عصر خودرو

رئیس جمهور در نشست خبری تشریح کرد:

صدای شکستن تحریم ها و گوش شنوای بورس

عصر بازار- رئیس جمهور در سخنان خود در جمع نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی، در خصوص آثار مثبت برجام بر بازارهای مالی و سرمایه ای اطمینان داد .

صدای شکستن تحریم ها و گوش شنوای بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، دکتر حسن روحانی گفت : برجام  مسلما در بازارهای مالی و سرمایه ای آثار خود را می گذارد؛ اما دولت در بورس نقش چندانی ندارد و شرکت ها خود، امور را پیش می برند.

    رییس جمهور با اشاره به اینکه بورس گوش شنوایی دارد که بر مبنای آن حرکت می کند، تصریح کرد: این بازار، با لحاظ شرایط اقتصادی منطقه و کشور تصمیم می گیرد؛ بورس این روزها بهتر شده و بهتر خواهد شد و قطعاً در پسابرجام این چنین است.

    رئیس جمهور گفت: ما در زمینه هسته ای وارد یک بخش تجاری شدیم و برای اولین بار مواد هسته ای را صادر و وارد کرده ایم ،کاری که تقریباً بعد از انقلاب سابقه نداشت.

    رئیس جمهور افزود: در زمینه صادرات غیرنفتی هم  حتماً وضع ما بهتر خواهد شد؛ به علت شرایط بانکی که داریم شرایط سرمایه گذاری در ایران قطعاً بهتر خواهد شد و مابه دلیل حل و فصل مسائل بانکی و اقتصادی شرایط خوبی خواهیم داشت و شاهد این تحرکات در همین روزهای پیش روخواهیم بود ، البته همه مشکلات حل و فصل نخواهد شد اما این آغازی است برای قدم گذاشتن در مسیر رشد و توسعه کشور.

     

    * از امروز محدودیت صادرات نفت برداشته می شود

    رییس جمهور گفت: از امروز محدودیت صادرات نفت کشور ما برداشته می شود.

    آقای روحانی افزود: ازامروز دیگر برنامه هسته ای ایران با بهانه های واهی به عنوان تهدید صلح و امنیت برای جهان و برای منطقه مطرح نیست.

    وی ادامه داد: بلکه برنامه هسته ای وسیله ای برای فناوری نوین در مسیر توسعه کشور و ثبات و امنیت منطقه خواهد بود.

    رییس جمهور گفت: از امروز تجار و کارآفرینان ما می توانند از مسیر قانونی و معمول نقل و انتقالات بانکی فعالیت های تجاری و صادرات خودشان را با تسهیلات بیشتر آغاز کنند.

    وی افزود: از امروز بانکهای کشور با بانکهای جهان برای مسائل مالی و پولی خدمات لازم را خواهند گرفت و خدمات لازم را به مردم کشورما خواهند داد.

    آقای روحانی ادامه داد: ازامروز محدودیت صادرات نفت کشو رما برداشته می شود و هر اندازه که در برنامه کشور باشد در چارچوب مصالح ملی و برنامه های مصوب کشور ؛ نفت،‌ میعانات ،‌ پتروشیمی و سایر فرآورده ها صادر خواهد شد.

    وی افزود: از امروز خرید هواپیماهای مدرن در دسترس شرکتهایی است که می خواهند خدمات لازم و بهتری را به مردم ارائه دهند یعنی از امروز ایمنی هوایی ما برای مسافرین بیشتر خواهد شد.

    رییس جمهور گفت: از امروز پولهایی که ازآن ملت ایران بوده و در بانکهای خارجی بود و قفل نابجایی به نام تحریم به آنها زده شده بود برای فعالیتهای اقتصادی در اختیار ملت ایران خواهد بود .

     

    * گشایش هزار ال سی در چند ساعت پس از اجرای برجام

    رییس جمهور گفت: چند ساعت پس از اجرای برجام هزار ال سی بانکی گشوده شد.

    حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی با اشاره به آغاز اجرای برجام افزود: ما این موفقیت را در سایه افراد با تجربه دیپلماتهای توانمند و ماهر بدست آوردیم و اگر علم و فناوری و هنر دیپلماسی نبود در این نقطه نبودیم .

    وی تاکید کرد: ما بهترین افراد سرآمد دیپلمات خود را به این عرصه فرستادیم و به این موفقیت را در مقاطع مختلف همچون توافق موقت ژنو و استمرار آن در ماههای بعد ،‌ بستن چارچوب توافق نهایی در لوزان و توافق جامع هسته ای در 23 تیر ، لغو قطعنامه های ششگانه سازمان ملل و در نهایت دستاوردی که در روز گذشته به آن دست یافتیم .

