عصر خودرو

مدیر گروه مشاور سرمایه گذاری شرکت «سبدگردان الگوریتم»:

ارزش ۱۶۲۷ هزار میلیارد ریالی صندوق‌ها در تیر ۹۸

استقبال سرمایه‌گذاران از صندوق «با درآمد ثابت»

عصر بازار- نجیبه خوشرو: «طبق آخرین گزارش منتشر شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار در تیرماه، ۲۰۴ صندوق سرمایه گذاری با ارزش بیش از ۱,۶۲۷ هزار میلیارد ریال در حال فعالیت هستند؛ از این تعداد، ۶۹ تا صندوق با درآمد ثابت به ارزش ۱,۵۲۰ هزار میلیارد ریال است»

ارزش ۱۶۲۷ هزار میلیارد ریالی صندوق‌ها در تیر ۹۸
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مدیر گروه مشاور سرمایه‌گذاری شرکت «سبدگردان الگوریتم» صندوق‌های موجود در بازار سرمایه که قابلیت سرمایه گذاری دارند را در 9 دسته تعریف و بیان کرد: تفاوت این صندوق‌ها در نوع دارایی‌هایی است که مدیر صندوق می‌تواند وجوه جمع آوری شده را طبق اساسنامه در آن سرمایه گذاری کند؛ از این رو صندوق‌هایی که مجازند بخش عمده وجوه جمع آوری شده را در اوراق با درآمد ثابت و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری کنند، صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت نامیده می شوند.

    وی اضافه کرد: به همین ترتیب صندوق‌هایی که بخش عمده منابع را در سهام، ساخت پروژۀ ساختمانی، طلا و پروژه‌های فکری و نوآورانه مصرف می‌کنند به ترتیب صندوق سرمایه‌گذاری در سهام، صندوق سرمایه گذاری طلا، صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان و صندوق سرمایه گذاری جسورانه نامیده می‌شوند؛ چند نوع صندوق دیگر هم مانند صندوق مختلط، شاخصی، نیکوکاری و بازارگردانی وجود دارد.

    خوشرو در خصوص صندوق نیکوکاری توضیح داد: منافع این صندوق همانطور که اسمش پیداست، برای امور خیریه استفاده می شود؛ صندوق بازارگردانی نیز برای نقدشوندگی بیشتر سهام کاربرد دارد. همچنین، منابع صندوق مختلط به سهام و اوراق با درآمد ثابت اختصاص می‌یابد و اما صندوق شاخصی با هدف انطباق ترکیب دارایی صندوق با شاخص بازار سهام ایجاد شده است.

    مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری

    این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: سرمایه‌گذاران با توجه به اهداف سرمایه‌گذاری، نیازمندی‌ها و میزان ریسک پذیری خود می‌توانند در هر یک از این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند؛ از جمله مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: استفاده از دانش متخصصان و کارشناسان مجرب، تنوع بخشی به سرمایه گذاری و کاهش ریسک، صرفه جویی در مقیاس و کاهش هزینه، صرفه جویی در زمان، عدم محدودیت سرمایه گذاری.

    وی در خصوص دیگر مزایای این صندوق‌ها افزود: به علاوه هر یک از صندوق‌های نامبرده در مقایسه با رقبای خود مزایایی دارند. از مزیت‌های صندوق با درآمد ثابت نسبت به سپرده بانکی می‌توان به پرداخت سود روز شمار و بدون نرخ شکست، افزایش یا کاهش سرمایه‌گذاری در هر زمان و پرداخت سود سالانه معمولا بالاتر از سپرده بانکی اشاره کرد. امنیت نگهداری و کامزد پایین خرید و فروش واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری طلا، از مهمترین مزیت‌های سرمایه‌گذاری در این صندوق نسبت به خرید طلای فیزیکی است. 

    مدیر گروه مشاور سرمایه‌گذاری شرکت «سبدگردان الگوریتم» اشاره کرد: مطابق آخرین گزارش منتشر شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار در تیر ماه، 204 صندوق سرمایه گذاری با ارزش بیش از 1,627 هزار میلیارد ریال در حال فعالیت هستند. از این تعداد، 69 تا صندوق با درآمد ثابت به ارزش 1,520 هزار میلیارد ریال، 66  تا صندوق سهام به ارزش 30 هزار میلیارد ریال، 18 صندوق مختلط به ارزش 10 هزار میلیارد ریال، چهار صندوق طلا به ارزش 6.5 هزار میلیارد  ریال است.

    بررسی عملکرد صندوق‌ها قبل از انتخاب مهم است

    وی مسئله مهم را نحوه انتخاب صندوق در هر دسته برای سرمایه‌گذاری دانست و گفت: طبق الزام سازمان بورس و اوراق بهادار، همه صندوق‌ها تارنما دارند و مدیر صندوق موظف است، کلیه اطلاعات مربوط به صندوق را در تارنمای صندوق افشا کند.

    خوشرو پیشنهاد کرد: بهتر است، سرمایه گذاران برای انتخاب صندوق ابتدا گزارش‌های ارائه شده و سابقه عملکرد صندوق در کسب بازدهی و مدیریت ریسک را بررسی کنند؛ همچنین می‌توانند عملکرد مدیر صندوق در امور اجرایی و مدیریت سایر صندوق ها بررسی و سپس انتخاب کنند.

    این کارشناس بازار سرمایه، مرحله بعد از انتخاب صندوق را نحوه سرمایه‌گذاری در این صندوق ها عنوان کرد و افزود:   بعضی از صندوق‌ها، قابل معامله در بازار سرمایه بوده و برخی دیگر از صندوق ها این قابلیت را ندارند. صندوق های که در بازار قابل معامله هستند به اصطلاح به آنها ETF می گویند و به مابقی، صندوق های مبتنی بر صدور و ابطالآ اتلاق می شود.

    صندوق‌های قابل معامله و غیر قابل معامله

    وی در خصوص صندوق‌های قابل معامله توضیح داد: این صندوق‎ها مانند سایر اوراق قابل معامله، دارای نماد بوده و از طریق کلیه شعب کارگزاری‌ها یا به صورت آنلاین قابل خرید و فروش هستند؛ اما در مورد صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال، تا چند ماه پیش کلیه امور مربوط به سرمایه گذاری به صورت حضوری انجام می شد. سازمان بورس و اوراق بهادار از چند ماه پیش مجوز صدور و ابطال به صورت اینترنتی و غیر حضوری داده است.

    مدیر گروه مشاور سرمایه‌گذاری شرکت «سبدگردان الگوریتم» اظهار کرد: بعضی از صندوق ها با ایجاد بستر لازم در تارنمای خود یا اپلیکیشن های موبایلی این امکان را برای سرمایه گذاران فراهم کردند، تا بتوانند به صورت غیر حضوری هم، واحدهای صندوق را معامله کنند؛ در این حالت، برای دفعه نخست لازم است سرمایه گذار احراز هویت شود که  معمولا این کار توسط نماینده مدیر انجام می شود. در حالت حضوری، سرمایه گذار با مدارک هویتی به دفتر صندوق مراجعه می کند، بعد از احراز هویت و  تکمیل فرم های پذیرش و درخواست می توانند اقدام به سرمایه گذاری کنند.

    وی ادامه داد: بعد از واریز مبلغ سرمایه گذاری به حساب صندوق، خرید واحدهای صندوق یا به اصلاح صدور واحد صورت می گیرد. فروش یا ابطال واحدهای صندوق نیز با حضور در دفتر مدیر صندوق و تکمیل فرم درخواست انجام شده و ارزش واحدهای فروش رفته به حساب سرمایه گذار واریز می شود.

    صندوق‌ها تا چه حد امن هستند؟

    خوشرو در رابطه با امنیت سرمایه گذاری در صندوق‌ها تصریح کرد: به عنوان یک سرمایه‌گذار ممکن است نگران امنیت سرمایه گذاری در صندوق ها باشید؛ اما از این بابت نگرانی وجود ندارد به این دلیل که اولا کلیه صندوق‌های نامبرده، باید مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار بگیرند. سازمان بورس از ارکان نظارتی و تصمیم گیرنده بازار سرمایه بوده و مشروعیت این سازمان مانند بانک مرکزی است؛ ثانیا مطابق اساسنامه و امیدنامه، هر صندوق دو رکن نظارتی حسابرس و متولی دارد که به طور مستمر کلیه فعالیت‌ها و عملیات صندوق توسط این دو رکن نظارت می‌شود.

    برچسب ها