عصر خودرو

وال‌استریت ژورنال گزارش داد

ایران در تکاپوی بازگشت به بازار نفت

عصر بازار- روزانه وال استریت ژورنال گزارش داد: ایران به رغم یک سری موانع موجود بر سر راه فروش نفت این کشور به غرب در تدارک از سرگیری صادرات منظم نفت خام خود به اتحادیه اروپا احتمالا تا ماه فوریه است.

ایران در تکاپوی بازگشت به بازار نفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، یک مقام وزارت نفت ایران می‌گوید: شرکت ملی نفت ایران به‌ طور آزمایشی در تدارک صادرات دستکم یک میلیون بشکه نفت خام سبک به یکی از بنادر مدیترانه در اتحادیه اروپا در اواسط فوریه است.

    این نفتکش اولین محموله صادراتی نفت ایران به اتحادیه اروپا از زمان لغو تحریم نفت ایران در هفته گذشته است.

    این تدارکات در شرایطی است که رقبای ایران همچون روسیه و عربستان سعودی به شدت در حال دادن تخفیف در خصوص قیمت نفت خود به کشورهای اروپایی در یک جنگ قیمتی آشکار در آستانه بازگشت کامل ایران به بازار هستند.

    هر دو کشور سهم بیشتری از بازار ایران را پس از تشدید تحریم‌ها در سال 2012 به دست گرفتند.

    در پی لغو تحریم‌ها علیه ایران، تهران متعهد شده ظرف چند ماه آینده روزانه 500 هزار بشکه و ظرف یک سال آینده روزانه یک میلیون بشکه به صادرات نفت خود می‌افزاید.

    یک مقام بلندپایه دولت ایران با بیان تمایل تهران به بازگرداندن مشتریان خود در بازارهایی که قبل از تحریم‌ها تحت سلطه داشت، گفت: بخش عمده افزایش تولید ایران روانه اروپا خواهد شد و مابقی به آسیا صادر می‌شود.

    مقامات ایرانی در حال حاضر اعلام نکرده‌اند که کدام یک از مشتریان متعهد به خرید این محموله نفتی شده‌اند.

    یک مقام آگاه گفت: پالایشگاه‌هایی در اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و یونان و کشورهایی که پیش‌تر خریدار نفت ایران هستند، بهترین مقاصد برای تحویل این محموله نفتی هستند.

    از زمان تشدید تحریم‌های اروپا علیه ایران در اواسط سال 2012، به جز چند نفتکش کوچک که برای احترام به قراردادهای قبل از تحریم‌ها به ایتالیا صادر شدند، هیچ‌ نفتی از سوی ایران به اتحادیه اروپا صادر نشده است.

    هنوز مشخص نیست که پالایشگاه‌های اروپایی از طریق چه ساز و کار قانونی قادر به خرید این محموله نفتی هستند. چند لایه از تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ارتباط با اتهامات تسلیحاتی، حقوق بشری و تروریستی از جمله منع تراکنش‌های دلاری با ایران برقرار هستند. بیشتر معاملات نفتی به دلار انجام می‌شوند.

    رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران می‌گوید: محدودیتها روی ایران توان کشور برای افزایش صادرات به حدود 1.5 میلیون بشکه در روز از حدود یک میلیون بشکه را کاهش می‌دهد.

    این در حالی است که مقامات وزارت نفت ایران می‌گویند به دنبال راه ‌حلهای موقت قانونی برای فروش نفت هستند و تمام نفت اضافی اعلام شده در بازار‌های بین‌المللی ظرف کمتر از سه ماه فروخته خواهد شد.

    برای مثال خریداران نفت احتمالا ابتدا نفت را با تعهدات مکتوب خریداری خواهند کرد و از بیمه دولت ایران برای نفتکش‌ها بهره‌مند خواهند شد.

    مقامات می‌گویند: ایران همچنین بخش عمده نفت خود را از طریق شرکت‌های ایرانی فروخته و تحویل می‌دهد. اولین محموله نفت ایران به اروپا احتمالا توسط شرکت ملی نفتکش ایران تحویل داده می‌شود.

    شرکت‌های نفتی همچون توتال فرانسه، شل و سپسا اسپانیا در حال گفتگو با ایران برای خرید نفت هستند.

    توتال و شل از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده‌اند و شرکت سپسا برای اظهارنظر در دسترس نبوده است.

    بازگشت ایران به بازارهای جهانی به کاهش قیمت نفت منجر شده است، زیرا جهان در حال حاضر با اشباع بازار نفت روبرو است و تولید روزانه جهانی یک میلیون بشکه یا بیشتر بالاتر از تقاضا است.

    ذخایر نفتی در سرتاسر جهان در حال پر شدن هستند، چرا که شرکت‌ها، نفتی را که اکنون نمی‌توانند بفروشند انبار می‌کنند تا در آینده به قیمت بالاتر بفروشند.

    قیمت نفت در روزهای پنج‌شنبه و جمعه با جهش مواجه شد بطوریکه نفت برنت بالای 30 دلار در هر بشکه رسید، اما قیمت نفت از ابتدای شروع سال جاری بیش از یک پنجم (20 درصد) و از ژوئن 2014 تاکنون بیش از 70 درصد کاهش یافته است.

    مسیر حرکت بازار ایران را مجبور کرده که تهاتر نفت خود با کالا را بررسی کند زیرا سعی دارد از ارزان فروشی منابع خود اجتناب کند.

    برخی مقامات در تهران خوش‌بین هستند که پالایشگاه‌های اروپایی خرید نفت از روسیه را به دلیل آنکه تاسیسات‌ شان برای پالایش نفت ایران طراحی شده کنار بگذارند.

    یک مقام آگاه گفت: دیگر تولید‌کنندگان احتمالا فضا را برای بازگشت ایران بازخواهند کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو