عصر خودرو

بورس بین‌الملل، خلق فرصت‌ها برای خیز اقتصادی مناطق آزاد

عصر بازار- تأسیس بورس بین الملل در منطقه آزاد کیش به عنوان یکی از مهمترین محورهای خبری، بازتابی گسترده داشته و مورد توجه فعالان اقتصادی و برنامه ریزان قرار دارد.

بورس بین‌الملل، خلق فرصت‌ها برای خیز اقتصادی مناطق آزاد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، موضوع راه اندازی بورس بین الملل در منطقه آزاد کیش که از اواخر سال گذشته قوت گرفت، با پیگیرهای انجام شده توسط مدیریت منطقه آزاد کیش و دبیرخانه مناطق آزاد کشور، اکنون وارد مراحل اجرایی شده و به گفته معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش قرار است دفتر مرکزی این بورس در دهه فجر امسال به عنوان اولین بورس بین الملل مناطق آزاد کشور بطور رسمی فعالیت خود را  در جزیره کیش آغاز کند.

       اقدامی که بازتابی مثبت در محافل اقتصادی کیش دارد و از نظر کارشناسان و دست اندرکاران امور اقتصادی، می تواند فرصتهایی تازه را برای رونق کسب و کار و ارزآوری نه تنها در مناطق آزاد بلکه برای کل کشور خلق کند.

      بورس بین الملل در واقع بازار جهانی خرید و فروش ارز است؛ بازاری که تمامی بانک ها اعم از تجاری، مرکزی و سرمایه گذاری، مؤسسه های مالی بزرگ، شرکتهای چند ملیتی، بازرگانان، فعالان اقتصادی، شرکتهای بیمه، شرکتهای صادرات و واردات، صندوقهای باز نشستگی، سفته بازها و اشخاص حقیقی در آن حضور دارند و می توانند ارزهای معتبر جهان را در این بازار معامله کنند.

    بازار بورس بین الملل یک بازار 24 ساعته است که برخلاف بازار های سنتی برای سفارش معاملات  نیاز به حضور در مکان خاص ( تالارهای بورس ) و انجام تشریفات مختلف ندارد. در بازار بورس بین الملل امکان استفاده از ضریب اهرمی (Leverage) که توسط بروکر به مشتریان داده می شود وجود دارد. مهمترین مسئله برای ورود و ادامه فعالیت بلند مدت در بورس بین الملل توجه به ریسک ذاتی این بازار و غیر قابل پیش بینی بودن نوسانات آن در اکثر اوقات است.

    به گفته «مرتضی بانک»، مشاور رییس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی «تأکید دولت بر این است که فعالیت مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی برای حیات اقتصادی کشور ضروری است لذا از این منظر، مناطق آزاد می توانند الگوهای جدید و کارآمد در فعالیت های اقتصادی کشور خلق کنند و آن را به کل کشور ارائه دهند.

    وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت بورس بین الملل در مناطق آزاد به منظور تأمین مالی ارزی از محل منابع خارجی مدنظر است، اضافه کرد: این مأموریت بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی و با مشارکت و همکاری سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی، سازمان بورس، وزارت امور اقتصادی و دارایی، فعالان اقتصادی کشور و صاحب نظران این حوزه صورت می‌پذیرد.

    وی معتقد است که «بورس بین الملل در مناطق آزاد، سکوی پرتاب اقتصاد به سوی موفقیت های بیشتر است و مناطق آزاد کشور به ابزارهای نوین کسب و کار مانند مراکز پولی و مالی، بازار سرمایه و بورس بین الملل مجهز می شوند. هر روز اتفاقات جدیدی در بازارهای پولی و مالی جهان رخ می‌دهد و مناطق آزاد با وجود محدودیت ها و سیاست های عمومی نباید از این جریان کسب و کار نوین باز بماند.

    دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، بورس بین الملل را ظرفیتی جدید برای جذب منابع غیرریالی بویژه سرمایه های خارجی در چارچوب بورس ذکر کرده و گفته است: «بورس بین الملل بسیاری از پروژه ها و فعالیت های اقتصادی را از طریق عرضه سهام تأمین منابع می کند. سرمایه گذاری در این بورس هم داخلی و هم خارجی بوده و زبان آن بین المللی است؛ بانک تسویه حساب این بورس یک بانک معتبر بین المللی خواهد بود و نهاد بازرسی آن نیز نهادی بین المللی است؛ همه این موارد در آئین نامه راه اندازی بورس بین الملل مشخص شده است.»

