عصر خودرو

زیاده خواهی ترامپ چین را از انعقاد توافق تجاری با آمریکا دلسرد کرده است

عصر بازار- موضع گیری های غیرقابل پیش بینی و نمایشی ترامپ در جریان مذکرات تجاری سبب شده تا حل اختلافات تجاری ۱۶ ماهه آمریکا و چین پیچیده تر از قبل شود.

زیاده خواهی ترامپ چین را از انعقاد توافق تجاری با آمریکا دلسرد کرده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، به گفته کارشناسان موضع گیری های غیرقابل پیش بینی و نمایشی ترامپ در جریان مذکرات تجاری سبب شده تا حل اختلافات تجاری 16 ماهه پیچیده تر از قبل شود.

    زمانی که مشاوران ترامپ گفتند پکن در قالب توافق تجاری موافقت کرده که حدود 20 میلیارد دلار محصولات کشاورزی از آمریکا خریداری کند، ترامپ اعلام کرد که به این حد راضی نیست. وی در اظهاراتی نمایشی در نشست کابینه گفت که تیم مذاکره کننده اش را تحت فشار گذاشته تا رقم مورد نظر را بیش از سه برابر کند. وی بعدا اندکی از موضع اولیه خود کوتاه آمد و خواهان خرید سالانه 50 میلیارد دلار محصولات کشاورزی امریکا توسط چین شد.

    ترامپ در 21 اکتبر در نشست کابینه گفت: «افراد من 20 میلیارد دلار را نهایی کرده بودند... اما من گفتم من رقم بیشتری می خواهم. آنها گفتند کشاورزان نمی توانند از عهده رقم بالاتر بر بیایند. و من گفتم به آنها بگویید تراکتورهای بزرگتری بخرند. این خیلی ساده است.» اعضای کابینه که دور ترامپ حلقه زده بودند در واکنش به این صحبت ها خندیدند.

    ویژگی شخصیتی ترامپ که علاقمند به اتخاذ مواضع نمایشی است به مذاکرات تجاری با چین نیز تسری پیدا کرده و وی تلاش می کند تا اتخاذ مواضع گاه خشم آلود و گاه دوستانه در قبال پکن نقش یک مذاکره سیری ناپذیر را برای مردم آمریکا ایفا کند. وی از اهدافی بلندپروازانه در مذاکرات تجاری سخن می گوید و هر بار تهدیدهای بزرگتری را علیه چین در صورت محقق نشدن خواسته هایش مطرح می سازد.

    اما با گذشت بیش از یک سال و نیم از بزرگترین جنگ تاجری تاریخ مدرن، این رویکرد ترامپ هنوز نتیجه ای را که وی امیدوار به کسب آن بود به دنبال نداشته است. در مقابل ظاهرا تاکتیک درخواست های غیرواقع بینانه ترامپ در مذاکرات موجب شده تا به نتیجه رسیدن مذاکرات پیچیده تجاری دشوارتر شود و فضای عدم قطعیت بیشتری بر بازارهای جهانی حاکم گردد.

    با وجود اینکه ترامپ روز 11 اکتبر اعلام کرد که آمریکا و چین به فاز نخست یک توافق تجاری تاریخی دست یافته اند، اما بعد از گذشت بیش از یک ماه هنوز خبری از توافق نیست. مذاکرات بین طرفین همچنان ادامه دارد و اگر مذاکره کنندگان تصمیم به مصالحه بگیرند، نهایی کردن آن چند هفته دیگر زمان خواهد برد. اما ارسال سیگنال های ضد و نقیض از سوی ترامپ همچنان ادامه دارد و مشخص نیست که آیا وی حاضر است بخشی از تعرفه های وضع شده علیه 360 میلیارد دلار کالای چینی را لغو نماید یا خیر.

    طولانی شدن جنگ تجاری دارای برخی منافع سیاسی برای ترامپ است: چنین وضعیتی به وی اجازه می دهد که موضع گیری های آتشین خود در قبال چین را ادامه دهد و دموکرات ها نتوانند از وی بابت امتیازدهی به چین انتقاد کنند.

    تاکتیک اظهارات نمایشی و غیرواقع بینانه ترامپ به مذاکرات با چین محدود نمی شود. وی در مذاکرات تجاری با سایر شرکای آمریکا نظیر اروپا، ژاپن، کانادا و مکزیک نیز رویکرد مشابهی را اتخاذ کرده و به صورت علنی آنها را به اعمال تعرفه و جا گذاشتن برخی شرکای تجاری تهدید کرده است. شاید این استراتژی در مورد سایر شرکای تجاری آمریکا جواب بدهد، اما این مواضع در حال دلسرد نمودن چین از انعقاد توافق با آمریکاست. به گفته منابع مطلع از سیاست تجاری چین، رویکرد ترامپ در تغییر دادن و بالا بردن مکرر خواسته هایش موجب شده تا چین از اعطای امتیازات بیشتر امتناع کند، زیرا بیم آن دارد که در صورت اعطای هر امتیازی ترامپ خواستار دریافت امتیاز بیشتر شود.

    برچسب ها