عصر خودرو

شریک دوران تحریم در پساتحریم در راه تهران

عصر بازار- چین برنامه دارد تا سال ۲۰۳۵ اقتصاد اول دنیا شود؛ در حال حاضر هم بالاترین ذخیره ارزی جهان را دارد و در سال گذشته نیز بزرگترین سرمایه گذار و شریک ۱۲۰ کشور دنیا بوده است.

شریک دوران تحریم در پساتحریم در راه تهران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، این کشور 54 درصد از نفت خود را از ایران وارد می کند و در پسابرجام هم بحث بازطراحی رآکتور اراک و همکاری هایش در زمینه های تجاری، فرهنگی، امنیتی و استراتژیک با تهران مطرح است.

    نگاه ایران به چین به عنوان شریکی استراتژیک است که در سال های سخت تحریم هم این شراکت را فراموش نکرده و تا حد امکان کالاها و اقلام ضروری را به کشورمان صادر می‌کند.

    بر اساس این گزارش، شی جین‌پینگ رییس جمهور چین، بامداد شنبه وارد تهران می شود. گفته می شود تحولات یمن باعث شده است تا او به جای اردیبهشت، دوم بهمن به تهران بیاید. در 14 سال اخیر این اولین سفری است که نفر اول کشور چین به ایران دارد . هم‌چنین رییس‌جمهور چین اولین رییس‌جمهوری است که پس از اجرای توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 به تهران می‌آید.

    از دیگر علل سفر رییس جمهور چین به کشورمان را می توان این شائبه دانست که ایران پس از برجام بیشتر به سمت غرب گرایش پیدا کند. این درحالی است که ایران گرایش و روابط خود با شرق را همچنان حفظ کرده است به خصوص با چین که زمان تحریم ها در بسیاری مواقع با ایران همکاری داشته است و کالاهای مورد نیاز در بخش های مختلف را تامین کرده است. هرچند مصرف کنندگان داخلی از کیفیت پایین برخی از این اجناس ناراضی هستند ولی طرف های چینی می گویند تولیدکنندگان این کشور بنا به سفارش مشتری و پولی که پرداخت می کنند اجناس را تولید و عرضه می کنند و امروز از سرتاسر جهان از اروپا گرفته تا آمریکا مشتری دارند و این واردکنندگان ایرانی هستند که سراغ اجناس ارزان و بی کیفیت می روند.

    شی جین‌پینگ قرار است در این سفر با همتای ایرانی خود و برخی مقا‌های کشورمان دیدار و گفت‌وگو داشته باشد، در یک نشست مطبوعاتی شرکت کند و طبق درخواستی که از پیش مطرح کرده است به دیدار مقام معظم رهبری نیز خواهد رفت.

    پول بلوکه شده ایران در چین تضمین فاینانس ایران

    تا امروز پول‌هایی که از طریق فروش نفت ایران در چین بلوکه شده است در 40 پروژه به عنوان تضمین فاینانس ایران محسوب می شود و زمانی که موعد قسط های ما فرا برسد در صورتی که پول را پرداخت کنیم بخشی از مبالغ بازگردانده می شود و در غیر اینصورت چین به همان اندازه از پول بلوکه شده برداشت می کند و تاکنون هم با سررسیدن موعد اقساط این کار انجام شده است.

    اهمیت احیاء جاده ابریشم برای چین

    دکترین چین براساس احیاء جاده ابریشم است. رییس جمهور این کشور پیش از این سفری چهار روزه را به سه کشور قزاقستان، بلاروس و روسیه داشت تا علاوه بر دیدار و گفت وگو با همتایان خود، از فرصت پیش آمده برای دعوت آنان جهت مشارکت در طرح احیای جاده ابریشم استفاده کند.

    ایده پروژه جاده ابریشم اواخر آبان ماه سال گذشته توسط «شی جین پینگ» رئیس جمهور این کشور در اجلاس سران شرکت های تجاری آسیا در پکن عنوان شد و او گفت که کشورش بالغ بر 40 میلیارد دلار برای احیای مجدد آن هزینه می کند.

    چین با توجه به روابط دوستانه و سازنده ای که با سه کشور یاد شده دارد، تلاش می کند با توجه به فرصت مناسب پیش آمده، زمینه های لازم را برای همکاری های چندجانبه و منطقه ای با پیش کشیدن طرح احیای جاده ابریشم که به یک «یک کمربند - یک جاده» مشهور است سعی دارد سطح تبادل و گسترش تجارت و ارتقاء اقتصاد خود با سایر کشورها را گسترش بدهد. در همین راستا وزیر جاده ابریشم چین هم همراه هیئت این کشور به تهران سفر می کند و چند سند همکاری در این سفر در راستای احیاء جاده ابریشم به امضای طرفین خواهید رسید.

