عصر خودرو

رئیس اتحادیه باغداران مازندران خبر داد:

آخرین جزئیات تنظیم بازار میوه شب عید

عصر بازار- شعبانی گفت: امسال حدود ۳۸ هزار تن پرتقال و ۲۲ هزار تن سیب برای تنظیم بازار شب عید ذخیره‌سازی می‌شود.

آخرین جزئیات تنظیم بازار میوه شب عید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدرضا شعبانی رئیس اتحادیه باغداران مازندران درباره تأثیر گرانی بنزین بر قیمت مرکبات، اظهار کرد: باوجود گرانی بنزین در هفته‌های اخیر قیمت خرید مرکبات همچون نارنگی، پرتقال و ... از باغداران تغییری نداشته است.

    رئیس اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه برداشت نارنگی و پرتقال در حال انجام است، افزود: هم‌اکنون پرتقال برای ذخیره‌سازی شب عید و تأمین نیاز بازار داخل و صادراتی در حال برداشت است که باتوجه به افزایش چندبرابری تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل، امیدواریم فضا برای صادرات بهتر شود.

    شعبانی درباره آخرین وضعیت صادرات مرکبات، گفت: اگر مشکلات تعرفه ترجیحی، بازگشت ارز و دیگر مشکلات از سر راه صادرات برداشته شود، پیش‌بینی می‌شود که در مجموع حدود 500 هزار تن مرکبات به بازار‌های هدف صادر شود؛ بنابر آخرین اطلاعات، دستورالعمل‌هایی مبنی بر بازگشت ریال یا تهاتر کالا با کشور‌های افغانستان و عراق در زمینه صادرات کالا داریم که امیدواریم بانک مرکزی در ارتباط با صادرات دیگر کشور‌ها هم تمهیداتی بیندیشد.

    او درباره آخرین وضعیت ذخیره‌سازی مرکبات شب عید، اظهار کرد: امسال حدود 38 هزار تن پرتقال برای تنظیم بازار شب عید در سردخانه‌ها ذخیره‌سازی می‌شود که 30 هزار تن از این میزان از استان مازندران و مابقی مربوط به سایر استان‌ها خواهد بود.

    این مقام مسئول قیمت پرتقال تامسون شمال برای تنظیم بازار شب عید را 4 هزار و 500 تومان اعلام کرد و گفت: باتوجه به آنکه زمان برداشت پرتقال والنسیا جنوب نرسیده، قیمت‌گذاری در این زمینه قطعی نشده است.
    رئیس اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه 22 هزار تن سیب برای تنظیم بازار شب عید ذخیره‌سازی خواهد شد، گفت: قیمت هر کیلو سیب دماوند 4 هزار و 950 تومان و سایر استان‌ها 4 هزار و 850 تومان است.

    شعبانی مجموع تولید مرکبات کشور را بیش از 4 و نیم میلیون تن اعلام کرد و گفت: عمده تولید نارنگی و پرتقال مربوط به استان‌های شمالی و لیموترش و لیموشیرین استان‌های جنوبی است.

    تولید کیوی به 300 هزار تن در کشور می‌رسد

    او درباره آخرین وضعیت تولید کیوی، گفت: امسال حدود 300 هزار تن کیوی در کشور تولید خواهد شد که باتوجه به سرانه مصرف بیش از 150 هزار تن از این محصول باید به بازار‌های هدف صادر شود.

    این مقام مسئول با بیان اینکه ایران رتبه سوم و چهارم تولید کیوی در دنیا را داراست، افزود: باتوجه به وضعیت مناسب تولید کیوی در صورت رفع چالش‌های صادراتی امکان ورود به بازار‌های جدید وجود دارد چراکه از لحاظ کمیت و کیفیت قابل رقابت با سایر رقبا هستیم.

    رئیس اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرکبات وجود ندارد، تصریح کرد: باتوجه به شرایط مساعد تولید و روند مناسب عرضه، کمبودی همانند سال گذشته نداریم که بخواهد در بازار تأثیر سویی بگذارد. از این رو پیش‌بینی می‌شود در شب یلدا به سبب ازدیاد تقاضا نوسان جزئی در بازار رخ دهد.

    برچسب ها