عصر خودرو

تجارت خارجی ایران در مرز ۱۰۰میلیون تن کالا

عصر بازار- براساس تازه‌ترین آمار گمرک، در هفت ماهه سال‌جاری بالغ بر ۹۹ میلیون تن کالا به ارزش ۴۹ میلیارد و ۵۸۰ میلیون دلار از طریق مرزهای کشور صادر و وارد شده است.

تجارت خارجی ایران در مرز ۱۰۰میلیون تن کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سهم صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی) در هفت ماه نخست سال 79 میلیون و 422 هزار تن به ارزش 24 میلیارد و 407 میلیون دلار بود.

    بر اساس این گزارش پنج کشور عمده واردکننده کالا از ایران طی مدت مذکور به ترتیب چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان بوده‌اند. چین با رقمی بالغ بر 6 میلیارد و 100 میلیون دلار، عراق با 5 میلیارد و 173 میلیون دلار، امارات متحده عربی با 2 میلیارد و 784 میلیون دلار و ترکیه با 2 میلیارد و 672 میلیون دلار و افغانستان با یک میلیارد و 283 میلیون دلار مهمترین مقصد صادرات غیرنفتی ایران بودند.

    بنابراین گزارش، میزان واردات قطعی کشورمان نیز در مدت مذکور 19 میلیون و 805 هزار تن انواع کالا به ارزش 25 میلیارد و 173 میلیون دلار بود.
    گفتنی است، چین، امارات متحده عربی، ترکیه، هند و آلمان کشورهای عمده طرف معامله واردات با ایران بوده اند، به طوری که چین 6 میلیارد و 399 میلیون دلار، امارات متحده عربی 4 میلیارد و 586 میلیون دلار، ترکیه 3 میلیارد و 37 میلیون دلار، هند 2 میلیارد و 335 میلیون دلار و آلمان یک میلیارد و 208 میلیون دلار از کل واردات کالا به ایران را به خود اختصاص دادند.

    برچسب ها