    امضا اسناد و قراردادهای تجاری و امنیتی

    در رابطه با همکاری‌های نظامی چین و ایران می‌شود گفت روابط ایران و چین همه جانبه است و طی سال‌های گذشته نیز در بخش‌های اقتصادی، امنیتی و... با یکدیگر همکاری داشته‌اند. در همین راستا وزیر دفاع ایران نیز در رأس هیأتی از چین دیدار کرد و برخی مقام‌های دیگر نیز سفرهای دوجانبه‌ای در این زمینه داشته‌اند. همچنین چین نیز تاکنون چند هیأت نظامی به ایران اعزام کرده است. علاوه بر این ناوگروه این کشور هم پس از مأموریتی که در خلیج عدن داشت در مسیر بازگشت به چین از ایران هم دیدن کرد و باتوجه اینکه طی دو سال گذشته هیئت های نظامی بین دو کشور در رفت و آمد بوده اند انتظار می رود پس از توافق هسته‌ای همکاری های امنیتی و نظامی بین ایران و چین تسهیل یابد .

    رییس جمهور چین و هیئت600 نفره در تهران

    هیئت همراه رییس جمهور چین 600نفره است و گفته می شود در سفر به تهران مشاور امنیتی و سیاسی ،رییس مرکزتحقیقات حزب کمونیست چین،وزیر جاده ابریشم ، وزیرخارجه، وزرای اقتصاد و فرهنگی و رییس انرژی اتمی چین رییس جمهور کشورشان را همراهی می کنند.

    علاوه براین قرار است در این سفر سند مشارکت جامع بین دو کشور منتشر شود و 17 سند دیگر نیز در حال آماده سازی برای امضای طرفین است.

    مواضع سیاسی چین

    این کشور در عرصه دیپلماتیک مواضعی محتاطانه اتخاذ می کند و عموما در عرصه سیاسی دست به ریسک نمی‌زند. با این وجود در مورد سوریه مواضع چین به ایران نزدیک است. هرچند این کشور از نظر نظامی هیچ دخالتی در سوریه ندارد ولی تلاش هایی برای برقراری گفت و گو بین مخالفان دولت و نمایندگان دولت سوریه انجام داده است و در همین راستا ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه و هم‌چنین مخالفان دولت سوریه را دعوت به گفت‌وگو کرد و هدف اصلی آنها از این دعوت تلاش برای صلح و برقراری مذاکرات بین طرفین درگیر در تحولات سوریه بود. از سوی دیگر مسئولان چینی بر این باورند که در این سفر طرف های سوری برای اولین‌بار به طور علنی اعلام کردند قطعنامه 2254 شورای امنیت را قبول دارند.

    میانجیگری پکن بین تهران_ریاض

    تاکنون کشورهای بسیاری از جمله ترکیه، اندونزی، پاکستان، عمان، عراق و چین در خواست میانحیگری بین ایران و عربستان را مطرح کرده اند و نواز شریف نخست وزیر پاکستان نیز که هفته گذشته به تهران سفر کرد در این رابطه گفت و گوهایی با مقام های کشورمان داشت و قطعا رییس جمهور چین هم به نوعی بحث میانجیگری را در راستای برقراری ثبات در منطقه مطرح خواهد کرد چرا که پکن به طور جدی برنامه های بلند مدتی برای سرمایه‌گذاری در منطقه دارد و از سوی دیگر اولین شریک اقتصادی کشورمان محسوب می شود و به شدت به نفت خاورمیانه نیز احتیاج دارد.

    عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای

    کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در بخش های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی به صورت چندجانبه همکاری می کنند. با وجود اینکه این سازمان در سال 2001 توسط چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شده است ولی نقش اصلی این سازمان را چین و روسیه ایفا می کنند. ایران نیز از سال 2005 عضو غیر ناظر سازمان همکاری شانگهای شد ولی به واسطه تحریم ها نمی توانست به عضویت دائم این سازمان درآید و مسئولان چین هم اظهار امیدواری کرده اند که با برداشته شدن تحریم ها ایران بتواند عضو دائم این سازمان شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها