عصر خودرو

خیز شاخص‌های بورس در آستانه اجرای برجام

افزایش ۱۳۴۴ واحدی شاخص کل بورس

عصر بازار- بازار سهام در نخستین روز کاری خود در آخرین هفته کاری دی ماه ۹۴ با خیز نماگرهای منتخب خود در آستانه اجرایی شدن توافق برجام روبرو بود بازاری که خریداران اغلب حقیقی از پایان دوره رکود فرسایشی در تالار شیشه‌ای سخن می‌گفتند.

افزایش ۱۳۴۴ واحدی شاخص کل بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز شنبه 26 دی ماه 94 با افزایش 1344 واحدی به کانال حمایتی 64 هزار و 860 واحد دست یافت. شاخص کل هم‌وزن همراه با رشد 148 واحدی عدد 10 هزار و 423 واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور نیز با رشد 1539 واحدی به رقم 72 هزار و 283 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با رشد 978 واحدی عدد 44 هزار و 661 واحد را به نمایش گذاشت که شاخص بازار دوم با 2605 واحد افزایش به عدد 146 هزار و 87 واحد دست یافت. امروز همچنین شاخص کل فرابورس با افزایش 20 واحدی عدد 731 واحد را تجربه کرد.

    بر اساس این گزارش امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با 129 واحد، مخابرات ایران با 113 واحد، وتاپیکو با 108 واحد افزایش بالاترین تأثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با 12 واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 11 واحد و پست‌بانک ایران با 2 واحد کاهش، بالاترین تأثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

    در پایان معاملات امروز بورس تهران ارزش کل معاملات این بازار امروز از 226 میلیارد تومان فراتر رفت که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 179 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 81 هزار و 895 نوبت دادوستد بود.

    طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های تولید محور خودرو، قند هگمتان، توسعه شهری توس گستر، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی،‌ لامیران، اوراق مشارکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، اوراق مشارکت شرکت نفت و گاز پرشیا، حق تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری مسکن از سوی ناظر بازار بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های موتورسازان تراکتورسازی ایران، اوراق اجاره «صایان»، حق تقدم خرید سهام سبحان‌دارو، ایتالران، بانک پارسیان، پمپ‌سازی ایران، حق تقدم خرید سهام صنایع دشتستان، حق تقدم خرید سهام گروه صنایع بهشهر و قرارداد آتی سهام بانک پارسیان متوقف شدند.

    بر اساس این گزارش، امروز بازار سهام در نماد معاملاتی شرکت گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان شاهد معاملات انتقالی بیش از 28 میلیون سهم از کد حقوقی به کد حقیقی روی عدد صفر تابلو بود.

    در نماد معاملاتی تولید برق عسلویه مپنا نیز امروز 8 میلیون سهم به ارزش بیش از 9 میلیارد و 700 میلیون تومان از کد سهامدار عمده به کدهای درون‌گروهی منتقل شد. در نماد معاملاتی ایران ترانسفو اما امروز کمتر از 8 میلیون سهم به ارزش بیش از 9 میلیارد تومان کد به کد شد همچنین در نماد معاملاتی پتروشیمی مبین امروز 7 میلیون سهم به ارزش بیش از 2 میلیارد و 290 میلیون تومان کد به کد شد و در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین امروز 4 میلیون سهم از سوی سهامدار عمده به ارزش یک میلیارد و 700 میلیون تومان میان کدهای درون‌گروهی جابه‌جا شد.

    بر اساس این گزارش، بازار سهام امروز روی پاشنه خودرویی‌ها و بانکی‌ها می‌چرخید بازاری که سرخوش از اجرایی شدن توافق برجام تا ساعاتی آینده و از سرگیری مبادلات بانکی و مالی کشور با دنیا با هیجان خریداران اغلب حقیقی همراه بود.

    در عین حال بازار سهام امروز با افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به کاهش نرخ خوراک 94 مجتمع‌های پتروشیمی به کمتر از 9 سنت در هر مترمکعب شاهد شکل‌گیری صف خریدهای پایدار در نمادهای شاخص‌ساز این گروه بود.

    در گروه پالایشی‌ها نیز قیمت‌های جذاب سهام و از سویی هیجان خریداران اغلب حقیقی به شکل‌گیری صف خریدهای پایدار در برخی نمادهای معاملاتی انجامید.

    در این گروه «شتران» با توجه برنامه افزایش سرمایه و از سویی حجم سهام شناوری اندکی آن در بازار برای سهامداران حقیقی جذابیت دو چندان ایجاد کرده است.

    در گروه خودرویی‌ها اما امروز خریداران سهام در حالی با عرضه حقوقی‌ها در برابر تقاضای حقیقی‌ها روبرو بود که اغلب معامله‌گران ترجیح می‌دادند با شناسایی سهم‌های کوچک و حتی پایین‌تر از قیمت اسمی، برای خرید سهام در صف بنشینند.

    در گروه بانک‌ها اما بازارگردان‌ها و صندوق‌های بازارساز حقوقی‌های این گروه علیرغم عطش خریداران اغلب حقیقی برای خرید سهام اقدام به عرضه سهام متناسب با روند نوسان قیمت سهام در دامنه نوسان مثبت قیمتی کردند. این عرضه‌ها باعث شد تا در پایان معاملات امروز معاملات بانک‌ها در روندی متعادل و در بازار مثبت قیمتی بسته شود.

    بر اساس این گزارش،‌ امروز معامله‌گران بورس تهران باز هم ترجیح دادند در هیاهوی شکل  گرفته در بازار سهام شرکت‌های کوچک و یا برخوردار از سهام شناوری اندک را به سهام شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز ترجیح دهند.

    در این بازار امروز افزایش سرمایه 71 درصدی «حنصیر» از محل مازاد تجدید ارزیابی‌ها به تأیید حسابرس رسیده است. در نماد معاملاتی ذوب‌آهن امروز اگر چه دوباره شایعاتی مبنی بر ارسال طرح توجیهی افزایش سرمایه این شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به سازمان بورس به گوش رسید که خبرهای دریافتی از تداوم بررسی این گزارش از سوی حسابرس شرکت حکایت دارد.

    در نماد معاملاتی «شفارس» امروز افزایش سرمایه 542 درصدی این شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها مورد موافقت سازمان بورس قرار گرفت. در نماد معاملاتی «قشهد» نیز افزایش سرمایه 542 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی‌ها و سود انباشته به تأیید سازمان بورس رسید.

    در گروه لوازم خانگی اما خبرها حاکی از اقدام اتحادیه این صنف برای اجرای طرح اقساط 10 ماهه خرید به عموم مردم از هفته آینده حکایت دارد. در بانک آینده اما امروز اعلام شد که افزایش سرمایه صد درصدی این بانک از محل آورده نقدی و مطالبات به تأیید سازمان بورس رسیده است.

    در مجموع بازار سهام امروز بازاری پرحجم و هیجان‌محور بود که خریداران اغلب حقیقی را با اعتماد به نفس بیشتری راغب به خرید سهام کرد.

    بازاری که به نظر می‌رسد تا شب عید امسال می‌تواند حرف‌های گفتنی بسیاری برای سرمایه‌گذاران خود داشته باشد. در این میان برخی معامله‌گران معتقدند اگر چه اجرایی شدن توافق برجام می‌تواند نسبت قیمت بر درآمدی کل بازار سهام را بین یک تا 2 واحد در میان‌مدت افزایش دهد اما باید دید حقوقی‌ها با توجه به رکود فضای کسب و کار و لزوم تأمین نقدینگی در ماه‌های پایانی سال، در مواجهه با ماه عسل بورس چه واکنشی نشان می‌دهد؟

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها