عصر خودرو

رییس جمهوری:

اتحاد بورس، بانک و بیمه کلید عبور از بحران اقتصادی

ایران ناقض برجام نیست

عصر بازار- رئیس جمهور گفت: کشوری هستیم که در چهل و یک سال گذشته تحت فشار تحریم‌ها بودیم به ویژه در این دو سال اخیر شدیدترین فشار تحریم‌ها بر ما وارد شده است.

اتحاد بورس، بانک و بیمه کلید عبور از بحران اقتصادی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از سنا، حجت الاسلام حسن روحانی در همایش بیمه و توسعه با بیان اینکه در ظاهر صنعت بیمه بیشتر در قالب اقتصادی و جزو بازارهای مالی در کنار بازار سرمایه و پول گنجانده می‌شود، افزود: واقعیت این است که ماهیت بیمه، تامین امنیت بخشی به جامعه است، یعنی بیمه ذیل تامین اجتماعی است.

    رئیس جمهور گفت: بیمه می‌خواهد به جامعه اعم از کشاورز، تولیدکننده، صنعتگر و تمامی بخش‌ها و مردم عادی که زندگی روزمره دارند، بگوید برای روز سختی به آنان اطمینان می‌دهد.

    وی افزود: بیمه می‌خواهد به مردم بگوید در روز خسارت و مشکلات شما تنها نیستید و یار و یاوری دارید به نام صنعت بیمه.کار بیمه و فعالیت‌های این صنعت و شرکت‌های مربوطه باید به گونه‌ای باشد که مردم احساس آرامش کنند.
    رئیس جمهور با اشاره به اینکه صنعت بیمه در شرایط امروز برای ما از اهمیت خاص و ویژه‌ای برخودار است، گفت: اگر ما بتوانیم موضوعات تحت قرارداد بیمه را توسعه دهیم، به تمام آن مواردی که به طور احتمال در زندگی ما پیش می‌آید، امنیت و آرامش خواهد داد.

    روحانی با اشاره به اینکه ما کشوری هستیم که در معرض ریسک‌های خاص خودمان قرار داریم، افزود: کشوری هستیم که در چهل و یک سال گذشته تحت فشارهای تحریمی بودیم به ویژه در این دو سال اخیر که شدیدترین فشار تحریمی بر ما وارد شده است و تمام تلاش دولت یازدهم و دولت دوازدهم این بود که این ریسک را به حداقل کاهش دهد.

    رییس جمهور با تاکید بر اینکه ریسک را معمولا نمی‌توان به صفر رساند، اما می‌توان آن را کاهش داد، گفت: زمانی که دولت دوازدهم شروع شد، ما در تحریم بودیم و تحریم ما پلکانی بود، یعنی مجاز بودیم آن سال یک میلیون بشکه نفت بفروشیم و سال بعد 20 درصد کم شود و سال بعد 20 درصد دیگر کم شود.

    روحانی، با اشاره به اولین مذاکرات ایران با شش قدرت جهان، افزود: در مذاکرات اولیه با طرف‌های مقابل گفتگو کردیم و قرار شد برای ادامه مذاکره صادرات نفت ما کاهش پیدا نکند.در دومین قدم، معتقد بودیم برای حل این مسئله باید مذاکراتی در سطح بالاتر انجام شود و برای این کار مقدمات لازم فراهم شد.رئیس جمهور با بیان اینکه برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی در سال 92 و در آغاز دولت یازدهم بین وزرای خارجه ایران و آمریکا گفتگو و مذاکره آغاز شد، افزود: شاید این کار ساده‌ای باشد، اما عظیم و بزرگ بود.

    وی به علل این مذاکره اشاره کرد و گفت: ما به مردم قول داده بودیم ظرف مدت 100 روز مردم شاهد اولین تحول در زمینه این ریسک باشند.مشاوران و همراهان من در سفر نیویورک من را قانع کردند که برای پیشرفت در مذاکرات مطلوب است که من جواب تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا را بدهم. پاسخ به این جواب تلفنی مورد تردید بنده بود، و زمانی که ملاحظه کردم تمام مشاوران و همرامان من به این اتفاق نظر رسیده اند که باید پاسخ جواب تلفنی را بدهم، من این را پذیرفتم و در آخرین لحظات قبل از ترک نیویورک با رئیس جمهور آمریکا در هتلی که اقامت داشتم، تماس تلفنی برقرار شد و من پاسخ وی را دادم.

    رئیس جمهور دستیابی حق غنی سازی ایران را مهم‌ترین دست آورد مذاکرات ژنو برشمرد و گفت: ایران در مقابل 6 قدرت دنیا توانست این نکته را بگویید که حق غنی سازی در کشور خود را دارد.

    روحانی با اشاره به پذیرش حق غنی سازی ایران در قطعنامه‌های سازمان ملل در زمان امضای برجام، افزود: سپس مرحله بعدی مذاکرات را شروع کردیم، در این مذاکرات هدفی داشتیم که این هدف به گفته بسیاری از کارشناسان ما شدنی نبود، اما ما می‌گفتیم پایان این مذاکرات و وقتی به توافق رسیدیم، تمامی قطعنامه‌های فصل هفت شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران باید یکجا لغو شود و این چیزی بود که هیچ متخصص حقوق بین المللی باور نمی‌کرد.

    رئیس جمهور ادامه داد: یک تحول بسیار بزرگ و عظیم و سرمایه گذاری در کشور آغاز شد، یکی از رهبران بزرگ آسیایی به من می‌گفت «بعد از برجام ما کم کم با چشم حسادت به ایران نگاه می‌کردیم و می‌دیدیم که هرچه سرمایه گذار و صنعتگر و بانک است، به سمت تهران سرازیر شده اند؛ چه خبر است و ایران چه بهشت برینی است که همه برای آن مسابقه گذاشته اند»، یک شرایط مناسبی ایجاد شد.

    روحانی افزود: لازم بود که ما این قرارداد و توافق (برجام) را حفظ کنیم، اینجا محل طرح این مسایل نیست و اگر زنده ماندم در آینده خواهم گفت که ما با چه دردسرهایی برجام را نگه داشتیم و چه فشارهایی روی ما بود.

    رئیس جمهور گفت: به هر قیمتی بود؛ من نگذاشتم که ایران ناقض این عهدنامه باشد. گفتیم اگر این عهدنامه و توافق قرار است روزی نقض شود، به دست ما نقض نخواهد شد.

    روحانی افزود: ما مسلمانیم و به تعبیر قرآن به عهد خود راعون هستیم، چیزی را به سادگی امضا نمی‌کنیم، اما اگر امضا کردیم؛ پای امضایمان می‌مانیم.

    رئیس جمهور گفت: دولت سختی‌های بسیاری کشید تا این توافق را حفظ کند تا زمانی که دولت امریکا تغییر کرد و فرد جدیدی روی کار آمد، ما در سال 1393 می‌توانستیم به توافق نهایی برسیم، اما تا 94 به دلیل فشار صهیونیست‌ها و عربستان به تاخیر افتاد؛ وزیرخارجه عربستان به وین رفت تا این توافق را به تاخیر بیندازد و همچنین نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز برای همین منظور به وین رفت و این‌ها توانستند توافق نهایی را به تاخیر بیندازند.

    روحانی افزود: در پی همین ایجاد تاخیر به امریکا قول دادند و گفتند "قیمت نفت را آنچنان پایین می‌آوریم که ایران مجبور شود پای هر آنچه را که شما گفتید امضا کند، نه این قراردادی که امروز آماده امضا است" و زمانی این گفتگو با امریکا انجام گرفت که قرارداد آماده امضا بود.

    رئیس جمهور گفت: قیمت نفت را پایین آوردند به شکلی که قیمت نفت از 104 الی 112 دلار در ماه‌های مختلف به 80، 70 و 50 دلار و حتی تا زیر 30 دلار رسید و گفتند «اینجا جایی است که وقتی ما قیمت نفت را به یک چهارم تقلیل دادیم، ایران دیگر نمی‌تواند کشور را اداره کند و لذا شما هرچه گفتید آن‌ها امضا می‌کنند».

    روحانی افزود: ما ایستادگی کردیم، در اواخر سال 93 و اوایل 94 - می‌دانید که قیمت نفت چقدر پایین آمد - توانستیم کشور و اقتصاد را حفظ کنیم و تورم را پایین آوریم و در همین سال 94 بود که ما تورم را تک رقمی کردیم و علی رغم آنچه که آن‌ها فکر می‌کردند، رشد اقتصادی ما بالا رفت و تورم پایین آمد و شرایط اقتصادی ما آرامش یافت.

