عصر خودرو

کمیته فقهی سازمان بورس تنها عضو شیعه شرکت کننده در چهاردهمین اجلاس علماء شریعت در حوزه مالی اسلامی

عصر بازار- کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان تنها عضو شیعه، در چهاردهمین اجلاس علماء شریعت در حوزه مالی اسلامی شرکت کرد.

کمیته فقهی سازمان بورس تنها عضو شیعه شرکت کننده در چهاردهمین اجلاس علماء شریعت در حوزه مالی اسلامی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا،  مجید پیره، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص این نشست عنوان داشت: آکادمی بین المللی تحقیقات شرعی در حوزه مالی اسلامی یکی از موسساتی است که پژوهش ها و فعالیت های مختلفی را در خصوص بازارهای سرمایه و فایناس اسلامی در دستور کار دارد و در کشور مالزی قرار دارد. این موسسه که به بانک مرکزی مالی وابسته است هر ساله نشستی را با حضور فقهای جهان اسلام برگزار می کند و اعضای این نشست در خصوص تازه ترین اقدامات شوراهای فقهی تبادل نظر می کنند.

    وی در این خصوص ابراز داشت:  در اجلاس امسال از کمیته فقهی سازمان بورس هم دعوت شد که در این نشست حضور داشته باشد و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، نایب‌رئیس کمیته فقهی سازمان بورس با حضور در این برنامه، تحولات روز بازار سرمایه ایران و آخرین دستاورهای کمیته فقهی را برای علمای اهل سنت بازگو کرد.

    دبیر کمیته فقهی در این خصوص ادامه داد: در اجلاس امسال این اکادمی، موضوع جایگاه مسایل اجتماعی در حوزه تصمیم گیری های کمیته فقهی به عنوان اصلی ترین موضوع برگزیده شد و سوالی که مطرح شده بود این بود که مسائل اجتماعی چه جایگاهی در مصوبات کمیته های فقهی کشورهای مختلف دارد؟

    پیره با اشاره به حضور نائب رئیس کمیته فقهی سازمان بورس در این جمع اشاره داشت: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، در سخنان خود، به طراحی اوراق قرض الحسنه در بازار سرمایه ایران اشاره کردند و به این نکته پرداختند که این اوراق به عنوان یکی از ابزارهایی که در بازار سرمایه ایران طراحی شده این قابلیت داراست که نیازهای اجتماعی افراد در جوامع اسلامی را برطرف کرده و پاسخگو باشد.

    وی با اشاره به استقبال اعضای این اجلاس از ابزارهای معاملاتی در بازار سرمایه کشور عنوان داشت: پس از اتمام سخنرانی عضو کمیته فقهی سازمان بورس در این اجلاس، فقهایی از قطر و کویت در خصوص ابزارهای بازار سرمایه ایران، بحث و تبادل نظر کردند.

    در این اجلاس، اعضای شورای فقهی کشورهای بحرین، قطر، کویت و موسسات اسلامی امریکا، اندونزی، اردن مالزی، و فقهایی از کشورهای جهان اسلام مثل پاکستان و موسسات اسلامی واقع در انگلیس حضور داشتند و این فرصت فراهم آمد تا از کمیته فقهی در این جلسه، اظهار نظر کنند.

    مجید پیره در ادامه بیان داشت: در این اجلاس، جمعی از فقها که از کمیته های فقهی مختلف و نهادهای ناظر و بانک ها حضور داشتند در خصوص تحولات مالی اسلامی در بازار سرمایه ایران هم سوالاتی مطرح  و بحث شد و با توجه به اینکه بازار سرمایه ایران در حوزه مسائل اسلامی در برخی از ابعاد، بازاری پیشرو است ارائه دستاورهای مالی اسلامی در ایران در جمع فقها اهمیت داشت .

    وی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه ایران از جمله معدود کشورهایی است که قراردادهایی منطبق با شریعت طراحی کرده است و همچنین بازار سرمایه ما جزئی از اندک بازارهایی است که در آن قرارداد اختیار معامله، با رعایت ملاحظات خاص و شرعی، جایگاه مناسبی کسب کرده است. لذا، از این منظر بازار سرمایه ما یک بازار سرمایه ای است که در جمع بورس های اسلامی پیشرو محسوب می شود .

    برچسب ها