عصر خودرو

مروری بر روابط ایران و چین به بهانه ورود رئیس جمهور چین به ایران؛

اژدها وارد می‌شود

عصر بازار: پنج بار دیدار حسن روحانی و رئیس جمهور چین طی دو سال اخیر نشان می‌دهد که روابط اقتصادی ایران با دوست دوران تحریم‌ها، حالا پس از رفع تحریم‌ها در حال وارد شدن به فاز جدیدی است.

اژدها وارد می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹:۰۰

    به گزارش عصر بازار، در حالی آخرین همکاری‌های ایران و چین به ساخت بزرگراه تهران- شمال باز می‌گردد که در همین خصوص می‌توان عنوان کرد که ایران ششمین صادر کننده بزرگ به چین بر اساس آمار گمرک این کشور در سال 2015 بوده است. همچنین این دو کشور بر سر ساخت دو نیروگاه هسته‌ای با هم توافق کرده‌اند. به این ترتیب امضای قرارداد اولیه شرکت ملی نفت چین و شرکت ملی فرا ساحلی نفت چین با ایران ده‌ها میلیارد دلار ارزش دارد.
    در همین راستا پیش‌تر هم ایران و چین سابقه همکاری‌های مشترک در زمینه‌های، صادرات گاز طبیعی از ایران به چین در حدود 370 میلیون تن از پارس جنوبی طی 30 سال را دارند. همچنین در سال 2004 هم یک شرکت چینی با ایران قراردای برای تامین گاز ال‌پی جی به میزان 110 میلیون تن به امضا رساند. به این ترتیب در همین سال هم قراردادی 3 میلیارد و 600 میلیون دلاری چین با ایران برای استخراج نفت بین ایران و چین به امضا رسیده بود.
    همچنین یک قرارداد دیگر به ارزش 70 میلیارد دلار در سال 2004 با چین بسته شده بود. علاوه بر این در سابقه همکاری این دو کشور، سرمایه‌گذاری شرکت‌های انرژی چین به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران صنعت نفت و تامین حدود 10 تا 15 درصد نفت چین در سال 1990 به چشم می‌خورد.
    آمار ارزش صادرات و واردات چین در مبادلات سال 2014 با ایران هم حاکی این نکته است که ایران در این سال 24 میلیارد و 360 میلیون دلار از چین واردات داشته و 27 میلیارد و 490 میلیون دلار به این کشور صادرات داشته است. هرچند که در سال 2015 تراز تجاری به نفع چین تغییر پیدا کرده است.
    جالب است بدانید که حجم کل مبادلات تجاری این دو کشور از حدود 300 میلیون دلار در دهه 90 میلادی به 51 میلیارد و 850 میلیون دلار در سال 2014 رسیده است. همچنین رشد مبادلات تجاری دو کشور در سال 2014 نسبت به 2013 ، 72 درصد رشد داشته است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو