عصر خودرو

سهم ۵۵ درصدی ۵ کشور از صادرات ما آسیب زاست

عصر بازار- سرپرست معاونت صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بستر مناسبی برای صادرات به بازارهای جهانی وجود دارد، گفت: ۵۵ درصد صادرات ایران به پنج کشور است و این آسیب بزرگی برای بخش صادرات ماست.

سهم ۵۵ درصدی ۵ کشور از صادرات ما آسیب زاست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، مهدی صادقی میارکی عصر چهارشنبه در بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور اظهار کرد: افزایش تولید و صادرات در شرایط کنونی با تحریک تقاضا در بازار داخلی امکان پذیر نیست اما با تحریک تقاضا در بازارهای خارجی به واسطه افزایش نرخ ارز کالاهای ایرانی فرصت رسوخ در بازارهای جهانی را دارند.

    وی با بیان اینتمه ما تنها توانستیم 43 درصد صادرات به بازارهای خارجی را حفظ کنیم، گفت: بر این اساس آذربایجان شرقی در خصوص صادرات می تواند نقش محوری برای صدور تولیدات ایرانی به منطقه «اوراسیا» را ایفا کند.

    صادقی میارکی اظهار کرد: با افزایش صادرات درآمد ارزی کشور افزایش و در نتیجه موتور توسعه به سمت رشد اقتصادی رهنمون می شود به خصوص کالاهایی که ارزش افزوده بالایی دارند و بر این اساس در افق بلند مدت به هیچ وجه صادرات مواد خام صادر نمی شود و جهت گیری صادراتی به سمت کالاهای منبع پایه است.

    وی ادامه داد: صادرات محصولات پتروشیمی از کالاهایی محسوب می شود که ارزش افزوده بالایی برای کشور دارد و اکنون ارز حاصل از صادرات این بخش کمک زیادی برای مقابله با تحریم انجام داده است البته اگر صادرات محصولات پتروشیمی دارای ارزش افزوده بیشتر و حاصل صنایع پایین دستی باشد تا چهار برابر افزایش می یابد که به دنبال تحقق این هدف و مسیر فراتر از آن برای صادرات هستیم.

    صادقی میارکی گفت: به طور مثال اگر فولاد صادر کنیم به نفع کشور است اما صادرات ماشین آلات ارزش افزوده بیشتری دارد و ماندگاری آن بیشتر است.

    49.9 میلیارد دلار حجم تجارت ایران در هفت ماهه امسال

    رییس سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این همایش گفت: امسال به رغم تحریم ها حجم تجارت کشور به 49.9 میلیارد دلار رسیده است.

    حمید  زاد بوم اظهار کرد: این میزان حجم صادرات مربوط به هفت ماهه سال جاری است که نشان می دهد صادر کنندگان به عنوان سربازان جنگ اقتصادی تلاش خود را برای توسعه صادرات ایران به بازارهای جهانی و ارتباط با بازارهای بین المللی انجام می دهند.

    استاد دانشگاه های تبریز نیز در این همایش گفت: علم باوری، انسان باوری و آینده باوری موجب توسعه جوامع می شود و بر این اساس با تکیه به شخصیت، رفتار و نگرش می توان مسیر توسعه کشور و صادرات را هموار کرد.

    دکتر مقصود راد با بیان اینکه تاجران و صادرکنندگان باید توسعه گرا و تحول گرا باشند، اظهار کرد: عمل گرایی، قانون گرایی، استقلال، مشارکت جویی، عقلانیت و صداقت از جمله معیارهای ارتباطات تجاری و اقتصادی برای توسعه صادرات است.

    بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با حضور 5 کشور ترکیه، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان و عراق و روسای اتاق های بازرگانی برخی از مراکز استان ها صبح و عصر امروز در تالار مصلای تبریز برگزار شد.

    برچسب ها