عصر خودرو

دکتر حسینی خبر داد:

رشد ۸۸ درصدی ارزش معاملات بورس انرژی

عصر بازار- بورس انرژی از ابتدای سال تا پایان آذر ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۸ درصد رشد ارزش معاملات داشته همچنین در معاملات برق ۳۱۲ درصد رشد حجم معاملات و در بازار فیزیکی حجم معاملات، ۶۵ درصد رشد کرده است.

رشد ۸۸ درصدی ارزش معاملات بورس انرژی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، سید علی حسینی مدیر عامل بورس انرژی با بیان مطلب فوق درباره رشد حجم و ارزش معاملات در بورس انرژی در سال جاری گفت: در آستانه سومین سالگرد آغاز رسمی معاملات بورس انرژی، مجموع ارزش معاملات در بورس انرژی ایران طی 9 ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته حکایت از رشد بیش از 88 درصدی دارد، این در حالی است که کاهش قیمت‌های جهانی نفت مهمترین مانع برای افزایش بیشتر ارزش معاملات در بازار فیزیکی طی این دوره بوده است.

    وی در این باره توضیح داد: کاهش قیمت‌ جهانی طلای سیاه و در پی آن کاهش قیمت تمامی مشتقات نفتی که در بورس انرژی ایران مورد معامله قرار می‌گیرند جدی‌ترین مانعی بوده که سد راه افزایش بیشتر ارزش معاملات در سال جاری شده است اما این موضوع نتوانست جلوی رشد ارزش و حجم معاملات این بازار را بگیرد.

    حسینی با بیان اینکه بازار مشتقه بورس انرژی نیز امسال  اتفاقات مثبتی را به خود دیده است، درباره این بازار گفت: امسال رشد چشمگیر 312 درصدی حجم معاملات و 225 درصدی ارزش معاملات اوراق سلف موازی استاندارد برق، آینده‌ روشنی را برای بازار برق بورس انرژی ایران به تصویر ‌کشید.

    وی در ادامه افزود: با آغاز عرضه اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره از اردیبهشت ماه، بورس توانست در 5 مرحله و به ارزش 5 هزار میلیارد ریال نقش بازوی حمایتی صنعت نفت کشور در تأمین مالی پروژه‌های توسعه‌ای را به خوبی ایفا کند. همچنین تأمین مالی 7 هزار میلیارد ریالی وزارت نفت نیز از سایر برنامه‌های در حال پیگیری بورس انرژی ایران تا پایان سال جاری است.

    حسینی خاطر نشان کرد: انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره و سایر اوراق مشابه به منظور تقویت توان مالی وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو در توسعه طرح‌ها از جمله اولویت‌های اصلی بورس انرژی ایران است. وی در پایان اظهار داشت: با علم به اینکه گردش هر چه بیشتر اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بازار مشتقه موجبات توسعه و تعمیق معاملات بورس انرژی را فراهم می‌سازد، طراحی انواع ابزارهای مالی برای انواع حامل‌ های انرژی به منظور تسهیل تأمین مالی بازارهای هدف در دستور کار این بورس قرار گرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها