عصر خودرو

توافق مجدد ایران و پاکستان در مورد خط لوله صلح؛

صادرات گاز از سال ۲۰۲۴

عصر بازار- منابع دولتی پاکستان از توافق مجدد تهران و اسلام‌آباد بر سر صادرات گاز و تکمیل خط لوله صلح خبر دادند.

صادرات گاز از سال ۲۰۲۴
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، اکسپرس در خبری از توافق مجدد ایران و پاکستان بر سر صادرات گاز و تکمیل خط لوله صلح خبر دادند.

    بر اساس این گزارش، پیشرفت‌های چشمگیری در مورد مذاکرات مربوط به خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان صورت گرفته  و اصلاحاتی در این توافقنامه بین شرکت ملی گاز ایران و مقامات پاکستان نهایی شده است.

    طبق این توافقنامه، ایران دیگر به دلیل تأخیر پاکستان در اجرای این پروژه از این کشور شکایت نخواهد کرد و این کشور را وادار به پرداخت جریمه نمی‌کند.

    پاکستان تا سال 2024 خط لوله واردات گاز از ایران را تکمیل و روزانه 750 میلیون مکعب گاز از این کشور دریافت می‌کند.

    سال گذشته یک مقام نفتی پاکستان اعلام کرده بود این احتمال وجود دارد که دو کشور مذاکرات اجرایی خط لوله صلح را از سر بگیرند.

    وی ادامه داد: در ژوئن سال 2016 دولت وقت پاکستان انجام مذاکرات را به دلیل فشارها از سوی عربستان متوقف کرد و به تعهدات خود در قبال دولت ایران در این زمینه عمل نکرد این مسئله باعث شد تا ایران موضوع شکایت از پاکستان در این زمینه به دادگاه داوری بین‌المللی را مطرح کند.

    بر اساس توافق انجام شده در زمان انعقاد قرارداد، پاکستان باید به ازای هر روز تأخیر در اجرای تعهدات خود یک میلیون دلار به ایران جریمه پرداخت کند. با توجه به اینکه پاکستان باید در روز یک ژانویه سال 2015 تعهدات خود را به صورت کامل انجام می‌داد ایران خواستار 1.2 میلیارد دلار جریمه از دولت پاکستان است.

    17 سال پیش مذاکره صادرات گاز ایران به پاکستان آغاز شد. در آن زمان تصمیم براین بود که خط لوله‌ای با عنوان خط لوله صلح میان ایران، پاکستان، هند و در نهایت چین احداث شود تا گاز ایران از عسلویه به آسیای شرقی برسد.

    برچسب ها