عصر خودرو

هدفگذاری دولت برای ایجاد یک میلیون شغل در سال ۱۳۹۹

عصر بازار- تولید و اشتغال از ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۳۹۹ است و در این لایحه استمرار برنامه‌های گذشته و تدوین برنامه‌های جدید مورد توجه قرار گرفته و پیش‌بینی شده ۹۵۵ هزار فرصت شغلی در سال ۱۳۹۹ محقق شود.

هدفگذاری دولت برای ایجاد یک میلیون شغل در سال ۱۳۹۹
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بیکاری و آسیب‌های اقتصادی ـ اجتماعی ناشی از آن یکی از مهمترین چالش‌های دولت‌هاست. بر این اساس دولت همواره در سال‌های گذشته در فرآیند رسیدگی به بودجه سالیانه 1396 تا 1399 در قالب تبصره 18 به امر اشتغال و تامین منابع و تجهیز آن توجه لازم را داشته است.

    یکی از ویژگی‌های لایحه بودجه 1399 نیز برنامه تولید و اشتغال است. همچنین در اهداف راهبردی پیش‌بینی شده در این لایحه کاهش بیکاری با ایجاد یک میلیون فرصت شغلی جدید و افزایش تولید با ایجاد رشد 2 درصدی و خروج از رکود در نظر گرفته شده است.

    بررسی جزئیات برنامه تولید اشتغال نشان می‌دهد که برنامه دقیقی برای این منظور در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی وجود دارد. در این برنامه اعلام شده که هشت برنامه‌ای که در سال 1398 توسط دستگاه‌ها اجرا می‌شود استمرار یابد و و علاوه بر آن برنامه‌های جدید نیز در حوزه‌هایی که برنامه ندارند همچون آب، حمل و نقل، بهداشت و درمان تدوین شود.

    بر اساس برنامه‌های ایجاد اشتغال در سال جاری که در سال‌های آینده نیز اجرا می‌شود، بافت فرسوده شهری، کشاورزی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شرکت‌های دانش بنیان، صنعت و معدن، فرهنگ و هنر، حمل و نقل ریلی برون شهری، سیاست‌های فعال بازار کار هشت بندی است که مورد توجه قرار گرفته است.

    بنا بر برنامه‌های اعلام شده برای امسال پیش‌بینی شده بود که برای 992 هزار نفر شغل ایجاد شود که سهم سیاست‌های فعال بازار کار 328 هزار نفر، بافت‌های فرسوده شهری 120 هزار نفر، کشاورزی 60 هزار نفر، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی 122 هزار نفر، شرکت‌های دانش بنیان 64 هزار نفر، صنعت و معدن 270 هزار نفر، فرهنگ و هنر 13 هزار نفر، حمل و نقل ریلی برون شهری پنج هزار نفر شغل ایجاد شود.

    میزان اعتباری که برای ایجاد اشتغال در سال 1398 اعلام شده است از سه محل منابع داخلی بانکی، صندوق توسعه ملی و بودجه عمومی در مجموع 535 هزار و 487 میلیارد ریال است.

    بررسی توزیع استانی برنامه‌های در دست اجرا نشان می‌دهد که بیشترین اشتغال‌ها به ترتیب در استان‌های تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و کرمان است.

    در جدول برنامه‌های تولید و اشتغال برای سال 1399 نیز پیش‌بینی شده است که در هشت بند برنامه‌های ایجاد اشتغال در دست اجرا ، 60 هزار نفر در بخش کشاورزی، 45 هزار نفر در صنعت و معدن، 32 هزار نفر در بافت فرسوده شهری،  31 هزار نفر در بخش سیاست‌های فعال بازار کار، یک هزار و 430 نفر در حمل و نقل ریلی برون شهری فعالیت کنند.

    همچنین بند برنامه‌های جدید نیز در لایحه بودجه سال آینده برای ایجاد 85 هزار شغل پیش‌بینی شده است. سرانه تسهیلات به ازای هر فرصت شغلی جدید در این بند به طور متوسط برای هر نفر 50 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

    در مجموع در لایحه بودجه 1399 254 هزار و 854 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است. پیشنهاد شده از محل منابع داخلی بانکی 117 هزار و 569 میلیارد ریال، صندوق توسعه ملی 87 هزار و 285 میلیارد ریال و بودجه عمومی 50 هزار میلیارد ریال اختصاص یابد.

    در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی شده که با توجه به پیشرفت عملکرد برنامه‌های در دست اجرا، به طور متوسط 30 درصد این برنامه‌ها تا پایان سال آینده عملیاتی شوند. بنابراین با  احتساب عملیاتی شدن برنامه‌های در دست اجرا و ایجاد فرصت‌های شغلی ناشی از اجرای برنامه‌های سال 1399 در مجموع 955 هزار فرصت شغلی سال آینده محقق خواهد شد.

    برچسب ها