عصر خودرو

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت:

نرخ خوراک پتروشیمی‌های گازی با نفت ۶۰ دلاری ۱۳ سنت می‌شود

عصر بازار- معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت گفت: با قیمت نفت حدود ۶۰ دلار خوراک ١٣ سنت به دست می‌آید و با قیمت کنونی نفت نرخ خوراک ٨,٥ تا ٩ سنت خواهد بود.

نرخ خوراک پتروشیمی‌های گازی با نفت ۶۰ دلاری ۱۳ سنت می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، بر اساس آنچه روابط عمومی وزارت نفت گزارش داده است، محمد مهدی رحمتی معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت درباره محاسبه قیمت خوراک پتروشیمی در صورت افزایش قیمت نفت، گفت: با قیمت نفت حدود 60 دلار خوراک ١٣ سنت به دست می آید و با قیمت کنونی نفت نرخ خوراک ٨,٥ تا ٩ سنت خواهد بود.

    وی اضافه کرد: هم اکنون روزانه حدود ٤٣ میلیون مترمکعب گاز در اختیار پتروشیمی‌ها با خوراک گاز یا با خوراک مایع قرار می‌گیرد یعنی سالانه ١٥ میلیارد مترمکعب. از این میزان ٥ میلیارد متر مکعب گاز در سال به عنوان خوراک برای پتروشیمی های گازی و بقیه به عنوان سوخت در همه پتروشیمی‌ها مصرف می‌شود. این درحالی است که در دیگر پتروشیمی های دنیا قیمت سوخت و خوراک یکی است و در ایران قیمت سوخت همانگونه که گفتم یارانه‌ای است. ضمن این که قیمت خوراک نیز نسبت به دیگر نقاط جهان پایین‌تر است.

    معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت با تاکید بر اینکه قیمت خوراک پتروشیمی تا پایان سال با قیمت 13 سنت و بر اساس نرخ ارز 26 هزارو500 ریالی محاسبه خواهد شد، گفت: قیمت ١٣ سنت با ارز26500 ریال به دست آمده بود که ٣٤٤٥ ریال می شد، این قیمت ارز مربوط به ٢ تا سه سال پیش است و پتروشیمی‌ها هم اکنون هزینه خوراک را به صورت ریالی فوق الذکر پرداخت می‌کنند، اگر قرار باشد با دلار 36000 ریال محاسبه شود عدد 4680 ریال به دست می آید.

    وی افزود: باید به این موضوع توجه کرد که حاشیه سود فروشندگان محصولات پتروشیمی مثل هر فروشنده دیگر مواد نفتی با کاهش قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند، به عنوان مثال در قیمت نفت 100 دلار اگر مارجین پتروشیمی ها شش درصد خوراک باشد و پنج درصد تخفیف خوراک داشته باشند در مصرف خوراک معادل هر بشکه نفت عدد پنج دلار تخفیف گرفته و به حاشیه سود اضافه کرده اند و در نفت ٢٥ دلاری، یک دلار و ٢٥ سنت.

    رحمتی ادامه داد: این در حالی است که استهلاک، هزینه، دستمزد کارگر و امثال آن کم نمی‌شود، اما مارجین سود کم می شود. در این فرمول، قیمت خوراک متناسب با قیمت فروششان شده است و به صورت منطقی اگر قیمت نفت افزایش یا کاهش پیدا کند قیمت خوراک نیز تغییر می کند. البته در آینده خیلی نزدیک یعنی یک تا دو سال آینده نفت بالای 70 دلار پیش بینی نشده است.

    وی همچنین درباره تاثیر قیمت گاز در هاب‌های اروپا و آمریکا بر فرمول خوراک پتروشیمی‌ها در ایران و دلیل تفاوت قیمت این هاب‌ها توضیحاتی ارائه کرده و گفت: در هاب‌های آمریکا، همانطور که بانک مرکزی آنها مثل رگولاتور بر نرخ بهره اعمال نظرکرده، رگولاتور انرژی یا گاز آمریکا با ابزارهای مختلفی مانند اجازه صادرات روی هاب این کشور حکومت می‌کند تا قیمت آن از یک محدوده ای تجاوز نکند؛ قیمت گاز در هنری هاب از سال 2008 و پس از رکود بزرگ در آمریکا و غرب دیگر به نفت وابسته نبود.

    وی تصریح کرد: در واقع درنفت یکصد دلاری قیمت گاز در هنری هاب تقریبا همان قیمتی بود که در نفت ٣٥ دلاری است، البته با چند سنت اختلاف و قیمت گاز در اروپا به قیمت نفت وابسته است.

    بر اساس این گزارش، پس از ماه‌ها کشمکش ذینفعان مختلف در دولت، مجلس و بخش خصوصی و شبه‌دولتی، وزارت نفت به تازگی فرمول جدید محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را ابلاغ کرده است. بر اساس محاسبات انجام شده در معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت، با قیمت‌های فعلی نفت، در فرمول جدید قیمت خوراک پتروشیمی بین 8.5 تا 9 سنت به دست می‌آید.

    بنا به اعلام معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت حدود یک سوم از کل گاز دریافتی پتروشیمی‌ها به عنوان خوارک بااین فرمول قیمت‌گذاری شده و بقیه گاز دریافتی به عنوان سوخت قیمت بسیار بسیار پایین‌تری یعنی 132 تومان در هر مترمکعب محاسبه می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو