عصر خودرو

نوسان قیمت سنگ آهن در آستانه تعطیلات چین

عصر بازار- شاخص قیمت سنگ آهن ایران پس از دو هفته صعود بار دیگر روند نزولی به خود گرفت.

نوسان قیمت سنگ آهن در آستانه تعطیلات چین
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بازار جهانی سنگ آهن در سال 2015 درگیر کابوس شد و افت قیمت زیادی در این سال این بازار را فرا گرفت که این افت قیمت در پی کاهش تقاضا در دنیا برای سنگ آهن اتفاق افتاد.

    چین که به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده سنگ آهن به شمار می رود در این سال تقاضای خود برای این ماده معدنی را کاهش داد که دلیل اصلی آن کاهش رشد اقتصادی چین بود، از سوی دیگر با ورود رکود به بازار فولاد خود به خود تقاضای سنگ آهن کاهش یافت.

    هرچند که برخی از تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن با افزایش تولید خود در این شرایط سعی کردند که تولیدکنندگان کوچک را از میدان به در کنند، اما برخی از معادن بزرگ تولید سنگ آهن نیز در این سال تعطیل شدند.

    در این میان سنگ آهن ایران نیز که حدود سه ماه از قیمت‌گذاری آن توسط موسسه بین‌المللی متال بولتن می گذرد، از همان ابتدا پس از یک هفته افزایش قیمت، به مدت 9 هفته متوالی کاهش را تجربه کرد که این کاهش قیمت ناشی از کاهش قیمت‌های جهانی بود.

    اما با افزایش قیمت‌ جهانی سنگ آهن، قیمت سنگ آهن با درجه خلوص 60 درصد ایران نیز در هفته‌های پایانی سال گذشته با افزایش همراه بود، این در حالی است که سنگ آهن ایران در هفته پیش از آن یعنی 16 دسامبر 35 دلار و 60 سنت قیمت‌گذاری شده بود.

    افزایش قیمت سنگ آهن ایران در دو هفته گذشته نیز ادامه یافت و متال بولتن در 30 دسامبر 2015 شاخص قیمت این سنگ را برابر 38 دلار و 67 سنت اعلام کرد که نسبت به 16 دسامبر افزایش یک دلار و 23 سنتی را نشان می‌دهد.

    این افزایش قیمت در حالی اتفاق افتاد که شاخص قیمت سنگ آهن ایران طی 9 هفته یعنی از 14 اکتبر تا 16 دسامبر از 52 دلار و 50 سنت به 35 دلار و 60 سنت رسیده بود که حاکی از کاهش قیمت حدود 19 دلاری این سنگ طی تنها 9 هفته است.

    افزایش قیمت سنگ آهن در بازار جهانی و ایران اما نظر کارشناسان را چندان به خود جلب نکرد، چراکه آ‌ن‌ها معتقد بودند که این افزایش قیمت مقطعی است و آینده خوبی در سال 2016 نیز برای سنگ آهن پیش‌بینی نمی‌شود.

    بر همین اساس قیمت سنگ آهن ایران در هفته گذشته بار دیگر کاهش یافت و بر اساس موسسه بین‌المللی متال بولتن این شاخص در 13 ژانویه 2016 به رقم 38 دلار و 92 سنت رسید.

    این در حالی است که شاخص قیمت سنگ آهن ایران با خلوص 60 درصد در 6 ژانویه برابر 39 دلار و 50 سنت بوده است.

    با این حال کارشناسان پیش بینی می‌کنند که با توجه به تعطیلات چین در 21 دسامبر بار دیگر تقاضا برای سنگ آهن کاهش خواهد یافت و قیمت سنگ آهن باز هم کاهش می‌یابد.

    به این ترتیب می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت سنگ آهن در بازار جهانی از دوهفته دیگر بازهم کاهش پیدا کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها