عصر خودرو

تغییر مسیر اوراق تسهیلات مسکن بعد از اجرای برجام

عصر بازار- اوراق تسهیلات مسکن که در آستانه اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها روند صعودی در پیش گرفته و تا سطح ۸۰ هزار تومان رشد کرده بود، یک روز بعد از اجرای روند مسیر خود را تغییر داد و تا سطح ۷۷ هزار تومان افت کرد.

تغییر مسیر اوراق تسهیلات مسکن بعد از اجرای برجام
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، اوراق تسهیلات مسکن که در ابتدای دی ماه رونق چندانی نداشت و با رکود مواجه شده بود، با نزدیک شدن به زمان اجرای برجام روند صعودی به خود گرفت و با افزایش شدید قیمت و تقاضا مواجه شد.

    به طوری که نزدیک شدن به زمان اجرای برجام موجب شد تا بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز همانند بازار سهام با رونق مواجه شود و بعد از مدتها رشد قیمت و تقاضا را تجربه کند؛ این افزایش تا جایی پیش رفت که قیمت اوراق تسهیلات مسکن تا روز 27 دی ماه یعنی روز اجرای برجام تا سطح 83 هزار تومان رشد کرد ولی روند نزولی قیمت این اوراق بعد از این تاریخ آغاز شد و قیمت این اوراق تا سطح 77 هزار تومان افت کرد.

    به این ترتیب سرمایه گذارانی که اقدام به سرمایه گذاری در این اوراق کرده بودند، همانند بورس تهران بعد از شناسایی سود و خارج شدن از زیان اقدام به فروش اوراق خود کردند و موجب کاهش قیمت اوراق شدند.

    بر این اساس در حال حاضر اکثر "تسه" ها در محدوده ی 77 هزار تومان در حال معامله است و تنها تسه آذر ماه با اختلاف قیمت زیاد نسبت به سایر اوراق معامله می شود به طوری که اکنون "تسه" آذر ماه در قیمت های 84 هزار تومان معامله می شود اما "تسه" شهریور و اردیبهشت 1394 با قیمت 78 هزار تومان و "تسه" مهر با قیمت 79 هزار تومان در حال معامله است.

    همچنین به غیر از "تسه" های سال 94، تمام "تسه" های سال 93 در قیمت های 77 هزار تومان در حال داد و ستد هستند به طوری که تسه های اسفند، دی، آبان، مهر،تیر، مرداد، شهریور و همچنین تسه های فروردین، اردیبهشت و خرداد 93 نیز همگی با قیمت های 77 هزار تومان معامله می شوند.

    بر اساس این گزارش، بعد ابلاغ رسمی مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش وام مسکن به بانک مسکن و اجرایی شدن پرداخت وام 60 میلیونی مسکن از ابتدای دی ماه، شرایط جدیدی نیز برای اوراق تسهیلات مسکن در نظر گرفته شد و قیمت این اوراق در ابتدای کار تغییر کرد.

    طبق شرایط جدید معامله اوراق، کسانی که از قبل اوراق مسکن برای وام 35 میلیون تومانی با نماد قبلی خریداری کرده اند، اکنون ضمن فرصت برای دریافت وام 35 میلیون تومانی این مزیت را نیز دارند که برای دریافت وام جدید هم از همان اوراق قبلی خریداری شده استفاده کنند و میزان تفاوت تا سقف اوراق لازم برای وام جدید را مجدد با شرایط تازه خریداری کنند.

    قیمت اوراق تسهیلات مسکن که قبل از اعلام شرایط جدید در محدوده 67 تا 69 هزار تومان معامله می‌شد، بعد از آغاز پرداخت وام مسکن با رشد نسبی مواجه شد و به قیمت های بالای 70 هزار تومان رسید.

    اما بر خلاف هیجان روزهای اولیه ابلاغ وام مسکن که قیمت این اوراق را تا محدوده 75 هزار تومان افزایش داد، ادامه رکود بخش مسکن، موجب کساد شدن بازار این اوراق و توجه نکردن سرمایه گذاران به آن شد و قیمت آن را در محدوده 73 هزار تومان نگه داشت؛ اما با رونق بازار بورس و فرابورس و همچنین اجرایی شدن برجام و زمزمه های از بین رفتن رکود مسکن در سال 1395، دوباره توجهات به این اوراق جلب شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها