عصر خودرو

رویترز خبر داد

سومالی روابط با ایران را با وعده‌ ۵۰ میلیون دلاری سعودی‌ها قطع کرد

عصر بازار- اسناد نشان می‌دهد که سومالی در همان روزی که روابط خود را با ایران قطع کرد از عربستان وعده کمک مالی دریافت کرد.

سومالی روابط با ایران را با وعده‌ ۵۰ میلیون دلاری سعودی‌ها قطع کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، یک سند دیپلماتیک که به دست رویترز رسیده است نشان می‌دهد که سومالی در همان روزی که قطع روابط خود با ایران را اعلام کرد، وعده دریافت کمکی 50 میلیون دلاری طی ماه جاری از عربستان  را دریافت کرد.

    دولت سومالی - که دریافت این وعده را نه تأیید و نه رد کرده است - گفت که هیچ ارتباطی بین حمایت طولانی‌مدت مالی سعودی‌ها و تصمیم آن برای قطع روابط دیپلماتیک با ایران وجود ندارد. وزارت خارجه عربستان سعودی نیز از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

    اما دیپلمات‌ها گفته‌اند که این ماجرا آخرین نشانه از کاربرد قیمومیت و حمایتی است که پادشاهی عربستان از آن برای افزایش حمایت منطقه‌ای از خود در مقابل ایران استفاده می‌کند.

    یک دیپلمات در این باره گفت: «سعودی‌ها هم‌اکنون با استفاده از ابزارهای مالی و ادعای مخالفت با مداخله خارجی، تلاش دارد کشورهای دیگر را در حمایت از خود به صف کند».

    یک سند ارسال شده از سفارت عربستان در نایروبی - پایتخت کنیا - به سفارت سومالی در این شهر نشان می‌دهد که پادشاهی عربستان وعده کمک 20 میلیون دلاری برای تأمین بودجه سومالی و 30 میلیون دلار دیگر برای سرمایه‌گذاری در سومالی را به دولت این کشور داده است.

    براساس این سند که به تاریخ 7 ژانویه صادر شده است - همان روزی که سومالی روابط دیپملاتیک خود را با یاران قطع کرد - این مبالغ هر دو از «صندوق توسعه سعودی» تأمین می‌شوند.

    انتهای پیام/

    برچسب ها