عصر خودرو

رئیس سازمان چای کشور:

۲۵ هزار تن چای ایرانی امسال تولید شد

عصر بازار- رئیس سازمان چای کشور گفت: تاکنون ۱۱۱ هزار و ۸۱۸ تن چای سبز خریداری‌ و از این میزان برداشت ۲۵ هزار و ۱۵۸ تن چای خشک استحصال‌شده که پنج درصد نسبت به ۶ ماهه نخست پارسال افزایش داشته است.

۲۵ هزار تن چای ایرانی امسال تولید شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، « حبیب جهانساز » افزود: براساس آمار روز گذشته تاکنون از مجموع چای سبز خریداری‌شده  56 هزار و 590 تن برگ سبز درجه یک  و 55 هزار و 223 تن برگ سبز درجه دو است.

    رئیس سازمان چای کشور ارزش ریالی برگ سبز خریداری‌شده را 309 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: میزان مطالبات پرداخت‌شده به کشاورزان نیز  253.7 میلیارد تومان بوده که تاکنون 82.7 درصد آن پرداخت‌شده است.

    وی گفت: پس از پایان برداشت، به منظور به‌زراعی باغ های چای، 18 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود چهار درصد در نظر گرفته شده که بوسیله صندوق تخصصی حمایت از صنعت چای در مرحله نخست به چای‌کاران پرداخت خواهد شد و قابلیت پرداخت بیشتر و بدون سقف در مراحل بعدی وجود داردو

    با پرداخت  18 میلیارد تومان تسهیلات، حدود پنج هزار هکتار عملیات به‌زراعی انجام خواهد شد.

    وی ضمن یادآوری قدیمی بودن  باغ های چای کشور، افزود: لازم است پس از 18 تا 20 سال کف‌بر شوندو عملیات به زراعی شامل انواع هرس ازجمله کف‌بُر، کمربُر و سربُر است و این عملیات سبب افزایش عملکرد حداقل 10 تا 20 درصدی خواهد شد؛ همچنین افزایش کمیت و کیفیت باغ ها را در پی دارد.

    وی بابیان اینکه عملیات به‌زراعی باغ های چای فقط مخصوص شرایط فعلی نیست، گفت: حدود پنج تا 6 هزار هکتار باغ های  رهاشده چای در کشور وجود دارد و برنامه‌ریزی‌شده پس از عملیات به زراعی، کف‌بُر و به‌روز کردن، این باغ ها وارد چرخه تولید شوند.

    جهانساز افزود: 85 درصد هزینه طراحی اجرای طرح‌های آبیاری تحت‌فشار برای باغ ها نیز به‌صورت بلاعوض از سوی دولت به باغ هایی که پروانه بهره‌برداری دارند، پرداخت می‌شود.

    برچسب ها