عصر خودرو

دبیر انجمن صنفی پتروشیمی ها مطرح کرد:

قطع ارتباط تولید کننده و مصرف کننده با خروج محصولات پتروشیمی از بورس

عصر بازار- دبیر انجمن صنفی پتروشیمی براین اعتقاد است که خروج محصولات پتروشیمی بیش از آنکه مزیت باشد، نقطه ضعف است و می تواند شرایط را برای بازار محصولات پتروشیمی و همچنین بورس کالایی که محل شفافی برای عرضه آن است نامساعد کند.

قطع ارتباط تولید کننده و مصرف کننده با خروج محصولات پتروشیمی از بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، احمد مهدوی ابهری، دبیر انجمن صنفی پتروشیمی ها درباره خروج یا عدم خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا گفت: بورس یک بازار مدرن است و به هر حال یک جامعه مدرن نیز بایستی از جهت اقتصادی، بورس داشته باشد؛ در غیر این صورت، بار دیگر واسطه ها و دلالان این حوزه که در طول این سال ها تلاش شده تا دست آنها از کوتاه شود، مجال دیگری برای سودجویی خواهند یافت.

    وی افزود: در کنار همه این موارد، بورس باید جاذبه داشته و قوانینی در آن حاکم باشد که بتواند به بازار رونق ببخشد.

    به گفته مهدوی ابهری در یک جامعه مدرن، بورس باید واقعی باشد و "بورس دستوری" کارگشا نخواهد بود .

    دبیر انجمن صنفی پتروشیمی ها با اشاره به معایب قطع ارتباط بین مصرف کننده و تولید کننده تصریح کرد: این مساله نه به نفع تولید کننده است و نه مصرف کننده و وجود این ارتباط در مورد محصولات پتروشیمی به مراتب بیش از سایر محصولات است، چراکه با توجه به شرایط بورس کالا، باید این نوع ارتباط به منظور برنامه ریزی برای تولید وجود داشته باشد.

    ابهری با بیان اینکه در بورس کالا بایستی ساز و کار درست وجود داشته باشد، گفت: بورس باید جاذبه ایجاد کند تا بتوان به عنوان یک برند مطرح شود و با این وجود در صورتی که ما بتوانیم کمبودهای بورس کالا را برطرف کنیم می توان به سمتی حرکت کرد که وجود آن برای محصولاتی چون پتروشیمی موثرتر باشد.

    وی بر این باور است که عرضه بخشی از محصولات پتروشیمی در خارج از بورس می‌تواند آثار بسیار مخربی داشته باشد؛ و با کاهش عرضه در بورس، رقابت بر روی قیمت انجام می شود و قیمت به صورت غیر واقعی افزایش می‌یابد و با این روش از بورس به عنوان ابزاری نه برای کشف قیمت بلکه به عنوان ابزاری برای افزایش قیمت استفاده خواهد شد.

    دبیر انجمن صنفی پتروشیمی ها  تاکید کرد: خروج برخی از محصولات پتروشیمی از بورس ممکن است ایجاد رانت کرده و فضایی را فراهم کند که مدیران بازاریابی و بازرگانی برخی شرکت های پتروشیمی روابط را بر ضوابط ترجیح دهند و فساد تجاری شکل گیرد .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها