عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

صنایع پیشرو پسابرجام

عصر بازار- صنایع و بنگاه های اقتصادی در سال های اخیر متاثر از تحریم ها و محدودیت های بین المللی ایجاد شده، با مشکلات زیادی مواجه بودند که باعث افزایش بهای تمام شده تولید و به تبع آن کاهش سودآوری آنها بود، بر همین اساس افت قیمت سهام و رکود و نزول بازار سرمایه نیز حلقه ای از این زنجیر بود. اما با اجرای برجام و حذف تحریم های بین المللی می توان امیدوار بود که رونق به صنایع کشور بازگردد تا به دنبال آن افزایش سودآوری بنگاه های بورسی باعث رشد و رونق بازار سهام شود.

صنایع پیشرو پسابرجام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزاش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، فرهاد رمضان، مدیرعامل هلدینگ خودکفایی آزادگان در خصوص تاثیر رفع تحریم های بین المللی بر صنایع بورسی با اشاره به اینکه آثار مثبت این اتفاق بر صنایع مختلف متفاوت است، گفت: البته نباید فراموش کرد که آثار عملی این اتفاق در صنایع کشور نیاز به زمان دارد.

    وی با اشاره به اینکه با اجرای برجام و گشایش هایی که ایجاد شده نباید انتظار داشت که اقتصادی که درگیر رکود است، یک شبه رونق بگیرد، افزود: برای لمس آثار تحریم بر بخش های مختلف اقتصاد زمان بیشتری نیاز است.

    این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چه صنایعی از رفع تحریم های بین المللی بیشترین تاثیر را میگیرند، تاکید کرد: با توجه به اینکه تبادلات مالی در عرصه بین المللی در زمان تحریم ها با مشکلات عدیده ای مواجه بود ، بنگاه هایی که درگیر واردات مواد اولیه یا صادرات کالای نهایی بودند ، بیشتر از سایر صنایع از این اتفاق منتفع خواهند شد.

    به گفته وی گروهی از تولید کنندگان که مواد اولیه را از خارج از کشور وارد می کردند در این سالها با افزایش چشم گیر هزینه ها مواجه بودند که با رفع تحریم ها ، این گروه با کاهش هزینه و افزایش سودآوری مواجه می شوند.

    رمضان با اشاره به اینکه در زمان تحریم صادرات کالا و دریافت وجه کالاهای فروش رفته در بازارهای بین المللی نیز مشکل و هزینه بر بود، گفت: بر همین اساس شرکت های صادراتی نیز با کاهش حجم فروش مواجه بودند که از این به بعد این گروه نیز در شرایط خوبی قرار می گیرند.

    وی همچنین درباره اینکه کدام صنایع زودتر از اجرای برجام تاثیر می گیرند و با رشد سودآوری مواجه می شوند، گفت: گروه‌های مختلفی در بازار سرمایه می‌توانند پیشتاز رونق در این بازار شوند برای نمونه گروه تجهیزات که در اثر از میان رفتن تحریم‌های اقتصادی اثرات مثبتی می‌پذیرد، می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

    مدیرعامل هلدینگ خودکفایی آزادگان با اشاره به اینکه گروه بانکداری نیز از جمله صنایعی است که زودتر حرکت خود را آغاز می‌کنند، گفت: با توجه به برقراری سوئیفت و همچنین گشایش  ال‌سی و تسهیل روابط مالی با بانک های دنیا، این گروه نیز زودتر از سایر صنایع بازار می توانند متحول شوند.

    رمضان صنعت خودرو و قطعه‌سازی را از دیگر صنایع پیشروی پس از برجام دانست و بیان کرد:‌ بسیاری از خودروسازان معتبر جهان در انتظار رفع تحریم ها برای ورود به ایران بودند و همچنین بخشی از مشکلات خودروسازان برای تامین قطعه با رفع تحریم ها برطرف می شود، بنابراین می توان این گروه را نیز در فهرست صنایع پیشروی بورس در این دوره دانست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها