عصر خودرو

اولویت‌های همکاری‌های معدنی ایران و چین در پسابرجام

بهبود قیمت‌های صادراتی سنگ‌آهن و فولاد ایران

عصر بازار- مدیر امور بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن افزایش همکاری ایران و چین را در آینده پیش‌بینی کرد و پسابرجام را دوره بهبود قیمت‌های صادراتی ایران در دو بخش سنگ آهن و فولاد دانست.

بهبود قیمت‌های صادراتی سنگ‌آهن و فولاد ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، کیوان جعفری طهرانی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور چین به ایران اظهار کرد: در سال‌های تحریم، امتیازهای تجاری بسیاری بین ما و چین بود حتی طی یک سال اخیر در اغلب کنفرانس‌هایی که حضور داشتم، نگرانی که چینی‌ها داشتند و مطرح می‌کردند این بود که آیا ایران با برداشته شدن تحریم‌ها در حوزه مواد معدنی، سنگ‌آهن و فولاد با چین همکاری خود را ادامه خواهند داد یا ایران سراغ کشورهای دیگر می‌رود؟

    او با تاکید بر ادامه همکاری‌های ایران و چین در دوره پساتحریم گفت: در یکی از کنفرانس‌های اخیری که انجمن جهانی آهن و فولاد در چین برگزار کرد، به آنها از قول یک ایرانی یادآور شدم که این اعتقاد در ایران وجود دارد که چین در سال‌های تحریم ایران را تنها نگذاشت و بر این اساس پس از برداشته شدن تحریم‌ها روابط همچنان ادامه خواهد داشت.

    این کارشناس اقتصاد بین‌الملل در ادامه تصریح کرد: ما با چین در این سال‌ها غیر از صادرات سنگ‌آهن و فولاد، واردات هم داشتیم و بعلاوه این دیدگاه که برداشته شدن تحریم‌ها در توسعه صادرات سنگ‌آهن تاثیری نخواهد داشت و این بازار فقط از عرضه و تقاضا تاثیر می‌پذیرد اما این امیدواری وجود دارد که در پسابرجام بتوانیم محموله‌مان را به جای فروش نقدی، به صورت ال‌سی بفروشیم.

    او توضیح داد: در این سال‌ها که محصولات‌مان را نقدی فروختیم، ناچار بودیم چند دلار زیر قیمت عرف در بازار بفروشیم و تاجری که از ما خریداری می‌کرد معمولا تاجر چینی، هنگ‌کنگی و اماراتی بود که با پیش پرداخت نقدی جنس ما را خریداری می‌کرد که این ریسک بالایی برای ما داشت چرا که در این فروش مشتری انتظار داشت به آن تخفیفی داده شود.

    جعفری طهرانی با بیان اینکه باید فروش از طریق ال‌سی‌ها نوید خوبی برای تجارت ایران است، گفت: زمانی که ال‌سی باشد، دیگر نیازی نیست که طرف خارجی صددرصد پول را به ما پرداخت کند و از این طریق می‌تواند 15 درصد پول خود را به سیستم بانکی خود پرداخت کند و باقی آن را زمانی که کشتی حرکت کرد، پرداخت کند. بنابراین نقدینگی که برای مبادله صرف می‌کند، مبلغ پایین‌تری است.

    مدیر امور بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن افزود: پیش‌بینی‌ام این است که اگر اعتبارات اسنادی گشایش پیدا کرد، این مساله در حجم صادرات‌مان زیاد تاثیر نخواهد داشت اما در قیمت فروش‌ معاملاتی‌مان در حد چند دلار تاثیرگذار است و مسلما فروش‌مان سودآوری بیشتری دارد.

    او با بیان اینکه در پسابرجام قیمت کالاهای صادراتی‌مان بهتر می‌شود، گفت: نکته‌ای که در رابطه با واردات از چین حائز اهمیت است این است که ما در این سال‌ها هر کالایی که از چین آمده، بی‌کیفیت بوده و چنین نگاهی به این واردات وجود دارد. شما اگر دقت کنید همانطور که خودرو رئیس‌جمهور روسیه ساخت روسیه است، خودرو رئیس‌جمهور چین هم یک خودرو محصول چین است اما هیچ‌گاه این ماشین‌های چینی با کیفیت را در ایران ندیده‌ایم.

    این کارشناس اقتصاد بین‌الملل افزود: در این سال‌ها جنس مرغوب چین را ندیدیم و به جرات باید گفت برخی از خودروهای ساخت چین در خود این کشور فقط اجازه تردد در فرودگاه‌ها و خیابان‌های فرعی را دارند. اما ما همان خودروها را در خیابان‌های اصلی می‌بینیم و حتی چینی‌ها هم خودشان از تردد این خودروها در خیابان‌های اصلی ما و ترافیک‌ها متعجب می‌شوند! برخی‌ها با این خودروها مسافرت می‌کنند در حالی که این خودروها اصلا استاندارد جاده‌ای ندارند. بنابراین شاید باید در این دور جدید از همکاری‌ها کنترل و نظارت بیشتری در خرید کالاهای وارداتی داشته باشیم تا به ورود کالاهای بی‌کیفیت در کشور خاتمه دهیم.

    جعفری طهرانی با اشاره به بدهی‌های نفتی چین و هند به ایران افزود: باید در پسابرجام این منابع مالی به کشور برگردند و اگر قرار است ارتباط تجاری‌مان را با چین در زمینه واردات حفظ کنیم، واردات‌مان را کنترل کنیم و اجازه ندهیم هر کالایی وارد کشور شود. کالاهای با کیفیت چینی هم با توجه به استانداردهای اروپایی ساخته می‌شوند که می‌توان با قیمت ‌مناسب‌تری خرید و وارد کشور کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها