عصر خودرو

ضرورت تضمین خوراک برای توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی

عصر بازار- دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه باید به موازات توسعه صنایع بالادستی پتروشیمی به دنبال رونق پایین دستی این صنعت باشیم، ‌گفت: با سنجیدن ظرفیت‌های موجود و پرهیز از ایجاد ظرفیت مازاد،‌ لازم است به سرمایه‌گذاران تضمین تامین خوراک بدهیم.

ضرورت تضمین خوراک برای توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، احمد مهدوی ابهری  یادآور شد:‌ پیش از این پیشنهاد شده بود تا شیمی‌شهرها یا شهرک‌های شیمی با توجه به خوراک و نزدیکی استان‌ها در پایین دست واحدهای پتروشیمی ایجاد شود. 

    وی ضمن تاکید بر اینکه نمی‌توان تمام واحدهای پایین دستی را تجمیع کرد، ‌افزود: ‌ضرورت دارد تا توجه بیشتری به نزدیکی به هاب‌های پتروشیمی در ماهشهر و عسلویه و استان‌های اطراف آن برای توسعه صنایع پایین دستی داشته باشیم.

    مهدوی تاکید کرد:‌ چنانچه ظرفیت لازم وجود داشته باشد، می‌توان با مشوق‌های صادراتی و امتیاز به سرمایه‌گذاران رونق را در صنایع پایین دستی ایجاد کرد. 

    وی پیرامون سرمایه‌های در دست مردم هم گفت: دولت باید زیرساخت‌ها را آماده کند و بعد از آن طرح‌های تعریف‌شده را برای سرمایه‌گذاری معرفی کند؛ اما نرخ بازگشت سرمایه و مشوق‌های در نظر گرفته شده نیز باید مشخص باشد.

    به گفته مهدوی،‌ براساس برنامه ششم توسعه، ظرفیت تولید در صنایع بالا دستی پتروشیمی تا پایان این برنامه باید به 120 میلیون تن در سال برسد، بنابراین لازم است تا برای محصولات تولید شده بازار مناسبی تعریف شود که می‌تواند در داخل کشور و یا بازارهای صادراتی باشد.

    وی اضافه کرد: ‌اکنون در توسعه پلیمری‌ها ظرفیت بالایی داریم، زیرا این مححصولات بسیاری از نیازهای زندگی روزمره مردم را تامین می‌کند و فرصت توسعه دارد و توسعه صنایع پلیمری نیازمند فناوری است.

    مهدوی  موضوع مازاد ظرفیت اتان تا سال 1400 را خاطرنشان ساخت و گفت:‌ اتان خوراکی است که زمین نمی‌ماند و سریع تبدیل به اتیلن و سایر زنجیره ارزش آن می‌شود، در عین حال مازاد اتیلن را می‌توان صادر کرد.

    مهدوی برگزاری نمایشگاه ایران پلاست را در معرفی فرصت‌های پتروشیمی کشور موثر دانست و افزود:‌ این نمایشگاه معجره نمی‌کند اما در معرفی شرکت‌های خارجی و صنایع پایین دستی نقش دارد و واقعیت‌ها را به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد.

    برچسب ها