    رئیس جمهور گفت: دیدند که نمی‌شود و اینجا بود که به عربستان و رژیم صهیونیستی گفتند که حرف شما نادرست بوده است و ایران تسلیم نمی‌شود لذا در سال 94 قرارداد را امضا کردند.

    روحانی تاکید کرد: همین عربستان و اسرائیل عامل اصلی بودند که روی کاخ سفید اثر گذاشتند و به او گفتند "اگر از برجام خارج شوید و تحریم شدید وارد کنید، نظام ایران چند ماه بیشتر باقی نخواهد ماند.
    رئیس جمهور با اشاره به اینکه کاهش تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام است تاکید کرد: تاریخ و همه مردم بدانند ایران ناقض برجام نبود.

    وی با اشاره به فشار جبهه غربی عربی بر ایران گفت: آن‌ها آنچنان اطمینان پیدا کرده بودند که می‌گفتند وقتی بالاترین تحریم تاریخی در 13 آبان 97 اجرا شود امکان ندارد که این‌ها تا 11 دی یعنی اول ژانویه بتوانند به حکومت ادامه بدهند؛ خودشان هم به صراحت گفته بودند ما ژانویه در تهران هستیم.

    روحانی  خطاب به حاضران در همایش افزود: شما صاحبان کاهش خسارت و ریسک در زندگی مردم هستید؛ این وظیفه در سطحی بالاتر بر عهده دولت است و ما به عنوان دولت باید ریسک در زندگی مردم را کاهش دهیم.
    رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای من مهم بود ملت من از من راضی باشد و به قولم پایبند باشم‏، گفت: ما آمدیم در آن شرایط کشور را آرام کردیم، اما دوباره اسرائیل و افراطیون منطقه سر ترامپ کلاه گذاشتند که بر سر برجام بود؛ به او گفتند اگر از برجام خارج شوی و آن تحریم فوق العاده را بر ایران اعمال کنی این نظام سقوط می‌کند آن وقت پیروز بزرگ تاریخ هستی و می‌گویی بعد از 41 سال من رئیس جمهوری بودم که ایران را در هم شکستم.

    وی با بیان اینکه ترامپ می‌خواست ادای ریگان را در مواجهه با اتحاد جماهیر شورروی در بیاورد، افزود: اما ترامپ نمی‌دانست که ملت، جامعه، جوانان، کارآفرینان و مسئولین ایرانی برای کشور و عزتشان تا پای جان می‌ایستند.

    رئیس قوه مجریه افزود: ما هنوز به برجام پایبندیم و کاهش تعهداتمان در چارچوب همین برجام است. پس آن‌ها مقصر خارج شدن از برجام هستند و الان می‌گویند بیایید این مسئله را حل کنیم از همه بیشتر هم آمریکا چنین درخواستی دارد.

    وی با اشاره به سفرش به نیویورک برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: در این سفر هر روز پیغام بود؛ من اصلا فرصت نکردم از هتلم خارج شوم. آنقدر که ترافیک بود و رئیس این کشور خارج و رئیس دیگری وارد می‌شد و از صبح تا شب همه ملاقات‌های ما در داخل هتل انجام می‌شد.

    روحانی با اشاره به اینکه آمریکا می‌خواست تاکید کند همه چیز گردن ایران است، افزود: وقتی سران به دیدار من می‌آمدند می‌گفتند تقصیر شماست و شما باید قبول کنید با رئیس جمهور آمریکا دیدار کنید تا تحریم‌ها یک باره برداشته شود؛ آمریکایی‌ها می‌خواستند همه دنیا فکر کند همه چیز گردن ایران است.

    وی گفت: اما ما در نیویورک حربه را از دست آمریکا گرفتیم و به سران گفتیم اگر الان اعلام شود کل تحریم‌ها برداشته می‌شود ما ساعت بعد با آمریکایی‌ها مذاکره می‌کنیم.

    رئیس جمهور با بیان اینکه ایران راه مذاکرات را مسدود نکرده است، گفت: شرایط کنونی تحریم‌ها ضد ایران، تحریک صهیونیست ها، ارتجاع منطقه و عمل ظالمانه کاخ سفید است.

    روحانی با تاکید بر این که ما در شرایط تحریم هستیم، افزود: این شرایط تحریم، تحریک صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه و عمل ظالمانه کاخ سفید است و ما راهی جز ایستادگی و مقاومت در برابر تحریم کنندگان نداریم.

    رئیس جمهور گفت: در عین حال ما روزنه مذاکره را نبستیم اگر آن‌ها حاضر باشند تحریم‌ها را کنار بگذارند ما آماده حرف زدن و مذاکره حتی در حد سران کشورهای 1+5 هستیم و این را به صراحت اعلام کردیم.

    وی افزود: آمریکایی‌ها می‌گفتند ابتدا ملاقات کنیم سپس درباره تحریم‌ها بحث کنیم، و معنای آن این بود که آن‌ها می‌خواستند نسبت به هوش ملت ایران تردید کنند.

    روحانی با اشاره به اینکه ما دیگر حاضر نیستیم کلاه سرمان برود، گفت: نمی‌خواهیم کلاه سر دیگران هم بگذاریم می‌خواهیم آن چه حق و عدل است و آن چه که حقوق مردم است، همان اجرا شود.

    رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اکنون هم همین بحث‌ها ادامه دارد، افزود: دوستان و کشورهایی در این خصوص واسطه هستند، که، اما من خدمت ملت ایران عرض می‌کنم که هر وقت آمریکا تحریم‌های غلط، ظالمانه، غیرقانونی، نادرست و تروریستی خود را بردارد، بلافاصله سران 5+1 می‌توانند ملاقات کنند و ما هیچ مشکلی نداریم.

    روحانی با اشاره به اینکه ما در مسئله تحریم نه آغازگریم، نه مقصریم و نه امروز لجبازی می‌کنیم، گفت: بعضی جوانان گمان می‌کنند که خود ما لجبازی می‌کنیم و می‌گویند بروید مذاکره کنید و تمام کنید و ما این بهانه را از دست آن‌ها گرفتیم.

    رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما مشکلی با مذاکره نداریم، افزود: تا شرایطی که حق ما تامین نشود، همه باید دست به دست هم بدهیم، صنعت بیمه در کنار بازار سرمایه، در کنار بانک ها، در کنار کار آفرینان، در کنار نیروی کار و در کنار دانشگاه‌ها همه باید متحد باشیم.

    روحانی با یادآوری اینکه تحریم ریسک آفرین است، افزود: تحریم در صادرات، واردات، سرمایه گذاری، ریسک درست می‌کند و شرایط طبیعی نیست در این مواقع و کمی غیرعادی می‌شود و در این شرایط شما باید وارد شوید، آن جاهایی که توان دارید، هماهنگ کنید با همه آن‌هایی که در این صحنه احتمال ریسک می‌دهند و از طرف دیگر با همکاری بیمه‌ای شرکت‌های کشورهای دیگر بیاییم، پوشش بدهیم برای جاهایی که ریسک رقم بسیار بالایی است.

    رئیس جمهور افزود: شما ببینید در این تحریم‌ها در کنار بانک، بیمه هم در تحریم قرار می‌گیرد، فروش نفت، فروش سایر اجناس صادراتی ما و اینکه بیمه به عنوان اولین موضوع در تحریم آمریکا قرار می‌گیرد، نشان دهنده اهمیت بیمه است، بدون بیمه راه ریسک آن قدر بالاست که نمی‌شود کاری را انجام داد، چون هر سرمایه گذاری هر کشاورز و صنعت گری تا حدی ریسک را تحمل می‌کند.
    روحانی خطاب به صنعتگران بیمه گفت: شما باید مردم را تشویق کنید برای اینکه به سمت بیمه بیایند و این فرهنگ گسترش یابد و سرعت عمل در انجام خدمات بیمه‌ای می‌تواند فرهنگ بیمه را در کشور رشد دهد.

    وی با بیان اینکه از 32 شرکت بیمه در کشور 31 شرکت غیر دولتی است، افزود: با فرهنگ سازی توسعه بیمه و بازار سرمایه محقق می شود و در نهایت تولید رونق می‌یابد و موجب رشد اقتصادی خواهد شد.

    برچسب ها