عصر خودرو

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران:

هر کیلو مرغ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و۵۰۰ تومان

عصر بازار- حجت با انتقاد از استمرار روند کاهی نرخ مرغ در بازار گفت: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ گرم در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

هر کیلو مرغ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و۵۰۰ تومان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با انتقاد از روند کاهشی نرخ مرغ در بازار اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 8 هزار و 100 تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها 12 هزار و 500 تومان است.

    وی ازدیاد عرضه در برابر تقاضا و نبود کشش بازار در این ایام مطابق با جوجه ریزی صورت گرفته در واحد‌های مرغداری را عامل اصلی افت قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به عرضه جوجه یکروزه بالاتر از نرخ مصوب به طور متوسط 600 تومان بر هزینه تمام شده تولید اضافه شده که این امر در کنار جوجه ریزی بالا و نبود کشش بازار بر زیان تولیدکننده دامن زده است.

    نبود کشش بازار بر افت قیمت مرغ در بازار دامن زد
    حجت با اشاره به اینکه طی 2 ماه قبل به طور متوسط ماهانه 95 میلیون قطعه جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری صورت گرفته است، بیان کرد: بنابر آمار به طور متوسط میزان جوجه ریزی 10 روز نخست آذر نسبت به متوسط ماه گذشته افت داشته است، این در حالی است که علی رغم نبود تن آژ بالای تولید، نبود کشش بازار موجب شده قیمت مرغ روند نزولی به خود بگیرد.

    عضو اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با احتساب جوجه ریزی 95 میلیون قطعه در ماه‌های قبل حداقل باید در 10 روزه ابتدای آذر 31 میلیون و 600 تا 31 میلیون و 700 هزار قطعه جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری صورت می‌گرفت که متاسفانه بنابر آمار میزان جوجه ریزی به حدود 24 میلیون قطعه کاهش پیدا کرده است.

    وی درباره آینده قیمت مرغ طی روز‌های آتی در بازار گفت: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود تا زمانیکه خریدار به طور جدی به بازار ورود نکند، روند فعلی قیمت و زیان مرغدار در بازار ادامه خواهد داشت، از این رو انتظار می‌رود با توجه به برنامه ریزی مسئولان مبنی بر واردات مرغ از تولید داخل اقدام به تامین ذخایر استراتژیک کنند تا نگرانی مرغداران از حیث ادامه تولید به حداقل برسد.

    این مقام مسئول ادامه داد: اگر روند کاهش میزان جوجه ریزی در ماه آذر ادامه دار شود، بدون تردید نگرانی مرغداران از حیث افت قیمت مرغ و نوسان جوجه یکروزه، تامین نیاز کشور را در ماه‌های آتی دچار مشکل خواهد کرد.

    ثبات نهاده های دامی در بازار ادامه دار شد
    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی متوسط قیمت نقدی هر قطعه جوجه یکروزه را 3 هزار و 500 تا 3 هزار و 700 تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که قیمت جوجه به صورت پرداخت غیرنقدی به 4 هزار تومان می‌رسد، در حالیکه بنابر مصوبه ستاد تنظیم بازار، نرخ هر قطعه جوجه یکروزه باید 2 هزار و 500 تا 2 هزار و 700 تومان باشد.

    وی ادامه داد: اگر چه تولید کنندگان جوجه یک روزه ازدیاد تقاضا برای جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری را دلیل نوسان قیمت جوجه در بازار مطرح می‌کنند از این رو اگر این نرخ مورد تایید مسئولان دولتی است همواره تقاضا داریم که در ایام پایانی سال هم نوسان قیمت مرغ را به سبب کشش بازار بپذیرند.

    حجت قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده را 9 هزار و 500 تا 9 هزار و 700 تومان و مرغ گرم در خورده فروشی‌ها را 13 هزار و 500 تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید از کارگروه تنظیم بازار تقاضا داریم که متناسب با رشد قیمت جوجه یک روزه نرخ‌های جدید را در ایام پایانی سال اعلام کند تا تولید کنندگان با خیال آسوده به تولید ادامه دهند چرا که استمرار روند کنونی قیمت مرغ و متضرر شدن مرغداران کاهش نقدینگی تولید کنندگان را در بر دارد که این امر جوجه ریزی برای ایام پایانی سال را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

    وی در بخش دیگر اظهارات خود با اشاره به اینکه ثبات نسبی نهاده‌های دامی در بازار ادامه دار شد، بیان کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو ذرت در بنادر 1 هزار و 350 تومان و در انبار‌های استانی 1 هزار و 600 تومان و همچنین کنجاله سویا در انبار‌های استانی از 2 هزار و 350 تومان تا 2 هزار و 700 تومان بسته به کیفیت عرضه می‌شود و این در حالی است که قیمت ذرت همانند ماه‌های گذشت در بازار آزاد با نوسانات جزئی 1 هزار و 800 تومان برای تولید کننده تمام می‌شود، اما به سبب عرضه کافی این نهاد از سوی شرکت پشتیبانی امور دام مشکل خاصی برای تامین در بازار وجود ندارد.

    به گفته این مقام مسئول، علی رغم آنکه خرید تضمینی مرغ توسط پشتیبانی امور دام و ورود مجدد آن به بازار می‌توان تاثیر منفی بر قیمت بگذارد، اما صادرات علاوه بر ارزآوری، به تعادل بازار و استمرار تولید کمک به سزایی خواهد کرد.

    حجت در پایان با اشاره به اینکه خرید تضمینی مرغ می‌تواند راه گشای مشکلات فعلی مرغداران باشد، تصریح کرد: اگر چه ستاد تنظیم بازار تا کنون تصمیماتی راجب خرید تضمینی مرغ اتخاذ نکرده است، اما خرید روزانه 1 هزار و 500 تن مرغ با نرخ 13 هزار و 500 تومان می‌توان راه گشای مشکلات فعلی و تامین نقدینگی لازم مرغداران برای شب عید باشد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو