عصر خودرو

RoadShow جاده ای برای بازاریابی بین الملل

عصر بازار: همان طور که فعالان اقتصادی در ایران با یک پوست اندازی در فعالیت ها و اقدامات شرکت بورس کالای ایران طی ماه های اخیر روبه رو هستند، این پوست اندازی حتی به ادبیات مدیران جدید بورس کالا نیز رسیده به طوریکه مدیرعامل جوان این شرکت در مصاحبه های خود از برگزاری یک گردهمایی و یا همایشی با عنوان RoadShow برای بازاریابی بین المللی شرکت های ایرانی رونمایی کرده که این امر شاید برای برخی از فعالان اقتصادی و صنعتگران آشنا نباشد. به همین منظور در این یادداشت سعی شده تا به صورت اجمالی به تاریخچه برگزاری RoadShow و جزییات آن بپردازیم.

RoadShow جاده ای برای بازاریابی بین الملل
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹:۰۰

    اگر یک شرکت سهامی (خاص) قصد تبدیل شدن به یک شرکت سهامی (عام) و جذب سرمایه گذاران برای خرید سهام شرکت را داشته باشد، اولین کاری که باید انجام دهد RoadShow است.  به عبارت دیگر مهمترین علت اجرای RoadShow ها عرضه اولیه سهام شرکت ها به عموم می باشد، که در آن سهام شرکت های خصوصی به عموم عرضه شده و سرمایه گذاران فرصت سرمایه گذاری و خرید آن سهام را خواهند داشت که البته این مدل می تواند برای بازاریابی و فروش محصولات شرکت ها نیز پیاده سازی شود.
    علت دیگر اجرا RoadShow ها خصوصی سازی شرکت های دولتی است که در آن شرکت دولتی به دنبال افزایش نقدینگی است. در نهایت، یک RoadShow غیر معامله ای شامل جلساتی است که در آن مدیران اجرایی شرکت ها مذاکراتی را با سرمایه گذاران فعلی و بالقوه به عمل می رسانند ولیکن سهامی برای فروش عرضه نمی گردد.
    RoadShow چیست؟
    به بیان ساده RoadShow ها یک ابزار بازاریابی جهت جلب و جذب سرمایه گذاران هستند. به عبارت دیگر، RoadShow ها یکی از مهمترین قدم هایی هستند که شرکتها جهت صدور اولیه سهام و یا همان عرضه اولیه باید بردارند. طریقه عملکرد RoadShow به این ترتیب است که شرکت موردنظر تیمی از متخصصان و مدیران ارشد خود را جهت ارائه انتشار اطلاعات مالی از جمله چشم انداز شرکت، علت عرضه اولیه سهام، میزان رشد سرمایه، قیمت احتمالی سهام و پاسخ گویی به سوالات تحلیل گران و سرمایه گذاران  به شهرهای مختلف اعزام می کند.  این جلسات و ارائه اطلاعات معمولا مملو از آمار و ارقام است که از طریق پاورپوینت و اسناد مربوطه انجام می گردد. این تیم سعی خواهد کرد تا شرکت را به عنوان یک شرکت سود آور و رو به جلو معرفی کرده و علایق و توجه ها را به شرکت جلب کند. نام دیگر این کار امیدنامه است که درواقع سندی می باشد که شامل تمام اطلاعات مربوط به RoadShow را نشان می دهد.
    RoadShow ها به معنای واقعی می توانند شامل تیمی از طرف شرکت باشند که در سراسر جهان به ارائه اطلاعات مالی شرکت جهت جلب سرمایه گذاران اعزام می شوند. با این حال، RoadShow ها  را می توان از طریق تلفن و یا وبسایت ها نیز انجام داد؛ همچنین دوره زمانی اجرای RoadShow ها می تواند از یک تماس تلفنی تا دو هفته سفر متفاوت باشد.
    به طور معمول شرکت های آمریکایی و همچنین شرکت های خارجی که قصد عرضه اولیه سهام خود را دارند از این روش استفاده می کنند.
    اهمیت RoadShow ها
    از آنجایی که شرکت ها نیازمند جلب سرمایه گذاران نهادی هستند و تعدادی کمی از آنها علاقه مند به سرمایه گذاری هستند، Roadshow ها برای موفقیت عرضه اولیه سهام حیاتی می باشند.
    همچنین، بعضی از سرمایه گذاران بزرگ در صورت عدم ملاقات با مدیریت ارشد شرکت اقدام به سرمایه گذاری در آن شرکت نمی کنند. لذا این روش می تواند این فرصت را در اختیار شرکت سرمایه پذیر و سرمایه گذار قرار دهد.
    چه کسانی در RoadShow ها حضور دارند و شرکت می کنند؟
    معمولا سرمایه گذاران خرد و متوسط به این ارائه ها دعوت نمی شوند و فقط سرمایه گذاران نهادی و سرمایه گذاران با سرمایه بسیار زیاد در این جلسات می توانند حضور داشته باشند.
    آیا قوانینی بر اجرای RoadShow ها نظارت دارد؟
    بله. یک RoadShow زمانی می تواند انجام شود که شرکت متقاضی در بیانیه برنامه ریزی برای ارائه اوراق بهادار با کمیسیون بورس و اوراق بهادار یا SEC ثبت نام کرده باشد.  با این حال استثنائاتی نیز وجود دارد که در آن برخی از شرکت ها می توانند یک RoadShow را قبل از ثبت نام اجرا کنند. این نوع از RoadShow ها معمولا توسط بانک های سرمایه گذاری، از جمله گلدمن ساش، که جهت عرضه اولیه سهام شرکت ها تامین مالی می کنند انجام می شود. آنها به علت اعتباری که نزد SEC دارند مجاز به انجام RoadShow ها قبل از ثبت نام در این سازمان را دارند. با توجه به SEC، همچنین RoadShow ها بایستی واقعی باشند. اطلاعات تامین شده جهت سرمایه گذاران بالقوه بایستی تا حد امکان دقیق بوده و دربرگیرنده هیچ گونه آمار و اطلاعات گمراه کننده ای نباشد.  هر نوع اطلاعات غلط و یا گمراه کننده ای می تواند منجر به جریمه و پرداخت غرامت به شرکت و یا بانک سرمایه گذاری از طرف SEC شود.
    منابع :
    1- وبسایت شبکه
    CNBC (http://www.cnbc.com)
    2- وبسایت Investopedia

    برچسب ها