    رییس جمهور با اشاره به همزمانی آغاز اجرای برجام با سالروز فرار شاه پهلوی در سال 57 از ایران یادآؤر شد در سال 57 تحمیل از سر مردم برداشته و حاکم تحمیلی از کشور زودوده شد و در همان روز یعنی 26 دیماه 94 تحریم برداشته شد.

    وی گفت: امروز در شرایطی هستیم که می توانیم با دنیا تعامل سیاسی و اقتصادی و حقوقی به نفع منافع ملی داشته باشیم و اتفاقا در چند ساعت پس از اجرای برجام هزار ال سی در بانکهای مختلف باز شد که این نشان می دهید آنهایی که می گفتند باور نکنید اشتباه کردند چرا که ما به قدرت ملی و موفقیت ملت خود هم باور داریم.

    رییس جمهور ادامه داد: امروز نه تنها تحریم بانکها ی مرتبط با مساله هسته ای رفع شد بلکه بانک سپه نیز از تحریم خارج شد .

    *   سال آینده به رشد 5 درصدی اقتصاد خواهیم رسید

    رئیس جمهور در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد که خبرنگار پرس تی وی از آقای روحانی پرسید با توجه به اینکه شما پیشتر گفته بودید ایران سالانه نیاز به 30 تا 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی برای بازسازی زیربنایی کشور خواهد داشت چگونه سرمایه گذاری های خارجی را تأمین خواهید کرد؟

    رئیس جمهور گفت:‌ ما نیازمند به سرمایه و تکنولوژی هستیم و در این راه شرایط کشور ما برای استقبال از کارآفرینان آماده است.

    آقای روحانی افزود: ما برای رشد اقتصادی نیاز داریم به اینکه بخش خصوصی ما فعال شود و هم سرمایه خود را در داخل بیاورد.

    وی افزود: این دولت از ابتدا پای بخش خصوصی ، رقابتی و غیررانتی ؛ فرش قرمز پهن کرده است و امروز نیز این فرش قرمز را پهن می کند ، بخش خصوصی باید فعال شود.

    رئیس جمهور گفت: دولت به وعده های اقتصادی که داده ، توان خود را ثابت کرده و به آن وعده ها عمل کرده است.

    رئیس جمهور گفت: ما کاهش نرخ تورم مستمر را به مردم قول دادیم شما آن را شاهدید حتی در سالی که از لحاظ اقتصادی سال سختی برای ما بود و هست.

    آقای روحانی افزود: رشد اقتصادی را ولو نه آن مقدار که مورد انتظار بود ما شاهد آن خواهیم بود.

    رئیس جمهور گفت: سال گذشته 3 درصد رشد اقتصادی مثبت داشتیم ، امسال هم رشد اقتصادی خواهیم داشت و سال آینده نیز ان شاءالله به حول قوه الهی 5 درصد رشد اقتصادی خواهیم داشت.

    *150 شرکت خارجی از 50 کشور به ایران سفر کردند

    آقای روحانی افزود: کشور ما در بسیاری از زمینه بکر و آماده سرمایه گذاری است و اینکه 150 شرکت خارجی در طول ماه های گذشته از 50 کشور به ایران سفر کرده اند و مذاکرات متعددی را در زمینه های مختلف انجام دادند نشانه آن است که که سرمایه خارجی قابل جذب است.

    رئیس جمهور گفت: اما اینکه چه مقدار سرمایه جذب می کنیم وابسته به امور مختلف است دولت ، بخش خصوصی ، بخش سیاسی همه باید دست به دست هم بدهیم تا این جاذبه ها را برای جذب سرمایه بیشتر کنیم تا به نفع کشور و رشد و توسعه کشور خواهد بود.

    رشد اقتصاد در گرو حضور فعال بخش خصوصی است

    آقای روحانی در ادامه کنفرانس خبری و در پاسخ به سوال خبرنگار بلومبرگ درخصوص تقویت بخش خصوصی ایران پس از برجام و رفع تحریم ها گفت: تلاش دولت بر این است که بخش خصوصی نقش بیشتری را ایفا کند و در تلاش خواهد بود در زمینه قوانین و مقررات ، حمایت های بیشتری از بخش خصوصی و سرمایه گذاری انجام دهد.

    وی افزود: بسیاری از طرح های عمرانی در کشور وجود دارد که تکمیل آنها با مشارکت بخش خصوصی میسر است و باید به بخش خصوصی واگذار شود.

