عصر خودرو

چین از پیوستن ۶ کشور اروپائی به «اینستکس» استقبال کرد

عصر بازار- سخنگوی وزارت خارجه چین از پیوستن ۶ کشور اروپائی به «اینستکس» استقبال کرد.

چین از پیوستن ۶ کشور اروپائی به «اینستکس» استقبال کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، هوا چون اینگ سخنگوی وزارت خارجه چین از پیوستن 6 کشور جدید اروپایی به ساز و کار مالی ویژه مبادلات با ایران (اینستکس) استقبال کرد.

    سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره گفت: ما از این اقدام کشورهای اروپایی خرسندیم و از آن حمایت می کنیم. این اقدام اروپا تلاشی برای حمایت از برجام و در راستای حمایت از چندجانبه گرایی و نظم بین المللی است. این موضوع باعث افزایش همکاری های اروپا با ایران و نیز زنده ماندن توافق برجام می شود.

    این در حالیست که تروئیکای اروپائی طرف ایران در برجام نیز شنبه هفته جاری دربیانیه ای از پیوستن 6 کشور قاره سبز به ساز و کار مبادله‌ ای موسوم به «اینستکس» استقبال کرده بودند.

    در بیانیه مشترک کشورهای اروپائی مذکور در این خصوص آمده بود: فرانسه، آلمان و انگلستان به عنوان سهامداران بنیانگذار ابزار حمایت از تبادلات تجاری (اینستکس) از تصمیم دولت‌ های بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوئد برای پیوستن به اینستکس به عنوان سهامدار به گرمی استقبال می‌کنند. اجرای کامل و مؤثر برنامه جامع اقدام مشترک از حداکثر اهمیت برخوردار است. ایران باید بی‌درنگ به انطباق کامل با تعهداتش ذیل برجام بازگردد. بار دیگر تأکید می‌کنیم که آماده‌ایم برای حل موضوعات مربوط به اجرای تعهدات برجامی ایران، تمام ساز و کارهای موجود در برجام از جمله ساز و کار حل اختلاف، را مورد بررسی قرار دهیم. ما همچنان به پیگیری تلاش‌های خود در جهت رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک در چارچوب برجام، متعهد هستیم.

    گفتنی است جمعه گذشته وزارت خارجه فنلاند در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور به همراه بلژیک، دانمارک، هلند، نروژ و سوئد قصد پیوستن به مکانیسم تجارت با ایران موسوم به «اینستکس» را دارد.

    به گزارش مهر، ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری موسوم به «اینستکس» توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، اوایل فوریه سال 2019 (بهمن 1397) نهایی و ثبت شد؛ اما از آن روز تا به حال هنوز این ساز و کار عملیاتی نشده است. مقر این گروه در پاریس فرانسه است که مدیریت اجرایی آن را آلمان بر عهده دارد و بریتانیا نیز رئیس کمیته نظارت است.

    این در حالی است که 3 ماه پس از ایجاد دفتر اروپایی اینستکس، شرکت ایرانی آن نیز 29 آوریل (9 اردیبهشت) به ثبت رسید؛ اما اروپا کماکان در خصوص تعهدات خود تعلل می‌کند.

    شایان ذکر است، در 8 ماه می سال 2018 (18 اردیبهشت ماه سال 1397) دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خبر خروج یکجانبه واشنگتن از برجام را همراه با نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد.

    برچسب ها