عصر خودرو

فلز سرخ در کف قیمت ۶/۵ سال گذشته قرار گرفت؛

بحران بازار مس از شیلی تا زامبیا

عصر بازار- در حال حاضر قیمت این فلز از اوج خود در فوریه ۲۰۱۱ تا کنون از نصف هم کمتر شده که در نتیجه درآمد کشورهای صادرکننده این محصول از شیلی گرفته تا زامبیا کاهش یافته است.

بحران بازار مس از شیلی تا زامبیا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، به عقیده تحلیل گران بازارهای جهانی پیش بینی آینده بازار مس روز به روز مبهم تر از قبل می شود. در حال حاضر فلز سرخ در کف قیمتی 6/5 خود قرار دارد و همچنان به روند نزولی ادامه می دهد، اما در این جا این سوال مطرح است که چرا به رغم بهبود نسبی تقاضای چین و کاهش بالقوه عرضه، قیمت مس همچنان نزولی است؟

    برخی از سرمایه گذاران در پاسخ به این پرسش می گویند که مقدار خرید مس توسط چین را زیادی برآورد کرده اند، این در شرایطی است که بر اساس اخبار منتشر شده آمارها نشان می دهد دخایر مس نگهداری شده توسط دفتر ذخایر استراتژیک چین حدود یک میلیون تن برآورد می شود که در نتیجه جای زیادی برای خرید بیشتر باقی نمی ماند. در نتیجه انتشار این اخبار موجب افت بیشتر قیمت ها شده است.

    روز جمعه قرارداد مس سه ماهه در بورس فلزات لندن با 1/7 درصد نزول به 4343 دلار در تن رسید. اوایل همین جلسه معاملاتی، قیمت ها تا کف آوریل 2009 نیز افت کرده بود.

    تحلیل گران می‌گویند: بهای مس زیر 4500 دلار منطقی نیست و تولیدکنندگان طی این مدت بزرگترین کاهش تولید را در میان فلزات صنعتی داشته اند که این وضعیت ضررهای زیادی را برای فعالان این صنعت به دنبال داشته است.

    8 نفر از 10 تحلیل گر مصاحبه شده توسط وال استریت ژورنال اعلام کرده اند که در حال حاضر قیمت مس زیر سطح منطقی مطابق با تصویر عرضه و تقاضا است. قیمت این فلز از اوج خود در فوریه 2011 تا کنون از نصف هم کمتر شده که در نتیجه درآمد کشورهای صادرکننده این محصول از شیلی گرفته تا زامبیا کاهش یافته است.

    برخی دیگر از تحلیل گران نیز علت تداوم نزول قیمت مس را به این موضوع نسبت می دهند که وضعیت بنیادی بازار نه تنها در چین، بلکه در سایر بازارهای نوظهور نیز رو به افول است. برای مثال تحلیل گر شرکت بارکلیز می‌گوید: به عقیده ما اگر این روندهای تثبیت شده ادامه یابد، قیمت مس می تواند پایین تر از اینها نیز برود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها