عصر خودرو

یک فعال بازارسرمایه:

هنوز نمی‌توان از رشد پایدار بورس مطمئن بود

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در بازار سرمایه ما جو روانی و هیجانی بر تحلیل و دلایل منطقی غالب است؛ اما به طور کلی رشد پایدار بازار سرمایه در گرو بهبود شرایط و وضعیت اقتصادی است.

هنوز نمی‌توان از رشد پایدار بورس مطمئن بود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، محمد رضا گیوکی اظهارکرد: بورس تهران که زیان های شدیدی را نصیب فعالان و همراهان خود کرده است، چند روزی است که مسیری صعودی در پیش گرفته و روند متفاوتی را تجربه می کند.

    مشاور مدیر عامل کارگزاری بانک شهر افزود: افزایش ارزش و حجم معاملات باعث شد تا بورس تهران در کنار سقوط بورس های جهانی اندکی رشد کند. در خصوص فاکتورهایی که هم اکنون موجب روند صعودی بورس تهران شده اند می توان به خبرهایی درخصوص نهایی شدن برجام و همچنین رفع تحریم بانک ها اشاره کرد.

    وی در توضیح تاثیر بورس های جهانی بر بازار سرمایه ایران گفت:موضوع قابل توجه این است که بورس تهران در شرایطی روند افزایشی به خود گرفته است که بورس های جهانی، همانند بورس چین و سایر بورس های بزرگ دنیا با ریزش مواجه هستند. فراموش نکنیم که بورس نماگر اقتصاد هر کشور است، بنابراین ریزش بورس های جهانی و در پی آن روند منفی در اقتصاد جهان، بر اقتصاد کشورهای دنیا تاثیر خواهد گذاشت و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

    عضو انجمن حسابداری و حسابرسی با بیان اهمیت رفع تحریم ها برای رونق بازار سرمایه گفت: اگرچه به لحاظ تحریم‌های اقتصادی، ارتباط اقتصاد ایران با دنیای خارج دارای محدودیت‌هایی بوده است، اما باز هم به لحاظ فراگیری اقتصاد جهانی نباید از تأثیر آن بر اقتصاد کشور غافل بمانیم.

    مشاور مدیر عامل کارگزاری بانک شهر در ادامه تصریح کرد: در کشورهایی که بین بازارهای مالی آنها تعامل وجود دارد، آثار بحران به طور مستقیم وارد اقتصاد آنها می شود؛ اما در کشورهایی هم که حتی هیچگونه تعاملی با بازارهای مالی یکدیگر ندارند، به طور غیر مستقیم و از طریق تجارت خارجی، تحت تاثیر این بحران قرار می گیرند. در نهایت با توجه به توضیحات ذکر شده، ریزش بازارهای سرمایه ی کشورهای بزرگ جهان در صورت تدارم، بر بازار سرمایه کشور بی تاثیر نخواهد بود.

    گیوکی با اشاره به جو روانی ایجاد شده در هفته گذشته در بازار یادآور شد: از طرفی با توجه به این نکته که در بازار سرمایه ما جو روانی و هیجانی بر تحلیل و دلایل منطقی غالب است، و از سوی دیگر مشکلات اقتصادی همچنان به قوت خود باقی هستند و اتفاق خاصی در مولفه های مهم اقتصاد شکل نگرفته، به نظر می‌رسد رشد بازار سرمایه در گرو بهبود شرایط و وضعیت اقتصادی است. و حتی در صورت اجرایی شدن برجام و رفع کامل تحریم ها، تاثیر آن بر متغیرهای کلان اقتصادی و همچنین شرایط شرکت های بورسی نیازمند زمان خواهد بود تا شرکت ها بتوانند سود های واقعی خود را شناسایی کنند.

    وی در پایان خاطر نشان کرد: به نظر می رسد هنوز هم نمی توان اظهار نظری در خصوص تدام روند فعلی بازار سهام ارائه داد. این در حالی است که هم اکنون به دلیل نرخ بالای سود بانکی و همچنین بازدهی مطلوب بازار ارز، سرمایه گذاران همچنان روی به سوی بازار پول و ارز دارند، زیرا در شرایط فعلی این دو بازار بازدهی مطلوب تری نسبت به بازار سرمایه دارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها