عصر خودرو

بورس در بی‌وزنی

سایه سنگین ابهام‌های بنیادی بر تالار شیشه‌ای

عصر بازار: بازار سهام امروز در حالی به کار خود پایان داد که ابهام و نگرانی از دورنمای برخی متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سهام و همچنین اظهار نظرهای مختلف راجع‌ به سیاست بین‌المللی مانع از تحرک پررنگ بازیگران حقیقی و حقوقی بازار شد.

سایه سنگین ابهام‌های بنیادی بر تالار شیشه‌ای
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس در پایان معاملات امروز سه‌شنبه 30 تیر ماه 94 با ریزش 97 واحدی به رقم 68 هزار و 50 واحد رسید.

    شاخص قیمت وزنی نیز در این بازار با افت 39 واحدی رقم 27 هزار و 844 واحد را تجربه کرد.

    شاخص سهام آزاد شناور اما با 105 واحد افت به رقم 77هزار و 674 واحد دست یافت. در عین حال شاخص بازار اول در حالی با افت 113 واحدی به رقم 48 هزار و 747 واحد ایستاد که شاخص بازار دوم با 62 واحد رشد عدد 142 هزار و 578 واحد را برای خود ثبت کرد.

    گفتنی است شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز در پایان معاملات امروز با افزایش 5 واحدی روی عدد 805 واحد ایستاد.

    بر اساس این گزارش ارزش معاملات امروز بورس تهران به بیش از 97 میلیارد و 911 میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 467 میلیون و 888 هزار و 521 سهم و اوراق مالی قابل معامله طی بیش از 35 هزار نوبت خرید و فروش در این بازار بود.

    امروز سه نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش نفت و گاز پارسیان با 72 واحد، کشتیرانی ج.ا.ا با 69 واحد و پتروشیمی پردیس با 34 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس برجای گذاشتند.

    درعین حال سه نماد معاملاتی تاپیکو با 30 واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 29واحد و همراه اول با 22 واحد افزایش بیشترین اثر مثبت را در محاسبه این نماگر به عهده داشتند.

    در پایان معاملات امروز ناظر بازار نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی پردیس، ‌توسعه معدنی و صنعتی صبا نور را متوقف کرد و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، پتروشیمی امیرکبیر و پتروشیمی جم را بازگشایی کرد.

    بر اساس این گزارش، امروز معامله‌گران بازار سهام شاهد معاملاتی کم رونق و بی‌حجم در اغلب نمادهای معاملاتی بازار بودند.

    امروز اگر چه بازار با روندی مثبت آغاز به کار کرد اما در ادامه نتوانست با توجه به بی‌میلی و سردرگمی خریداران و فروشندگان سهام خود را برای برجای گذاشتن اثری مثبت در بازار امروز آماده کند.

    بازار سهام در حالی که یک روز معاملاتی دیگر را برای این هفته در روز آینده تجربه خواهد کرد این روزها نظاره‌گر فعالیت معامله‌گرانی است که پس از بررسی آثار نوسان ناشی از اخبار مثبت در حدود چهار هفته گذشته به دنبال اصلاح و بهینه‌سازی پرتفوی (سبد دارایی‌ها) هستند.

    ارزیابی برخی تحلیل‌گران از روند کنونی بازار سهام حول این محور می‌چرخد که با توجه به عدم پایداری و چرخش قابل قبول نقدینگی به ویژه از سوی دولت در بازار سهام نمی‌تواند دورنمای روشنی را حداقل در بلندمدت و میان مدت ترسیم کند.

    در این میان زمزمه دوباره برخی تهدیدها که پیش‌تر از آن به عنوان خود تحریمی‌های داخلی عنوان می شد باعث شده تا صاحبان صنایع و سهامداران آنها نتوانند استراتژی مشخصی را برای سرمایه‌گذاری خود دست کم تا پایان امسال داشته باشند.

    موضوع افزایش ذخایر مطالبات مشکوک‌الوصول و نیز صرف نظر از تقسیم سود نقدی بالا در مجامع عادی سالیانه از سوی بانک‌ها؛ برخورد چکشی با معدنی‌ها به بهانه حمایت از فولادساز داخلی آن هم در شرایط رکودی بازارها و یا سردرگمی متولیان تصمیم‌ساز کشور برای تعیین فرمول قیمت‌گذاری خوراک مجتمع‌های پتروشیمی با وجود  گذشت 4 ما از سال در کنار دیدگاه کج‌دار مریز حقوقی‌ها به بازار سرمایه باعث شده تا تنها گزینه قابل اعتماد و اطمینان سرمایه‌گذاری در کشور همچنان در وضعیت سکون و ابهام قرار گرفته و نماگرهای آن در مرز رکود و رونق درجا زنند.

    طی امروز و فردا یکی از شلوغ‌ترین روزهای کاری بازار سهام در زمینه برگزاری مجامع عادی سالیانه سهامداران خواهد بود.

    شرکت‌های بزرگ بورسی طی روزهای آینده تلاش می‌کنند تا مجامع خود را برگزار کنند، این در حالی است که به نظر می‌رسد از ابتدای هفته آینده جریان حرکتی بازار سهام همزمان با برگشت سهامداران از مجامع بتواند برای معامله‌گران مشهود‌تر باشد.

    در معاملات امروز همسو با انتشار خبرهای مختلف در حوزه سیاسی و رفت و آمد نمایندگان برخی کشورهای اروپایی به کشور، صنعت خودروسازی با تکاپوی معامله‌گران اغلب حقیقی برای جمع‌آوری سهام روبرو بود. هرچند که در پاسخ به تقاضا، عرضه کافی وجود داشت.

    همچنین در نماد معاملاتی گروه پتروشیمی‌ها سایه سنگین ابهام از نرخ خوراک گاز مجتمع‌های پتروشیمی باعث شد تا معامله‌گران این گروه بیشتر ترجیح دهند تا نظاره‌گر رخدادهای روزهای آینده باشند. هر چند که فروشندگان حقیقی در برخی نمادها به چشم می‌خورد.

    بنابر این گزارش، این ادعا از سوی برخی کارشناسان نیز وجود دارد که بورس تهران اگر چه با عملیات بازار گردانی سهام این روزها در روندی متعادل گاهی در بی وزنی مطلق گام برمی‌دارد اما نحوه نوسان قیمت‌ سهام در این بازار و عدم امکان بازده انتظاری در معاملات صورت گرفته میان حقیقی‌ها و حقوقی‌ها باعث شده تا نوعی از دامپینگ در تابلوی معاملات بورس تهران شکل گیرد.

    برچسب ها