عصر خودرو

سایه بزرگترین ریسک سیستماتیک از سر بازار برداشته شد؛

روزهای خوب در راه

عصر بازار: توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ درحالی در ساعات اولیه امروز به نتیجه نشست و رفع تحریم‌ها عملا آغاز شد که شاخص بورس تهران روز گذشته ۱۳۴۴ واحد رشد را تجربه کرد تا پس از مدت‌ها رکود این بار رکورد شکسته و بازیگران خود را امیدوارتر کند. امروز نیز بازاری که حالا به آینده بیشتر چشم دوخته، تا این لحظه نزدیک به هفتصد و پنجاه واحد دیگر افزایش یافته است.

روزهای خوب در راه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش عصر بازار ، اما رشد این روزهای بورس با خبرهای خوش سیاسی به نظر متفاوت از تجربه‌های گذشته می‌رسد. تجربه خبرهای خوش سیاسی در گذشته نشان می‌دهد که بازار پیش از خبرها رشد و در ادامه نزول می‌کرد. نگاه به شاخص بورس تهران در فروردین‌ماه و تیرماه مهر تایید بر این مدعا است. این پدیده را که کارشناسان پیش خور شدن می‌نامند، به نظر می‌رسد این بار و با شروع عملی رفع تحریم‌ها دست از سر شاخص برداشته و در دومین روز متوالی بورس تهران که در دو سال گذشته یک سوم از ارزش خود را از دست داده، رشد کرد.
    حالا اما باید دید سهام‌دارانی که مدت‌ها است زیان را تحمل کرده‌اند، اعتمادشان به بازار تا چه حد است؟ و از این به بعد و با رشد نسبی بازار شروع به فروختن سهام می‌کنند؟ یا منتظر قیمت‌های بیشتر می‌نشینند. تجربه پیشین نشان می‌دهد که هرگاه بازار برای مدت کوتاهی مثبت می‌شود، سهام‌داران کلافه از رکود فرصت را مغتنم شمرده و صف فروش تشکیل می‌دهند. کارشناسان اما این بار به رشد پایدار بازار البته با شیب ملایم‌تری اعتقاد دارند و شاخص را در مسیر درستی ارزیابی می‌کنند. این در حالی است که پیش‌تر شاهد بودیم بارها این فعالان طی مصاحبه‌های خود به کف رسیدن قیمت‌های سهام تاکید کرده‌اند. پس می‌توان اینبار به عجله نکردن سهام‌داران امید بیشتری داشت.
    اما نباید فراموش کرد که با فرض ادامه روند افزایشی بازار هم، اتفاقات تنها از نظر روانی بوده و دست بالا، قیمت سهام به قیمت واقعی خود نزدیک می‌شود. این در حالی است که قطعا در سودآوری صنایع کشور اتفاق خاصی نیافتاده و اثرگذاری رفع تحریم‌ها بر صنایع و افزایش سودآوری آنها، دست کم 2 سال زمان می‌خواهد. البته باید توجه داشت که با رفع تحریم‌ها پس از نزدیک به یک دهه، حالا سایه بزرگ‌ترین ریسک سیستماتیک از سر بازار برداشته شده و افق بازار ایران روشن‌تر شده است.
    نکته دیگر منابع بلوکه شده ایران است که حالا دست دولتمردان برای آزادسازی این پول‌ها باز شده است. در واقع باید صبر کرد و دید دولت روحانی چه نقشه‌ای برای این منابع کشیده و آیا بخشی از این پول به بازار سرمایه خواهد آمد؟ همچنین اگر پاسخ به این پرسش مثبت باشد، بازهم باید مشاهده کرد این پول به چه نحوی به بازار وارد می‌شود. 
    در نهایت اینکه حالا دیگر، تحت هر شرایطی بزرگترین تهدید بازار سرمایه ایران، به تاریخ پیوسته و باید برنامه ریزی دولتمردان برای روزهای آتی باشد. به ویژه اینکه می‌توان از این به بعد پای سرمایه‌گذاران خارجی را نیز به بازار باز کرد. تا از توان آنها در توسعه و پیشرفت بازار سرمایه کشور استفاده کرد.

    برچسب ها