    «بورس بین الملل، پنجمین بورس کشور است که در کنار بورس تهران، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا فعال می شود و نهاد آن در جزیره کیش مستقر خواهد شد.

      همچنین در این زمینه مدیرعامل منطقه آزاد کیش معتقد است:  تشکیل بورس بین‌ الملل که به تصویب دولت هم رسیده، می‌تواند تحول بزرگی در اقتصاد کیش و سایر مناطق آزاد کشور ایجاد کند و تلاش ما این است که کیش به‌عنوان حلقه ارتباط اقتصاد ملی با جهان عمل کند.

    وی بر این نظر است که ایجاد بورس بین الملل زمینه جذب سرمایه‌گذاران خارجی، انجام معاملات بین المللی و رونق اقتصادی کشور را فراهم و  نقشی مهم در رشد سرمایه گذاری خارجی و انجام معاملات بین المللی ایفا می کند که این مهم در مجموع پدیده‌ای مثبت برای اقتصاد کشور است.
    غلامحسین مظفری مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش اضافه کرد:  برخی از شرکتها که منابع ارزی دارند، می توانند بخشی از منابع ارزی خود را از طریق بورس بین الملل وارد کشور کنند.

    وی اضافه کرد: پایین بودن هزینه‌های خرید و فروش، تنوع اوراق بهادار، ابزارهای مشتقه و شفافیت در بورس بین المللی موجب جذب سرمایه گذاران  بیشتر و در نتیجه نقدینگی فراوان برای کشور خواهد شد.

    مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: بورس بین الملل موقعیت خوبی برای ارتقای دانش فنی، استانداردهای کاری و بهبود خدمات فراهم می کند و با ورود شرکت ها به بورس بین الملل و بازارهای جهانی، استانداردهای بورس، استانداردهای مدیریتی و راهبری شرکتی  افزایش یافته و این امر به افزایش شفافیت و بهبود مدیریت شرکت ها هم کمک خواهد کرد.

      معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش در خصوص نقش و اهمیت بورس بین الملل گفت: فعالیت بورس بین‌الملل در کیش با رشد سرمایه گذاری و انجام معاملات بین المللی در مناطق آزاد کشور و بویژه منطقه آزاد کیش باعث رونق اقتصادی کشور می شود.

    وی ادامه داد: بورس بین الملل با جذب منابع ارزی و عرضه سهام و انواع اوراق قرضه، زمینه حضور گسترده سرمایه گذاران بین‌المللی را فراهم می‌کند و خرید و فروش‌ها در این بورس  با ارزهای خارجی و توسط بانک عامل خارجی انجام خواهد شد به همین دلیل، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند با اطمینان نسبت به انجام معاملات و سرمایه‌گذاری در این بورس اقدام کنند.

    تاریخچه بورس بین الملل:

    بورس بین الملل یک بازار بین بانکی است که در سال 1971 زمانی که تجارت جهانی از قیمتهای ثابت به قیمتهای شناور تغییر کرد تاسیس شد.

    دامنه معاملات در بازار جهانی ارز بورس بین الملل دائما رو به رشد است که این امر بستگی به پیشرفت تجارت بین المللی و محدودیت های ارزی در بسیاری از کشورها دارد. تبادلات روزانه معاملات جهانی این بورس در اواسط 1998 به 1.982 بیلیون دلار رسید (بازار انگلستان 32 درصد و بازار نیویورک بیش از 18 درصد و بازار آلمان10 درصد معاملات روزانه را تشکیل می دادند).

    ویژگیهای بازار بورس بین الملل :

    نقدینگی: بازار براساس عرضه مبالغ بالای پول عمل می کند و معامله گر آزادی مطلق برای باز کردن یا بستن یک معامله در نرخهای جاری در هر لحظه را دارد. نقدینگی بالای این بازار جذابیت بسیار قوی برای هر سرمایه گذار دارد چون این امکان را به او می دهد که هر معامله ای با هر اندازه ای را انجام دهد.

    سرعت،فعالیت شبانه روزی، قابلیت و سهولت دسترسی، قوانین انعطاف پذیر سیستم معاملاتی، انجام رایگان خدمات و نقدینگی بالا  از جمله ویژگیهای بورس بین الملل عنوان شده است.

    برچسب ها