عصر خودرو

در پی تغییر فرمول قیمت گذاری؛

قیمت های داخلی مواد پتروشیمی منطقی تر می شود

عصر بازار: تغییر فرمول تعیین قیمت مواد اولیه برای منطقی شدن قیمت های داخلی هدف نهایی از تغییر فرمول تعیین قیمت، منطقی تر شدن قیمت داخلی بر مبنای قیمت صادراتی است.

قیمت های داخلی مواد پتروشیمی منطقی تر می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، به تازگی رضا محتشمی پور، رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در گفت و گویی از تغییر مرجع قیمت گذاری محصولات پتروشیمی خبر داده بود. به گفته این مقام مسئول مجوز تغییر مرجع قیمت گذاری محصولات پتروشیمی از سوی کارگروه بازار داده شده است و از این پس قیمت پایه محصولات پتروشیمی براساس منطقه جی سی سی (شورای همکاری خلیج فارس) تعیین نمی شود و فرمول های ترکیبی جایگزین منطقه جی سی سی خواهد شد.

    روح الله وحید کیانی معاون رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در این باره گفت: بر مبنای مجوز جدید هر کجا احساس شد  فرمولی که بر مبنای جی سی سی است، صدمه وارد خواهد کرد امکان و قابلیت اصلاح آن وجود خواهد داشت. وی اظهار داشت: در این وضعیت ارزیابی در اختیار ما است؛ البته این موارد با اطلاع قبلی به ذینفعان انجام خواهد شد. کیانی درباره علت تغییر فرمول جی سی سی به فرمول ترکیبی که بر مبنای بازار هدف استوار است، توضیح داد: برای هر کدام از مواد بازارهای هدف متفاوتی وجود دارند به طور مثال صادرات پلی اتین بیشتر به چین و ترکیه است، اما برای متانول این بازار در چین و آسیای شرقی است. وی ادامه داد: یعنی روند در بازارهای صادراتی تفاوت دارند بازار هدف پلی اتیلن متفاوت از بازر هدف پی وی سی است. وی با عنوان این که جایگزینی فرمول جدید با فرمول پیشین به مرور انجام خواهد شد، اظهار داشت: این تغیر باید به مرور صورت بگیرد تا بازار آن را پذیرا باشد، به عبارت دیگر اصلاح فرمول تدریجی خواهد بود. کیانی هدف نهایی از این تغییر را منطقی‌تر شدن قیمت داخلی بر مبنای قیمت صادراتی عنوان کرد و در ادامه با اشاره به پیشینه این تصمیم گیری گفت: در حقیقت این موضوع از آن جا آغاز شد که قیمت برخی از مواد صادراتی پایینتر از قیمت داخلی بود، بر همین مبنا در برهه هایی، قیمت جی سی سی بالاتر از قیمت جهانی بود. وی عنوان کرد: از این روی و برای این که قیمت واقعی تری بر مبنای مدل ترکیب صادرات داشته باشیم، این موضوع را پیشنهاد دادیم و کارگروه نیز آن را پذیرفت؛ مشروط بر این که بر بازار و تولیدکنندگان فشاری وارد نشود. این مقام مسئول اساس این تصمیم را درخواست صنایع تکمیلی و تشکل ها عنوان کرد و گفت: نباید در این خصوص نقش تشکل ها را نادیده گرفت؛ به ویژه انجمن ملی و انجمن تعاونی. این دو تشکل هر کدام در مقاطع مختلفی با ارائه مستنداتی، از قیمت های داخلی برخی مواد گلایه داشتند. وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با این فرمول جدید، قیمت ها در بازار هر چه بیشتر منطقی تر شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو