عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری کارآمد

تغییر در ترکیب نقدینگی به نفع بازار سرمایه است/ روند رشد ادامه دارد

عصر بازار: مدیرعامل کارگزاری کارآمد تغییر در ترکیب نقدینگی را به نفع بازار سرمایه می‌داند و می‌گوید: رشد کنونی بازار با شدت کمتری در روزهای آینده ادامه پیدا می‌کند.

تغییر در ترکیب نقدینگی به نفع بازار سرمایه است/ روند رشد ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲:۰۰

    فرزام ابوعلی در گفتگو با خبرنگار عصربازار با اشاره به اینکه اجرایی شدن لغو تحریم‌ها بر رشد چشمگیر امروز بورس تاثیرگذار بوده است، افزود: همزمانی نزدیک شدن به موعد رفع تحریم‌ها با تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و مهم‌تر از همه تغییر در سیاست‌های اقتصادی دولت به سیاست‌های انبساطی، رشد 1344 واحدی امروز را سبب شده است.
    وی رشد امروز بازار را با مرتبه‌های گذشته متفاوت دانست و اظهار کرد: در فروردین  و تیر هم بعد از خبرهای توافق هسته‌ای شاهد رشد بازار بودیم که بلافاصله بعد از این اخبار خوش سیاسی، شاخص منفی شد. اما این بار بازار اطمینان حاصل کرده که تحریم‌ها برداشته خواهد شد و مزایای اقتصادی حاصل می‌شود. همچنین رشد امروز بازار همراه با چرخش در سیاست‌ها از انقباضی به انبساطی بوده که سبب ورود نقدینگی به بازار سرمایه شده است.
    به گفته مدیرعامل کارگزاری کارآمد، تغییر در ترکیب نقدینگی به نفع بازار سرمایه اتفاق افتاده است.
    ابوعلی همچنین به کاهش سود بین بانکی اشاره و بیان کرد: وقتی سود بین بانکی از 29 درصد به زیر 20 درصد می‌رسد و اضافه برداشت بانک‌ها از 34 درصد به 19 درصد نزول می‌کند. این امر به منزله افزایش پایه پولی و سیاست‌های انبساطی است که دولت آگاهانه این امر را با اجرایی شدن برجام همزمان کرده است.
    وی ادامه داد: دولت تا حدودی اطمینان دارد که اضافه نقدینگی ایجاد شده به دلیل اینکه با برداشته شدن تحریم‌ها منابع بلوکه شده وارد کشور می‌شود، به سمت بازار ارز نخواهد رفت. همچنین با باز شدن سوئیفت و گشایش اعتباری تقاضای ارز تجار با هزینه کمتری تامین می‌شود و فشار تقاضای ارز با ال سی(LC) چند ماه دیر تر وارد بازار می‌شود.
    مدیرعامل کارگزاری کارآمد تشریح کرد: تنها نگرانی که در خصوص تداوم رشد مثبت بازار وجود دارد، این است که روند جهش شاخص تا حدی ادامه پیدا کند که ارتباط بین قیمت سهام با وضعیت واقعی شرکت‌ها قطع شود. بنابراین نهادهای ناظر باید رشد بازار را در کنترل داشته باشند تا این مهم در طولانی مدت به نفع بورس باشد.
    به گفته وی، رشد کنونی با شدت کمتری در روزهای آینده ادامه پیدا می‌کند.

    برچسب ها