عصر خودرو

در پی انعقاد ۹۱ هزار قرارداد طی هفته گذشته به ثبت رسید؛

رشد ۲۰۶ درصدی حجم معاملات آتی سکه

عصر بازار- حجم معاملات قراردادهای آتی سکه طی هفته گذشته در بورس کالای ایران به ۹۱ هزار و ۳۱۷ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۸ هزار میلیارد و ۸۰۴ میلیون ریال رسید، این در شرایطی است که دو هفته اخیر حجم معاملات آتی سکه به ۲۹ هزار و ۷۵۷ قرار داد بود که این نشان از رشد ۲۰۶ درصدی حجم معاملات دارد.

رشد ۲۰۶ درصدی حجم معاملات آتی سکه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، طی هفته اخیر در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با 49 هزار و 126 قرارداد و ارزش بیش از چهار هزار میلیارد و 768 میلیون ریال به قرارداد تحویل تیر سال آینده اختصاص داشت.  این در شرایطی است که سررسید تازه وارد شهریور ماه سال 95 با حجم 28 هزار و 839 قرارداد و به ارزش بیش از 2 هزار میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت.

    رتبه سوم معاملات به قرارداد آتی سکه تحویل اردیبهشت با 9 هزار و 214 قرارداد به ارزش 887 میلیارد ریال اختصاص یافت. در این بین قرارداد تحویل اسفند نیز با 2هزار و 380 قرارداد به ارزش بیش 288 میلیارد ریال در چایگاه چهارم معاملات قرار گرفت. این در شرایطی است که سر رسید دی ماه که حجم معاملات کمتری را نسبت به سایر سر رسیدها تجربه کرد و با یک هزار و 116 قرار داد و ارزش بیش از 106 میلیارد ریال در رده آخر سررسیدهای بازار آتی سکه قرار گرفت.

    از طرفی بررسی روند معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته نشان می دهد که بهای سکه در سررسیدهای مختلف به غیر از سر رسید نزدیک تر با کاهش روبه رو شد؛ به طوری که سکه سررسید دی ماه با افزایش 0/01 نسبت به معاملات روز چهارشنبه با نرخ 930 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی است که سکه تحویل اسفند با قیمت 927 هزار تومان به فروش رسید که افت 0/34 درصدی را در روز پنجشنبه به ثبت رساند. قرارداد تحویل اردیبهشت نیز با قیمت 927 هزار تومان معامله شد و کاهش 0/45 درصدی را در این روز تجربه کرد. سکه تحویل تیر سال آینده با قیمت 930 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با افت 0/53 درصدی را نسبت به روز چهارشنبه اخیر رو به رو شد. در آخر نیز سکه سر رسید شهریور ماه با کاهش 0/73 با قیمت 935 هزار تومان معامله شد.

    نکته قابل توجه در معاملات روز پنجشنبه بازار آتی است که قیمت سکه در سر رسید دی امسال و تیر سال آینده با یک قیمت و در مرز 930 هزار تومانی معامله شدند با این تفاوت که سکه دی با روند صعودی و سکه تیر با روند کاهشی معاملات را به پایان رساند.

    از سویی قیمت سکه نقدی طی روز پنج شنبه گذشته همراه با متغیرهای کلیدی بر قیمت سکه یعنی طلای جهانی و نرخ ارز، با روند صعودی رو به رو شد؛ به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت 929 هزار تومان رسید. نیم‌سکه نیز با قیمت 470 هزار تومان، ربع سکه با قیمت 254 و سکه یک گرمی با نرخ 170 هزار تومان در این روز به فروش رسید.

    نوسانات مربوط به شاخص سهام در بازارهای مالی بین المللی به خصوص چین و احتمال افزایش مجدد نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا می تواند تاثیر زیادی بر قیمت طلا در روزهای آینده داشته باشد.

    تحلیلگران معتقدند انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا در روزهای آینده تاثیر زیادی بر ارزش دلار و قیمت جهانی طلا خواهد داشت که این موضوع می تواند تاثیر زیادی بر بهای سکه در بازار داخلی بگذارد. از طرفی گمانه زنی های زیادی در خصوص سیاست های پولی فدرال رزرو آمریکا در سال 2016 مطرح شده و به نظر می رسد روند افزایش نرخ بهره آمریکا تاثیر مهمی بر قیمت طلا و در نهایت بهای سکه خواهد داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها