عصر خودرو

سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد دلاری در سواحل جنوبی ایران

عصر بازار- مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در امور نیروهای مسلح گفت: در کرانه ساحلی جنوب ایران ۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده که باید پازل طرح های پدافند غیرعامل برای صیانت تکمیل شود.

سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد دلاری در سواحل جنوبی ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، سردار سرلشکر یحیی رحیم صفوی در بازدید از بندر شهید رجایی، به تبیین نقش راهبردی بنادر و صنعت دریانوردی در چشم انداز 1424 پرداخت و اظهار کرد: در قالب سند چشم انداز که برای گام دوم و چهل سال آتی انقلاب اسلامی در دست تدوین است، جایگاه ویژه تری برای پیوند ساختاری اقتصاد کشور با توسعه دریا محور هدف گذاری شده است.

    وی ادامه داد: تاکنون در کرانه ساحلی جنوب ایران 700 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده که باید پازل طرح های پدافند غیرعامل برای صیانت از این سرمایه و ثروت گرانبهای کشور تکمیل شود.

    وی با تأکید بر ضرورت در نظر گرفتن "راهبرد دریایی" در طرح های آمایش سرزمین، خاطرنشان کرد: بندر شهید رجایی با ظرفیت جابجایی 109 میلیون تن کالا، یکی از دستاوردها و توانمندی های جمهوری اسلامی بوده که 600درصد صادرات و واردات کشور به این بندر وابسته است.

    وی هدف اصلی اعمال تحریم ها از سوی کشورهای غربی را تحمیل اراده سیاسی بر جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: ایران طی 111 سال اخیر گرفتار اقتصاد تک محصولی متکی به نفت شده است و برای گریز از تنگنای تحریم ها، باید از موقعیت گذرگاهی و دریایی کشور در توسعه صادرات و ترانزیت بهره بیشتری گرفته شود.

    دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در امور نیروهای مسلح تصریح کرد: در جغرافیایی پیرامونی ایران، 15 کشور با 600 میلیون نفر جمعیت وجود دارد که سالانه نیاز به 800 میلیارد دلار واردات انواع کالا دارند و ایران با راهبرد دریایی می تواند از این فرصت استفاده بهینه کند.

    رحیم صفوی با بیان این‌که در شرایط فعلی که کشور مورد هدف جنگ های نرم قرار گرفته، دفاع و امنیت اساس محوری آمایش سرزمین است، گفت: سرمایه گذاری و توسعه در مسیر تحقق این هدف مهم معنا پیدا می کند.

    الله مراد عفیفی پور؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در این بازدید گفت: علیرغم جنگ اقتصادی ناجوانمردانه آمریکا علیه ایران، توسعه بندر شهید رجایی متوقف نشده است؛ به موازات انجام عملیات تخلیه و بارگیری کالا از کشتی ها، طرح های عمرانی توسعه پایانه های نفتی، کانتینری و مواد معدنی این بندر در حال اجراست که نشانگر پویایی و اقتدار کشور است.

    وی یادآور شد: در قالب مرحله سوم طرح توسعه کانتینری، 1400متر اسکله جدید و همچنین در یک طرح دیگر، سه پست اسکله نفتی به طول 1000متر ایجاد می شود که ظرفیت موجود 109میلیون تنی جابجایی کالا در بندر را تا میزان60درصد افزایش خواهد داد.

    عفیفی پور با اشاره به تلاش های صورت گرفته به منظور بهره مندی بیشتر از دانش و توان فنی متخصصان داخلی گفت: تاکنون 800قطعه تجهیزات بندری توسط شرکت های دانش بنیان ایرانی ساخته شده است.

    برچسب ها