عصر خودرو

۳ تصویر صندوق بین‌المللی پول از آینده اقتصاد ایران

عصر بازار-صندوق بین‌المللی پول تازه‌ترین پیش‌بینی خود را از آینده نرخ‌های تورم و بیکاری و رشد اقتصاد ایران ارائه کرد.

۳ تصویر صندوق بین‌المللی پول از آینده اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از همشهری، صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود از چشم‌انداز 3شاخص کلیدی رشد اقتصادی، نرخ تورم و نرخ بیکاری در جهان و البته کشورهای منطقه خاورمیانه و آسیای میانه، اعلام کرد نرخ رشد اقتصادی ایران در پایان سال‌جاری میلادی به منفی 9.5درصد می‌رسد ولی نرخ تورم کاهش و بیکاری افزایش می‌یابد. به گزارش همشهری، این نهاد بین‌المللی پیش‌‌بینی کرده اقتصاد ایران در سال‌2020 میلادی دیگر رشد منفی اقتصادی را تجربه نخواهد کرد. چند روز پیش بانک جهانی اعلام کرده بود هرچند در پایان سال 2019 اقتصاد ایران رشد منفی تجربه خواهد کرد، اما می‌تواند نخستین رشد مثبت خود پس از تحریم‌های اخیر را در سال‌ آینده میلادی تجربه کند.

    اقتصاد ایران از لنز IMF
    صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود، نرخ رشد اقتصادی پیش‌بینی‌شده برای ایران را کاهش داد. این نهاد با اشاره به تشدید تحریم‌های آمریکا پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی ایران در سال‌2019 منفی 9.5‌درصد باشد که 3.5‌درصد بیشتر از پیش‌بینی قبلی آن است. صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود اعلام کرده بسیاری از کشورهای نوظهور نظیر ایران، ترکیه و آرژانتین کماکان با مشکلات شدید کلان اقتصادی دست به گریبان خواهند بود. این نهاد نرخ تورم در ایران را تا پایان امسال 35.7‌درصد پیش‌بینی اما اعلام کرده با تداوم روند نزولی نرخ تورم، در سال 2020 شاهد تورم 31‌درصدی در ایران خواهیم بود.

    روایت دولت از اقتصاد
    این برآوردها در حالی منتشر شده که مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در تابستان امسال را 10.5درصد تخمین زده که نسبت به تابستان سال قبل 1.8درصد کاهش یافته است. البته برای محاسبه نرخ اشتغال و بیکاری برای نخستین‌بار، مرکز آمار ایران، شاخص جمعیت فعال اقتصادی را از 10سال به 15سال افزایش داده است. بر این اساس جمعیت بیکار ایران در تابستان امسال 2میلیون و 894هزار و 298نفر برآورد شده است. پیش از این هم عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه در بهار امسال، بخش غیرنفتی که بخش مولد اقتصاد است، 0.4 درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل رشد داشته است، گفته‌ هر‌چند این رشد کمتر از توان بالقوه است، ولی با توجه به رشد منفی 3فصل قبل از آن و در کنار شروع کاهش تورم، امیدوار‌کننده است. حسن روحانی، رئیس‌جمهور هم با بیان اینکه حتی در عرصه اقتصاد نیز موفقیت‌های خوبی به‌دست آورده‌ایم، گفت: بعد از 18‌ماه فشار اقتصادی دائم و بی‌سابقه، شاهد کاهش نرخ تورم و رشد مثبت اقتصادی در کشور هستیم.

    وداع با رشد نفتی
    دولت ایران تلاش می‌کند با نجات بودجه جاری سالانه خود از درآمدهای نفتی، جلوی شوک ناشی از نوسان قیمت نفت و البته اثرپذیری از تحریم‌های نفتی را کاهش دهد و مانع از تأثیر شاخص رشد اقتصادی از این شاخص شود؛ کاری سخت و پیچیده که استمرار آن به سیاست‌های سال‌های پیش‌روی دولت بستگی دارد. برآورد‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول از شاخص رشد اقتصادی ایران عمدتا بر مبنای صادرات روزانه 1.2میلیون بشکه‌ای نفت قرار دارد و احتمال مثبت‌شدن رشد اقتصاد کشورمان درصورت کاهش فشارها بر صادرات نفت ایران در آینده دور از انتظار نیست. برخی شاخص‌های اخیر ازجمله اعلام رشد مثبت اقتصاد، کاهش نرخ بیکاری و تورم نشانه‌هایی از بهبود نسبی وضعیت اقتصادی دارد و فعالان اقتصادی ایران هم می‌گویند شاخص کسب‌و‌کار در تابستان امسال نسبت به 3فصل قبل آن اندکی بهتر شده است. با این حال، برای اطمینان از خروج اقتصاد ایران از تله رکود اقتصادی، دست‌کم باید رشد مثبت اعلام شده در فصل تابستان، پاییز و زمستان امسال تداوم داشته باشد. افزون بر اینکه سیاستگذاران اقتصادی برای نجات اقتصاد کشور از تله رکود تورمی، راهی سخت در پیش دارند.


    نرخ رشد اقتصادی ایران امسال به منفی 9.5درصد و سال آینده میلادی به صفر درصد می‌رسد

    پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم ایران از 35.7درصد سال‌2019 به 31درصد در سال‌2020 کاهش یابد

    ایران پس از سودان، رتبه دوم تورم را در بین کشورهای خاورمیانه و آسیای میانه دارد

    کشورهای سودان، ایران، ترکمنستان، مصر و ازبکستان در سال‌جاری میلادی با تورم دورقمی مواجه می‌شوند

    نرخ بیکاری ایران از 16.8درصد در سال‌2019 به 17.4درصد در سال‌2020 میلادی افزایش می‌یابد


    چشم‌انداز اقتصاد کشورهای منتخب منطقه از نگاه صندوق بین‌المللی پول

    برچسب ها