عصر خودرو

رئیس سازمان چای کشور:

پرداخت ۸۶ درصد مطالبات چای کاران

رکود بر بازار چای داخل حاکم است

عصر بازار- جهانساز گفت: تا کنون ۲۹۴ میلیارد تومان از مطالبات چای کاران معادل ۸۶ درصد پرداخت شده است.

پرداخت ۸۶ درصد مطالبات چای کاران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور از پرداخت 86 درصد مطالبات چای کاران خبر داد و گفت: تا کنون 294 میلیارد تومان از مطالبات چای کاران پرداخت و مابقی پس از دریافت قدر السهم کارخانه‌ها و منابع دولت به تدریج به حساب چای کاران واریز می‌شود.

    او افزود: امسال 126 هزار و 753 تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر 342 میلیارد و 400 میلیون تومان از چای کاران دو استان گیلان و مازندران خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد رشد داشته است.

    به گفته جهانساز 57 هزار و 215 تن برگ سبز جای خریداری شده درجه یک و 69 هزار و 538 تن درجه دو است.

    رئیس سازمان چای کشور ادامه داد: امسال کارخانه‌ها هر کیلو برگ سبز چای را 1 هزار تا 1 هزار و 500 تومان بالاتر از قیمت تضمینی خریداری کردند که این امر رضایتمندی چای کاران را دربرداشته است.

    او با اشاره به اینکه سالیانه حداکثر 100 هزار تن چای در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد بیان کرد با توجه به تولید 28 هزار و 519 تن چای، مابقی نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود.

    جهانساز متوسط قیمت هر کیلو چای ممتاز در خرده فروشی‌ها را 55 تا 60 هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه 13 درصد از چای تولید کشور ممتاز است بنابراین متوسط قیمت هر کیلو چای بیش از 37 تا 38 تومان نیست.

    رئیس سازمان چای کشور از رکود حاکم بر بازار چای خبر داد و گفت: با توجه به کاهش تعرفه چای وارداتی نگاه‌ها برای تامین نیاز کشور به سمت واردات است که همین امر به رکود خرید و فروش جای داخل دامن زده است.

    این مقام مسئول در پایان درباره آخرین جزئیات پرداخت تسهیلات به چای کاران گفت: بنابر آخرین آمار تا اول آبان 16 میلیارد تومان تسهیلات به 587 نفر چای کار پرداخت شده است و همواره محدودیتی در خصوص پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و به‌زراعی باغات، نوسازی و به‌سازی کارخانه‌ها وجود ندارد.

    او حداقل تسهیلات برای سرمایه در گردش به ازای هر هکتار را 3 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: برای احیای باغات چای به ازای هر هکتار حداکثر 15 میلیون تومان، هرس کف‌بر 10 میلیون تومان، هرس کمربر 5 میلیون تومان تسهیلات با بازپرداخت 5 ساله و سود 4 درصد در اختیار چای کاران قرار می‌گیرد ضمن آنکه برای به‌سازی و نوسازی کارخانه‌ها تسهیلات لازم با بازپرداخت 4 ساله و کارکرد 4 درصد در نظر گرفته شده است.

    برچسب ها