عصر خودرو

لغو امتیاز ۱۲ هزار شرکت صوری در مناطق آزاد

عصر بازار- مدیر امور حقوقی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از لغو امتیاز ۱۲ هزار شرکت صوری در این مناطق خبر داد.

لغو امتیاز ۱۲ هزار شرکت صوری در مناطق آزاد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، محسن پوراحمدی با اشاره به اینکه چرا شرکت‌های صوری فعالیت تجاری در مناطق آزاد داشته و از معافیت‌های این مناطق استفاده می‌کنند و حتی بابت فعالیت‌هایی که در داخل کشور دارند مالیات نمی‌پردازند. برنامه مناطق آزاد برای شناسایی این شرکت‌ها چیست، اظهار داشت: شرکت‌های کاغذی برای آنکه از معافیت‌های مناطق آزاد بهره‌مند شوند اطلاعات شرکت خود را در گذشته به صورت دستی و سنتی ثبت می‌کردند بعد از اینکه پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تشکیل شد همه اطلاعات شرکت‌های فعال در مناطق را در این پایگاه ثبت کردیم و دو سال است این روال ادامه دارد.

    مدیر امور حقوقی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه برای ثبت شرکت اطلاعات هویتی و مجوز فعالیت شرکت‌ها به همراه آدرس و کدپستی اخذ می‌شود و پس از آ‌ن شناسه ملی برای فعالیت آنها صادر می‌شود، گفت: بعد از ثبت اطلاعات شناسه ملی فعال می‌شود و در این زمینه اطلاع‌رسانی‌های متعددی برای بنگاه‌ها و شرکت‌ها نسبت به تکمیل اطلاعات خود  انجام شده است و در صورتی که این اقدام صورت نگیرد شناسه ملی آنها لغو می شود و اعتبار خود را از دست می‌دهد.

    وی ادامه داد: یک شرکت  فقط با شناسه ملی معتبر می‌تواند به امر تجارت یا تولید در مناطق  ادامه دهد مثلا برای باز کردن حساب بانکی ارائه  اظهارنامه مالیاتی و خدماتی مانند آن باید شناسه ملی داشته باشند. به همین جهت برخی شرکت‌ها اطلاعات خود را در مناطق ثبت و تکمیل کردند و بنگاه‌ها و شرکت‌هایی که به هر علتی تا مهلت مقرر نیامدند شناسه ملی آنها از طریق پایگاه‌ اطلاعات اشخاص حقوقی لغو شد و اگر بخواهند به فعالیت ادامه دهند مجوزشان معتبر نیست. زمانی این شرکت‌ها مجبور خواهند شد اطلاعات خود را ثبت کنند که مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی فرا می‌رسد.

    پوراحمدی عنوان کرد: در خرداد ماه حجم زیادی از شرکت‌ها مراجعه کردند تا اطلاعات فعالیت خود را ثبت کنند مثلا در منطقه آزاد کیش بیش از 12 هزار شرکت ثبت شده که بیش از 6 هزار مورد آنها صوری بود از این تعداد در سه ماهه اخیر با مراجعه و کسب اطلاعات دقیق مجوز ‌آنها فعال شده اما همچنان 5 هزار شرکت غیرفعال در این منطقه وجود دارد و عملا نمی‌توانند فعالیتی در مناطق آزاد و سرزمین اصلی داشته باشند.

    مدیر امور حقوقی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بیشترین انگیزه ثبت شرکت‌های صوری را برخورداری از معافیت‌های مناطق آزاد و نپرداختن مالیات و همچنین اخذ وام‌های کلان دانست و افزود: در گذشته بحث اظهارنامه مالیاتی برای شرکت‌های فعال در مناطق آزاد مطرح نبود؛ از سال 94  طبق قانون تکلیف شد که همه شرکت‌های فعال در این مناطق نیز اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند و اگر شرکتی در سرزمین اصلی نیز فعالیت می‌کند باید مالیات بپردازد.

    این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکت‌ها فعالیت خود را در مناطق آزاد، اظهار می‌کردند تا مالیات ندهند اکنون سازمان مالیاتی این شرکت‌ها را رصد و پالایش می‌کند و اظهارنامه آنها صحت‌سنجی می‌شود. اگر شرکتی فعالیتی در سرزمین اصلی داشته باشد مشمول مالیات و جریمه می‌شود.

    پوراحمدی با اقدامات صورت گرفته طی سه سال اخیر برای نظام‌مند شدن ثبت شرکت‌ها و فعالیت‌ واقعی آنها گفت: با برنامه‌ریزی‌ و بسترهایی که فراهم شده عملا بار شرکت‌های صوری را از مناطق آزاد بست و دیگر نمی‌توانند فعالیت کنند.

    وی در پاسخ به این سوال که بسیاری از شرکت‌های ثبت شده صوری در نظام مالیاتی شناخته شده نیستند و در این مناطق فعالیت می‌کنند و این موضوع را نیز مسئولان سازمان مالیاتی تایید کردند گفت: نمی‌توان به طور قطع این شرکت‌ها را متوجه مناطق آزاد دانست بلکه در سرزمین اصلی نیز وجود دارند،‌همه شرکت‌ها در پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی متشکل از کمیته‌ای که نمایندگان وزارت دادگستری،‌ دارایی و سازمان برنامه و بودجه حضور دارند بر این شرکت‌ها نظارت و کنترل خواهند داشت. همه گلوگاه‌ها بسته شده البته اگر کسی بخواهد کار خلافی انجام دهد هر جا که باشد این کار را می‌کند.

    مدیر امور حقوقی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: گلوگاه شناسایی شرکت‌ها پایگاه‌ اطلاعات اشخاص حقوقی و شناسه ملی است که حتما اگر در مناطق بخواهند فعالیت کنند باید مجوز داشته باشند.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان جعل مجوزها وجود ندارد گفت: در همه جا می‌تواند این مسائل وجود داشته باشد در حال حاضر گزارش جعل نداریم فقط دو موردی وجود داشت که به اسم فردی که سهامدار یک شرکت بود شرکت جدیدی ثبت شد اما اینکه بگوییم شرکت صوری بوده و هیچ اطلاعات هویتی و درستی از او وجود ندارد گزارش نشده است مگر اینکه همه مجوزها را جعل کرده باشند. به ندرت در طول سال چنین موارد تخلفی گزارش می‌شود.

    وی تاکید کرد: تا 31 شهریور بالغ بر 12111 شرکت در مناطق 7 گانه آزاد لغو امتیاز و تعلیق شدند همچنین 1970 شرکت منحل و 27618 شرکت نیز اطلاعات خود را تکمیل و اصلاح کرده‌اند تا بتوانند به فعالیت خود در مناطق ادامه دهند.

    اطلاعات مربوط به شناسه ملی اشخاص حقوقی ثبت شرکت سازمان‌های مناطق آزاد تجاری - صنعتی تا 31 شهریور

     عنوان  ایجاد  اصلاح و معتبرسازی لغو امتیاز- تعلیق  انحلال  ختم تصفیه 
     کیش  12293 5009 6162 1035 87
    قشم  6863 6333 0 506 24
    انزلی  2444 1856 373 215 0
    ارس  6589 5185 1333 70 1
    اروند  6696 6348 234 109 5
    ماکو  4030 402 3015 10 0
    چابهار  3618 2485 994 25 114 
    جمع کل 42533 27618 12111 1970 231

     

     

    برچسب ها