عصر خودرو

سازمان بورس اعلام کرد:

آخرین درصد سهام شناور شرکت‌های بورسی تا پایان آذر ۹۴

سنگ آهنی ها در آخرین رده

عصر بازار- تازه‌ترین اطلاعات دریافتی از سازمان بورس نشان می‌دهد درصد سهام شناور آزاد چهار شرکت شاخص ساز مخابرات ایران ،تاپیکو ،صنایع پتروشیمی خلیج فارس و کشتیرانی ج.ا.ا در بورس تهران به ۶ درصد رسیده است.

آخرین درصد سهام شناور شرکت‌های بورسی تا پایان آذر ۹۴
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به آخرین درصد سهام شناور شرکت های بورسی ، نحوه محاسبه درصد سهامداران مدیریتی و غیر مدیریتی در سهام شناور را اعلام کرده است.

    براساس این گزارش سازمان بورس عنوان کرده اشخاص حقیقی که به واسطۀ سهامداری خود، اقوام نسبی از طبقه اول و دوم و یا اشخاص حقوقی تحت کنترل خود، در مجموع  مساوی یا بیشتر از 5 درصد سهام ناشر را داشته باشند، به عنوان سهامداران مدیریتی سهام شرکت ها شناخته می شوند.

    در عین حال اشخاص حقوقی که به واسطه سهامداری خود، اشخاص حقوقی تحت کنترل و یا اشخاص حقوقی با کنترل کننده مشترک مجموعاً مساوی یا بیشتر از 5 درصد سهام ناشر را داشته باشند، نیز به عنوان سهامداران مدیریتی محسوب می شوند.

    در این دسته بندی سهامداران غیرمدیریتی اما به آن دسته از سهامداران ناشر که جزء سهامداران مدیریتی نباشند، اطلاق می‌شود.

    به گزارش فارس ، سازمان بورس اعلام کرده سهام شناور با احتساب ضریب شناوری که عبارت است از حاصل تقسیم تعداد روزهایی از دوره مالی ناشر که طی آن معاملات سهم در بازار عادی بیش از 0.0001 تعداد سهام ناشر است، بر نصف روزهای معاملاتی آن دوره و حداکثر معادل یک می‌باشد، ارائه شده است.

    بر این اساس شروع دوره مالی برای تمامی شرکت ها به جزء عرضه شده طی دوره که متناسب با روز عرضه تا آخر دوره محاسبه شده است از تاریخ یکم دی ماه 93 تا 30 آذر ماه 94 در نظر گرفته شده است.

    سازمان بورس در اطلاعیه خود به بازار یادآور شده  آن میزان از سهام شرکت‌های که بخشی از سهام آنها در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی (سهام عدالت) می‌باشد، به استناد تبصره ماده 2 ابلاغیه فوق الذکر می بایست به میزان اقساط پرداخت شده به عنوان سهام شناور آزاد محسوب شوند که این موضوع در تاییدیه های مالیاتی صادره برای ناشران محاسبه و ارائه می شود.

    اما با توجه به عدم امکان خرید و فروش سهام مذکور در بورس، تمام سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی در صورتی که مجموع درصد سهام شرکت‌های مذکور بالای 5 درصد شده باشد بعنوان سهام مدیریتی محاسبه شده است.

    به گزارش فارس، در اطلاعیه سازمان بورس ، درصد سهام شناور آزاد 4 شرکت شاخص ساز صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 1.16 درصد؛مخابرات با 1.42 درصد ؛ تاپیکو با 3.76 درصد و کشتیرانی ج.ا.ا با 5.52 درصد در راس پایین ترین سهم های شناور شرکت های بزرگ بورس تا پایان پاییز امسال دیده می شود.

    بر اسا این گزارش در میان دیگر بزرگان بورس تهران سهام شناور گروه مپنا با 10.02 درصد، ملی صنایع مس ایران با 13.74 درصد و تیپیکو با 15.23 درصد سهام شناوری خود نمایی می کند.

    سهام شناور هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان نیز در این رده بندی از 14.30 درصد تجاوز نمی کند.

    به گزارش فارس ، پایین ترین سهام شناوری گروه های بزرگ بورسی در گروه سنگ آهنی ها دیده می شود بطوریکه سهام شناور دو قلو های چادرملو و گل گهر به ترتیب به 2.40 درصد و 0.72 درصد بالغ شده است.

    گروه مدیریت سرمایه گذاری امید به عنوان اصلی ترین هلدینگ سنگ آهنی های بورس نیز سهام شناور خود را به 0.65 درصد تقلیل داده است. این در حالی است که سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در دوره زمانی فوق سهام شناوری 14.64 درصدی را برای خود ثبت کرد.

    در گروه معدنی ها شرکت ملی سرب و روی سهام شناوری 17.79 درصدی را عنوان کرده است.

    به گزارش فارس در اطلاعیه سازمان بورس سهام شناور همراه اول در حال به میزان 5.85 درصد کل سهام این شرکت رسیده که سهام شناور مخابرات به زحمت به دو درصد می رسد.

    در گروه بانک ها اما سهام شناور بانک صادرات و بانک ملت به ترتیب 18.27 درصد و 22.82 درصد از کل سهام عنوان شده است. در این گروه بانک خاورمیانه با سهام شناوری 70.69 درصدی بالاترین درصد سهام شناور در بورس تهران را دارا است و بانک اقتصاد نوین با 3.83 درصد و بانک پارسیان با 6. 12 درصد سهام شناور پایین ترین رده را به خود اختصاص داده اند.

    در گروه سرمایه گذاری نیز سهام شناور سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به میزان 6.32 درصد از کل سهام این شرکت رسیده است. در این گزوه درصد سهام شناوری سرمایه گذاری غدیر 9.19 درصد و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها 7.76 درصد عنوان شده است.

    در این گروه سرمایه گذاری توسعه ملی با سهام شناوری 5.57 درصدی و سرمایه گذاری بهمن با سهام شناوری 5.40 درصدی  پایین ترین سهم را دارا هستند. سرمایه گذاری ملی ایران نیز که در پرتفوی خود سهام اغلب شرکت های بورسی را جای داده از سهام شناوری 12.40 درصدی بهره می برد.

    به گزارش فارس ، پس از بانک خاورمیانه ، سه شرکت فراورده های نسوز آذر با 69.71 درصد، سرمایه گذاری توسعه آذربایجان با 68.33 درصد ، صنایع ریخته گری ایران با 65.35 درصد ،قند ثابت خراسان با 62.86 درصد و صنایع آذرآب با 59.62 درصد سهام شناور در بورس تهران بالاترین حجم سهام شناوری را در این بازار دارا هستند.

    در مقابل شرکت های فولاد خراسان با 0.04 درصد،سیمان آرتا اردبیل با 0.06 درصد و سیمان ایلام با 0.08 درصد پایین ترین درصد سهام شناوری در دوره زمانی ابتدای دی ماه 93 تا پایان آذر ماه 94 را به خود اختصاص داده اند.

    گروه سیمانی های بورس پاتیین ترین سهام شناوری را دارا هستند و این در حالی است که به دلیل توقف طولانی نمادهای معاملاتی همچون "کسرا" و "کاصفا" امکان محاسبه درصد شناوری سهام در دوره مذکور وجود ندارد .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها