عصر خودرو

گزارش وال استریت ژورنال از غربی‌های علاقمند به‌ بازار ایران

عصر بازار- در شرایطی که با برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی بین المللی علیه تهران، شرکت‌های غربی محتاطانه درصدد احیای روابط گذشته خود هستند، ایران تلاش می‌کند تجارت جهانی خود را به طور کامل احیا کند.

گزارش وال استریت ژورنال از غربی‌های علاقمند به‌ بازار ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، وال استریت ژورنال با این مقدمه در ادامه گزارش خود از علاقه شرکت‌های بین المللی برای حضور و بازگشت به ایران نوشت: موانع حقوقی دشوار سر راه شرکت های غربی مانند دایملر، بریتیش ایرویز و SAP برای احیای روابط تجاری با شرکت های ایرانی وجود دارد.

    مقامات ایرانی اظهار کرده اند آماده ازسرگیری صادرات نفت خام به اروپا تا ماه آینده می‌شوند و شرکت ملی نفتکش ایران درنظر دارد سهام خود را در بازارهای بین المللی عرضه کند.

    مقامات دولتی تلاش می‌کنند شرکت های غربی را جذب کنند به همین منظور ایران شرایط قرارداد برای حضور شرکت های نفتی در میادین نفتی ایران را بهبود داده تا حضور سودآور و طولانی‌تری داشته باشند. انتظار می‌رود این قراردادها ماه آینده در کنفرانسی در لندن معرفی شوند.

    خودروساز و کامیون ساز آلمانی دایملر هفته گذشته اظهار کرد واحد کامیون سازی این شرکت فعالیت در ایران را ازسرخواهد گرفت و در همین راستا تفاهم نامه‌هایی با شرکای ایرانی امضا کرده است. دایملر که سازنده خودروهای مرسدس بنز است، در سال 1953 وارد ایران شد و تا سال 2010 که در کشور حضور داشت، حداکثر 10 هزار دستگاه در سال فروش داشت.

    این شرکت اعلام کرده با در نظرگرفتن پتانسیل رشد و تقاضای رو به رشدی که در دوران پساتحریم در بخش حمل و نقل ایران وجود خواهد داشت، بازار این کشور فرصتهای امیدوارکننده ای را عرضه می‌کند. واحد کامیون سازی دایملر در سه ماهه اول امسال دفتری در تهران خواهد گشود و دایملر و شرکای ایرانی این شرکت قصد دارند برای تولید و فروش کامیون های مرسدس بنز و قطعات نیرومحرکه همکاری کنند.

    شرکت سازنده نرم افزار سازمانی SAP اعلام کرده آماده بازگشت به ایران است. لوکا موچیچ، مدیرعامل این شرکت اظهار کرده است SAP به شرکتها برای ایجاد زیرساخت نرم افزاری در بخش های مختلف شامل تولید نفت و گاز کمک خواهد کرد.

    در این بین مدیرعامل گروه ICAG که شرکت مادر بریتیش ایرویز است، اظهار کرده که این ایرلاین فعالانه سرگرم بررسی ارایه خدمات تهران است. ایرلاین های دیگر شامل ایرشاتل نروژ اقدامات مشابه را در نظر دارند. در حالیکه گروه ایرفرانس-کی ال ام سال گذشته از تمایلش برای ازسرگیری پروازها به ایران خبر داد.

    در عرصه خرید هواپیما هم توافقاتی انجام می‌گیرد. پس از برداشته شدن تحریم‌ها در هفته گذشته، ایران اعلام کرد با گروه ایرباس برای خرید 114 فروند هواپیمای مسافربری توافق امضا کرده است. ایرباس سفارش مذکور را تایید نکرد اما اعلام کرد پس از برداشته شدن تحریم ها مطابق با قوانین بین المللی می‌تواند با ایرلاین های ایرانی همکاری کند.

    در آمریکا جنرال الکتریک اکنون که محدودیت های بین المللی رفع شده اند با علاقه فعالیت در ایران را دنبال می‌کند. یک سخنگوی این شرکت اظهار کرد ما بررسی راه‌های تجارت در ایران که طبق مقررات تشریح شده از سوی دولت آمریکا باشد را آغاز کرده ایم.

    این غول صنعتی حضور اندکی در ایران داشت و تحت معافیت فعالیت های بشردوستانه از تحریم ها، تجهیزات پزشکی می‌فروخت. همچنین دولت آمریکا مجوز فروش قطعات یدکی برای موتورهای جت ساخت جنرال الکتریک را صادر کرده بود.

    شرکت مواد غذایی موندلز اینترنشنال که آدامس و محصولات دیگر در ایران می‌فروشد، اعلام کرده در خاورمیانه و آفریقا سرمایه گذاری می‌کند اما هنوز اظهارنظر درباره فرصتهای تجاری آتی در ایران را زود می‌داند.

    شرکت فونترای نیوزیلند که بزرگترین صادرکننده لبنیات جهان است، اعلام کرده با برداشته شدن تحریم های تجاری، در موقعیت خوبی برای افزایش صادرات به ایران قرار دارد.

    در این میان برای ایران اولویت اصلی آغاز مجدد صادرات نفت است که با تشدید تحریم ها محدود شده است.

    لایه‌های متهدد تحریم‌های آمریکا بویژه تحریم‌های مربوط به مبادلات بانکی و مالی به قوت خود باقی مانده اند. آمریکا همچنین ممنوعیت مبادلات دلاری با ایران را حفظ کرده است در حالیکه بیشتر مبادلات نفتی به دلار انجام می‌شود.

    با این همه شلومبرگر (غول خدمات میدان نفتی آمریکایی) اعلام کرده سرگرم بررسی تغییرات اخیر در قانون بوده و بر مبنای این بازبینی و همچنین فضای تجاری و عوامل مربوط دیگر گزینه‌هایش را بررسی خواهد کرد.

    دولت های اروپایی هم وارد عمل شده اند. دولت ایتالیا هفته گذشته متعهد شد برای شرکت های علاقمند به سرمایه گذاری در ایران هشت میلیارد یورو (8.46 میلیارد دلار) خط اعتبار فراهم می‌کند. رم امیدوار است که صادرات ایتالیا به ایران در دو سال آینده چهار برابر شود. بانک ایتالیا هم برای گشایش شعبه یک بانک ایرانی در این کشور به منظور تسهیل مبادلات مالی سرگرم مذاکره با بانک مرکزی ایران است.

    هیات های بازرگانی از فرانسه و آلمان ده‌ها مدیر غربی را برای ملاقات با همتایان ایرانی به تهران برده اند. دولت ایران و اسپانیا سرگرم مذاکره برای ساخت یک پالایشگاه ایرانی در تنگه جبل الطارق هستند. وزیر خارجه اسپانیا اظهار کرده است این پالایشگاه در شهر بندری اسپانیایی الخسیراس در محلی ساخته می‌شود که پیش از این قرار بود به پایگاه روس نفت روسیه اختصاص داده شود اما پس از تحریمهای اتحادیه اروپا علیه مسکو لغو شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها