عصر خودرو

بورس یک‌ماهه ۸.۲ درصد بازدهی داد

عصر بازار- بورس تهران بعد از دو سال رکود پی در پی و ریزش مداوم، در دومین سالگرد سقوط تاریخی خود تغییر مسیر داد و به مدد خوش بینی های سیاسی ناشی از لغو تحریم ها، با توقف مسیر ریزشی خود مواجه شد.

بورس یک‌ماهه ۸.۲ درصد بازدهی داد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بورس تهران که از 15 دی ماه 1392 دچار رکود تاریخی شده و با افت شدیدی قیمت ها و زیان سهامداران مواجه شده بود، در 15 دی ماه امسال و درست در دومین سالگرد رکود خود، تغییر مسیر داد و به دلیل انتشار اخبار خوش سیاسی، جهش های جالبی را تجربه کرد.

    به این ترتیب اخبار مثبت سیاسی و به گوش رسیدن لغو تحریم ها به عنوان محرکت قوی توانست بورس تهران را از رخوت دو ساله نجات داده و باعث پایان کابوس سهامداران بازار سرمایه و حرکت این بازار در مدار صعودی شود.

    وقوع این رویداد در بورس تهران موجب هجوم سرمایه گذاران به تالار شیشه ای برای خرید سهم شد که این موضوع در کنار رکود بازارهای رقیب موجب شد تا نقدینگی جدیدی وارد بورس تهران شده و این بازار فصل جدید از دوران رونق خود را آغاز کند و در اولین ماه زمستان گرم شود.

    به این ترتیب سهامدارانی که به اجرای برجام و بهبود اوضاع اقتصادی و همچنین شرایط بورس خوش بین بودند به سمت این بازار هجوم بردند تا بتوانند ضمن استفاده از شرایط رونق، اندکی از ضررهای دو سال گذشته خود را جبران کنند.

    بر این اساس بورس تهران بعد از دو سال دوباره به رونق برگشت و با افزایش چشمگیر متغیرهای خود مواجه شد به طوری که هجوم سهامداران به سمت خرید سهم موجب رشد ارزش و حجم معاملات شد بر این اساس طی 21 روز معاملاتی دی ماه بیش از 22 هزار و 300 میلیون سهم به ارزش 47 هزار و 100 میلیارد ریال داد و ستد شد و ارزش و حجم معاملات به ترتیب رشد 190 و 147 درصدی را نسبت به ماه گذشته تجریه کرد و دفعات معاملات نیز با رشد 121 درصدی به به بیش از یک میلیون و 200 هزار دفعه رسید.

    بهبود اوضاع بورس و افزایش بازدهی این بازار موجب شد تا میزان مشارکت سهامداران برای داد و ستد سهم افزایش یافته و تعداد خریداران نیز نسبت به ماه های گذشته رشد جالبی را تجربه کند؛ به طوری که در این ماه تعداد خدریداران 103 در صد رشد کرد و به بیش از 366 هزار نفر رسید؛ با‌ آغاز رونق دوباره بورس، بیشتر حقیقی ها در نقش خریدار ظاهر شدند.

    همچنین وضعیت بازدهی بورس تهران در دی ماه نشان می دهد که افزایش قیمت ها و رشد تقاضا موجب رکورد شکنی های پی در پی شاخص بورس شد؛ به طوری که در این ماه شاخص بورس بیش از 5000 واحد رشد کرد و از کانال 61 هزار و 531 واحد به 66 هزار و 562 واحد رسید؛ بر این اساس شاخص بورس تهران که تا کنون با بازدهی منفی مواجه شده بود، بازدهی خود را تا سطح 8.2 درصد افزایش داد و از بازارهای سکه و ارز جلو افتاد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها