عصر خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد:

اقتصاد آرام با ورود هرچه بیشتر سفته بازان به بازارهای مالی

عصر بازار- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که یکی از شاهراه های اصلی برای کاهش سفته بازی در اقتصاد با توجه به حجم بالای نقدینگی، توسعه ابزارهای مالی و معاملات کاغذی و آشنایی سفته بازان با جذابیت بالای این ابزارهاست، به شکلی باید به مرور سرمایه داران به جای خرید و سرمایه گذاری روی یک کالای خاص، وارد معاملات کاغذی آن محصول در بورس کالا شوند.

اقتصاد آرام با ورود هرچه بیشتر سفته بازان به بازارهای مالی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، سیدمهدی مقدسی به بورس کالا به عنوان بستری برای مبادله کالاهای اساسی و مواد اولیه اشاره کرد و گفت: بورس کالا در اقتصاد کشور یک ظرفیت است و باید از همه مزیت های این بازار همچون وجود ابزارهای مالی جذاب برای صنایع و سرمایه گذاران نیز بهره ببریم.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: تجربه این سال ها و بررسی مشکلات بازار کالاها بیانگر آن است که سازوکار بهینه برای کشف قیمت کالاهای اساسی، بستر بورس کالاست تا معاملات به شکل شفاف و قیمت ها براساس عرضه و تقاضا کشف شود.

    وی اظهار داشت: تنظیم بازار کالاهای اساسی ابعاد مختلفی دارد و با نگاه دستوری نمی شود بازار را تنظیم کرد، باید بازار براساس منطق اقتصادی تنظیم و کنترل شود و از همه ظرفیت های اقتصاد همچون بورس کالا برای بازگرداندن آرامش در بازار کالاها استفاده کرد.

    نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس تصریح کرد: بورس‌های کالایی به عنوان یکی از ابزارهای اقتصادی مهم در دنیای امروز به شمار می‌روند، به طوری که قیمت بسیاری از کالاهای اساسی موجود در دنیا، در بورس‌های کالایی کشف می‌شود؛ در واقع در این مکانیسم، حجم عرضه و تقاضای خرید برای یک کالا و بودن و یا نبودن متقاضیان خرید، موجب تعیین قیمت آن خواهد شد؛ از این رو وقتی عنوان می شود از ظرفیت بورس کالا برای تنظیم بازار کالاهای اساسی استفاده شود به معنای ورود به بازار و تغییر شرایط نیست بلکه به معنای بررسی شرایط عرضه و تقاضا و تنظیم بازار با بازارسازی است.

    مقدسی استفاده از ابزارهای مالی نوین را ضرورتی اجتناب ناپذیر عنوان کرد و گفت: بورس‌های کالایی با انتشار اوراق گوناگون و استفاده از بازارهای مالی مانند معاملات آتی و آپشن، این امکان را فراهم می‌آورند تا به جای اینکه سفته‌بازان حاضر در بازار، کالا را به صورت فیزیکی مورد معامله قرار دهند، ریسک معاملات را به بازارهای مالی معطوف کرده و برای سود بردن از نوسان قیمت‌ها به این بازارهای غیر فیزیکی و کاغذی مراجعه می‌کنند.

    این نماینده مجلس دهم ادامه داد: باید با فراهم کردن امکان راه‌اندازی بازارهای معاملات آتی و آپشن برای برخی کالاها و استقبال صنایع، ریسک بازار و فعالیت‌های سفته بازی را از بازار فیزیکی، جذب بازارهای مالی بازار سرمایه از جمله بورس کالا کرد تا اقتصاد کشور از تغییرات شدید قیمت ها و آسیب به بازارهای واقعی در امان بماند.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اگر توزیع کالاها بر اساس ساز و کارهای بازار انجام شود به طور یقین  فساد و رانت از میان خواهد رفت، گفت: با توجه به اینکه قدرت برخورد با مافیای اقتصادی و از بین بردن انحصار و رانت موجود در اقتصاد را نداریم، بهترین نسخه، حرکت به سمت اقتصاد آزاد و توجه به مکانیسم بازار است، چراکه با از بین بردن تفاوت قیمت‌های دولتی و آزاد و کشف قیمت بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا در بازار، انگیزه استفاده از رانت نیز در کشور از بین می‌رود.

    نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس ادامه داد: راه تحقق کاهش رانت و فساد در بازار کالاهای اساسی در عدم مداخله در روند بازار و نظام قیمت گذاری است تا عرضه و تقاضا تعیین کننده روند قیمت‌ها باشد. در این شرایط باید نظارت‌های قوی و سیستم قوی و پیشرفته و مدیریت کارآمد را نیز در اقتصاد ایجاد کرد تا تنظیم بازار به شکل مطلوب رقم بخورد.

    برچسب ها