    رئیس جمهور گفت: همچنین به سرمایه گذاران خارجی در بسیاری از موارد گفته شده است که با بخش خصوصی ایران جهت سرمایه گذاری مشارکت کند.

    آقای روحانی افزود: دولت می داند برای رشد اقتصادی راهی جز فعال تر شدن بخش غیردولتی و بویژه بخش خصوصی وجود ندارد و باید مشکلات و موانعی که در این زمینه وجود دارد حل و فصل شود.

    آقای روحانی ابراز امیدواری کرد پسابرجام زمینه را برای تحرک بخش خصوصی بیشتر کند.

    مانعی برای سرمایه گذاری آمریکایی ها وجود ندارد

    آقای روحانی در پاسخ به سوال همین خبرنگار درباره روابط اقتصادی ایران و آمریکا افزود: اگر آمریکایی ها بخواهند در ایران سرمایه گذاری کنند همین حالا مانع وجود ندارد.

    رئیس جمهور گفت: اگر در مقررات و قوانین داخلی آنها موانعی وجود دارد باید خودشان موانع را بردارند.

    آقای روحانی افزود: در زمینه تجاری هم در بخش فروش هواپیماهای مسافربری آنها تسهیلاتی را فراهم کرده اند و موانع را برداشتند و در زمینه صادرات برخی از کالاهای ایرانی به آمریکا آنها موانع را برداشته اند.

    رئیس جمهور گفت: به اعتقاد ما این به نفع مردم آمریکا و مردم ایران خواهد بود که در بخش اقتصادی مشکلات و موانع قانونی که در طرف آمریکایی وجود دارد آنها حل و فصل کنند.

    آقای روحانی افزود: از طرف ما مانعی برای سرمایه گذاری از طرف آمریکا و یا ورود فناوری وجود ندارد.

    * اقتصاد مقاومتی در حال اجراست

    رئیس جمهور گفت: اقتصاد مقاومتی در حال اجرا و پیاده شدن است .البته زمینه اجرای این سیاستها را باید بیشتر فراهم کنیم.

    حجت الاسلام و المسلمین روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره زمان اجرای اقتصادمقاومتی و همچنین برخی توقعات مبنی بر حل مشکلات در اجرای برجام افزود: صادرات غیرنفتی در حال افزایش است و حرکت بسیار وسیعی برای فناوریها یعنی شرکتهای دانش بنیان صورت گرفته و اینکه امسال کمترین وابستگی بودجه به نفت خام را داشتیم ، نشان می دهد اقتصاد مقاومتی درحال اجراست.

    آقای روحانی خاطرنشان کرد: بسیاری از موارد زمان بر خواهد بود چرا که برجام و برداشتن تحریم شرط لازم برای توسعه اقتصادی کشور است اما شرطی کافی نیست البته موانع برداشته شده است و امروز نوبت جوانها و کارآفرینان و همه است که باید از فرصت استفاده کنند تا رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال را پیگیری کنیم که یکی از این راهها افزایش صادرات غیرنفتی و تحریک تقاضاست.

    رئیس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار سی سی تی وی چین در باره سفر چند روز آینده رییس جمهور چین به ایران گفت: ما دوستان دوران سختی و تحریم را فراموش نمی کنیم و کشورهایی که در سالهای گذشته برغم موانع و مشکلات تلاش کردند روابط گسترده ای را در زمینه اقتصادی با ایران داشته باشند باید در شرایط امروز هم زمینه توسعه روابط بیشتر با انها فراهم شود.

    *در زمینه هسته ای وارد یک بخش تجاری شدیم

    رئیس جمهور گفت: در زمینه صادرات غیرنفتی حتماً وضع ما بهتر خواهد شد به علت شرایط بانکی که داریم شرایط سرمایه گذاری در ایران قطعاً بهتر خواهد شد و مابه دلیل حل و فصل مسائل بانکی و اقتصادی شرایط خوبی خواهیم داشت و شاهد این تحرکات در همین روزهای پیش روخواهیم بود .

    آقای روحانی گفت: در زمینه فناوری هسته ای ما کاملاً به خود متکی بودیم از این پس در این زمینه ورود فناوری های هسته ای در بخش های مختلف در کشور ما آغاز خواهد شد و فردو به یک مرکز تحقیقی و توسعه تبدیل می شود ما در زمینه هسته ای وارد یک بخش تجاری شدیم و برای اولین بار مواد هسته ای را صادر و وارد کرده ایم کاری که تقریباً بعد از انقلاب سابقه نداشت بنابر این شرایط ما شرایط جدیدی شده است و در این شرایط جای شهدای هسته ای ما خالی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها