عصر خودرو

رشد ۵ درصدی نفت در هفته‌ای که گذشت

عصر بازار- تحت تاثیر دو عامل افت بیش از حد ذخایر نفت آمریکا از یک‌سو و احتمال تمدید توافق کاهش تولید اوپک از سوی دیگر، نفت در هفته‌ای که گذشت با رشد ۵ درصدی مواجه شد و به کانال ۶۴ دلار رسید.

رشد ۵ درصدی نفت در هفته‌ای که گذشت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تجارت نیوز، قیمت جهانی نفت تحت تاثیر دو عامل مهم در هفته‌ای که گذشت با رشد پنج درصدی مواجه شد.

    افت بیش از حد ذخایر نفت آمریکا از یک‌سو و احتمال تمدید توافق کاهش تولید اوپک و متحدانشان از سوی دیگر از عواملی بود که موجب افزایش قیمت نفت شد.

    گزارش‌های موسسه نفت آمریکا نشان می‌دهد در هفته منتهی به 29 نوامبر، ذخایر نفت ایالات متحده 3٫7 میلیون بشکه کاهش یافته؛ این در حالی است که قبلا پیش‌بینی شده بود این میزان از کاهش تنها 1٫7 میلیون بشکه (یعنی یک‌سوم این میزان) باشد.

    قیمت هر بشکه نفت خام برنت که در اوایل هفته در محدوده 61 دلار معامله می‌شد در آخرین روز از معاملات هفتگی به 64٫39 دلار به‌ازای هر بشکه رسید.

    نمودار زیر روند هفتگی قیمت نفت را در هفته اول دسامبر نشان می‌دهد:

    رشد 5 درصدی نفت در هفته اول دسامبر

    از دیگر عواملی که موجب رشد قیمت نفت شد، افزایش احتمال تمدید توافق کاهش تولید نفت از سوی اوپک و هم‌پیمانان غیراوپکی‌شان بود.

    نشست اوپک روز پنج‌شنبه در وین برگزار شد. 14 عضو از کشورهای تولیدکننده نفت پیش از این، با کاهش 1٫2 میلیون بشکه از تولید روزانه خود تا مارس 2020 موافقت کرده بودند.

    در نشست روز پنج‌شنبه این کشورها درباره کاهش بیشتر و عمیق‌تر تولید (500 هزار بشکه بیشتر از گذشته) توافق کردند تا بازار از فصل تقاضای ضعیف در سه ماهه اول سال 2020 عبور کند.

    نرخ پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید از 135 درصد در ماه اکتبر به 152 درصد در ماه گذشته میلادی افزایش پیدا کرده؛ با این حال برخی کشورها از جمله عراق و نیجریه در میان کشورهایی هستند که از سهمیه تولید نفت خود تخطی کرده‌اند.

    روسیه هنوز با تمدید توافق فعلی یا کاهش بیشتر تولید موافقت نکرده است، اما به گفته یک منبع آگاه، احتمالا این کشور هم هفته جاری با اوپک به توافق خواهد رسید.

    برچسب ها