عصر خودرو

سهامداران صبوری کنند

دلایل منفی شدن بورس بعد از توافق

عصر بازار: یک فعال بازار سرمایه اعتقاد نداشتن وزرای صنعتی به بازار سرمایه و تصمیمات نادرست در بخش اقتصادی را عامل اصلی ریزش بورس بعد از توافق هسته‌ای دانست و عنوان کرد: برای بهبود عملکرد بورس باید بازنگری اساسی در تصمیمات اقتصادی صورت گیرد.

دلایل منفی شدن بورس بعد از توافق
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، علیرضا عسگری مارانی- مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی - به عوامل ریزش بورس بعد از توافق هسته‌ای وین اشاره کرد و گفت: علت اصلی ریزش بورس این است که علی رغم توافق هسته‌ای، هنوز در بخش واقعی اقتصاد اتفاق جدیدی رخ نداده و ابهامات زیادی در صنایع مختلف وجود دارد.

    وی افزود:علاوه بر این تصمیماتی که در گذشته از سوی دولت گرفته شده است در وضعیت بازار سرمایه موثر است به طوری که اکنون در خصوص قیمت خودرو، قیمت گاز، اخذ بهره مالکانه از معادن و افزایش سود سپرده بانک‌ها و نیز الزام بانکها به تقسیم سود 10 درصد ابهاماتی در بازار ایجاد کرده و باعث منفی شدن بورس شده است، بنابراین باید این ابهامات برطرف شود تا بورس بتواند واکنش مثبتی از خود نشان دهد.

    مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی با تاکید بر این‌که دولت باید راه‌حلی برای حل ابهامات موجود پیدا کند، افزود: مسئولان باور نمی کردند که سخت گیری در این شرایط بحرانی اقتصاد درست نیست، بنابراین سهامداران از این تصمیمات متضرر شده و سهام خود را با ضرر فروختند.

    وی تاکید کرد: عملکرد بورس در این مدت نشان می دهد که وزرای صنعتی دولت اعتقادی به بازار سرمایه ندارند و برای بهبود عملکرد بورس باید بازنگری اساسی در تصمیمات اقتصادی به خصوص نرخ گاز، قیمت خودرو، بهره مالکانه معادن و سود بانکی صورت بگیرد این در حالی است که در روزهای اخیر گاز 13 سنتی نرخ خوراک ابلاغ شد و عدم شفافیت در این صنعت به وجود آورد. لذا برای بهبود وضعیت بازار سرمایه دولت باید تصمیمات درستی گرفته و عدم شفافیت از صنایع را برطرف کند.

    وی یادآور شد: این در حالی است که ریزش اخیر بورس بعد از توافق هسته‌ای غیرطبیعی نبوده و جای نگرانی نیست، زیرا بخشی از افزایش قیمت، پیش خور شده و برخی از سهامداران که تمایلی به رفتن به مجمع ندارند، اقدام به فروش سهام خود در روزهای اخیر کردند.

    مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی با بیان این‌که سهامداران باید تا پایان سال 1395 صبر کنند، تاکید کرد: در این وضعیت سهامداران باید با سه امید تا پایان سال 1395 صبر کنند امید اول این است که نرخ سود بانک‌ها کاهش یافته و براساس آن p/e بازار افزایش ‌یابد. علاوه بر این تاثیر توافق هسته ای در صنایعی مانند بانک و خودرو که به سرعت حرکت می کنند در سال 1395 نمایان می شود. امید سوم هم این است که در این میان شرکت‌هایی هستند که انگیزه ورود سرمایه‌گذاران خارجی در آنها بیشتر بوده و زودتر می‌توانند به بازدهی برسند.

    عسگری خاطر نشان کرد: بنابراین سودآوری بنگاه‌ها در پایان سال 1395 نمایان می‌شود، اما روند حرکتی قیمت‌ها از روزهای آینده آغاز شده و از امروز هر کسی وارد بازار سرمایه شود از سود بانکی بیشتر بازدهی کسب می‌کند.

    برچسب ها