عصر خودرو

سوخت هواپیما به بورس انرژی می‌رود

عصر بازار- امسال رینگ بین المللی بورس انرژی ایران شاهد نخستین داد و ستد موفق محموله سوخت هوایی (ای تی کی) به حجم یک هزار تن بود.

سوخت هواپیما به بورس انرژی می‌رود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، بنابر اعلام بورس انرژی، ارزش این محموله سوخت هوایی که از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران عرضه شد به قیمت 605 دلار در هر تن و بالغ بر 71 میلیارد و 943 میلیون و 877 هزار و پانصد ریال بود.

    در روز دوشنبه محموله هزار تنی نفت سفید به ارزش هر تن 500 دلار از سوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران روانه میز فروش رینگ بین المللی بورس انرژی شد. این محموله که با موفقیت معامله شد، ارزشی بالغ بر 59 میلیارد و 457 میلیون و 750 هزار ریال داشت.

    همچنین در این روز پالایش نفت شیراز نیز پنج هزار تن نفتای سنگین تصفیه نشده در رینگ بین الملل بورس انرژی ایران به قیمت هر تن 472.49 دلار عرضه کرد که این میزان به فروش رسید و ارزشی بالغ بر 280 میلیارد و 931 میلیون و 922 هزار و 975 ریال را در بر داشت.

    در این روز 1500 تن گاز مایع (ال پی جی) نیز از سوی شرکت پالایش نفت لاوان با روش کشف پریمیوم منهای پنجاه دلار در هر تن عرضه و با رقابت خریداران معامله شد که ارزشی بالغ بر 71 میلیارد و 711 میلیون و 397 هزار و 698 ریال داشت.

    همچنین امروز نیز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی 242 هزار تن نفت گاز (گازوئیل) با 9 محموله مختلف، 106 هزار تن بنزین اکتان 91 با سه محموله و در نهایت 1000 تن بنزین اکتان 87 را به مقصد بازارهای جهانی روانه میز فروش رینگ صادراتی بورس انرژی ایران می‌کند.

    بورس انرژی ایران امروز سه شنبه بیست و هشتم آبان در حالی میزبان عرضه 2 میلیون بشکه نفت خام از سوی شرکت ملی نفت ایران به قیمت هر بشکه 56.72 پریمیوم دلاری است که وزیر نفت در تازه‌ترین اقدام خود شیوه نامه نحوه عرضه نفت خام و میعانات گازی در رینگ بین المللی بورس انرژی ایران را ابلاغ کرده است.

    براساس این ابلاغیه در هر عرضه، قیمت پایه به صورت دیفرنشیال قیمت نسبت به شاخص‌های معتبر قیمتی اعلام می‌شود که قیمت پایه اعلامی، کف قیمت قابل اعمال در روز عرضه بوده و روی تابلو، تخفیفی نسبت به آن اعمال نخواهد شد.

    متقاضیان خرید باید پیش از انجام معامله در روز عرضه، نسبت به واریز 6 درصد ارزش سفارش (بر مبنای قیمت پایه اعلامی در اطلاعیه عرضه) به‌عنوان پیش‌پرداخت به صورت ارزی یا ریالی به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه یا خارج از بورس با تامین اعتبار از سوی خریدار جهت واریز به حساب‌های معرفی‌ شده از سوی شرکت ملی نفت ایران از طریق کلیه روش‌های ممکن از جمله مکانیزم‌های ارزی موجود و منوط به تایید شرکت ملی نفت ایران اقدام کنند.

    بر اساس این ابلاغیه حداقل حجم بارگیری برای حمل دریایی 35 هزار بشکه و برای حمل زمینی هزار بشکه است.

    برچسب ها