عصر خودرو

بازگشت ٧١ درصد از ارز صادراتی به چرخه اقتصاد

عصر بازار- رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: با توجه به کاهش تفاوت‌ها و روش‌هایی که بانک مرکزی با تعامل نزدیک به صادرکنندگان در پیش گرفت این فرصت را فراهم کرد تا ارز صادراتی به چرخه اقتصادی از طریق سامانه نیما و واگذاری ارز صادراتی تا میزان ٧١ درصد عملیاتی شود.

بازگشت ٧١ درصد از ارز صادراتی به چرخه اقتصاد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «محمد لاهوتی» امروز (شنبه) در نشستی خبری، افزود: مدتی است آمار تجارت خارجی به دلایلی یا با تاخیر منتشر می‌شود و یا با جزییات دقیق که بتوان امکان تحلیل آماری را همانند گذشته به دست آورد انجام نمی شود.

    وی ادامه داد: گرچه در ٦ ماه نخست سال با کاهش ارز در صادرات همراه بودیم اما در مجموع روند صادرات و واردات مثبت بوده است و از نظر وزنی با رشد ٢٢ درصدی مواجه بودیم.

    لاهوتی گفت: تراز تجاری با اختلاف ٧٥۰ میلیون دلاری به نفع واردات مثبت بوده است که به نظر می رسد در ٦ ماه دوم سال میزان صادرات افزایش یابد.

    رییس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: صادرات ایران به بازارهای سنتی چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان صورت می‌گیرد، در بحث صادرات کشور هند از پنج کشور نخست خارج شده که این موضوع نشان می‌دهد هندی‌ها در موضوع تحریم سخت‌گیرانه تر از دیگر بازارها عمل کردند.

    وی افزود: در شش ماهه نخست سال جاری کشورهای چین، امارات، ترکیه و هند به عنوان بزرگترین صادرکنندگان به ایران محسوب می‌شوند که براساس محاسبات صورت گرفته میانگین نرخ هر تن واردات ٢٩٥ دلار بوده است.

    لاهوتی خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در ٦ ماه گذشته شرایط را برای برگشت ارز صادرکنندگان فراهم کرده نزدیک شدن ارز سامانه نیما به ارز آزاد است.

    رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: با توجه به کاهش تفاوت‌ها و روش‌هایی که بانک مرکزی با تعامل نزدیک به صادرکنندگان در پیش گرفت این فرصت را فراهم کرد تا ارز صادراتی به چرخه اقتصادی از طریق سامانه نیما و واگذاری ارز صادراتی تا میزان ٧١ درصد عملیاتی شود.

    وی ادامه داد: زمانی که حجم صادرات اعلام می شود، صادرکننده به مدت چهار ماه فرصت دارد تا ارز را به چرخه اقتصاد بازگرداند.

    برچسب ها