عصر خودرو

عضو شورای ملی زعفران :

قاچاقچیان، زعفران ایرانی را نصف قیمت واقعی به خارجی‌ها می‌فروشند

عصر بازار- عضو شورای ملی زعفران گفت: قاچاقچیان زعفران ایرانی را نصف قیمت واقعی در بازار صادراتی می‌فروشند، این امر موجب باخت تجار زعفران به قاچاقچیان در یک رقابت ناسالم شده که نتیجه آن کاهش صادرات رسمی کشور است.

قاچاقچیان، زعفران ایرانی را نصف قیمت واقعی به خارجی‌ها می‌فروشند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، علی حسینی با اشاره به کاهش 10 تنی صادرات زعفران در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته،‌ اظهار کرد: مهمترین دلیل کاهش صادرات رسمی زعفران ایران رونق قاچاق این محصول ارزشمند از کشور است.

    وی ادامه داد: بر اساس اعلام گمرک در سه ماهه نخست سال جاری میزان صادرات زعفران از کشور کمی بیش از 40 تن بوده است در حالی که میزان صادرات این محصول در همین بازه زمانی در سال گذشته  بیش از 50 تن بود.

    حسینی کاهش 15 درصدی صادرات زعفران در سه ماهه نخست سال جاری را هشداری جدی برای آینده بازار این محصول دانست.

    به گفته وی؛‌ قاچاقاچیان زعفران ما را نصف قیمت واقعی آن به مشتریان خارجی می‌فروشد که موجب باخت تجار زعفران به قاچاقچیان در یک رقابت ناسالم  در بازار صادراتی شده است.

    حسینی قیمت واقعی هر کیلوگرم زعفران ایرانی در بازار جهانی را 1000 دلار عنوان کرد که قاچاقچیان آن را حدود 600 دلار به فروش می‌رسانند.

    وی دلیل رونق قاچاق زعفران  و خروج این محصول از مبادی غیر رسمی را وادار ساختن تجار به  تعهد ارزی عنوان کرد.

    حسینی گفت: تجار زعفران مجبور هستند برای صادرات هر کیلوگرم زعفران 1000 دلار تعهد ارزی دهند این در حالی است که برای نقل و انتقال 100 دلار با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

    این عضو شورای ملی زعفران پیش بینی کرد میزان تولید زعفران در سال زراعی پیشرو افزایش داشته و به مرز 500 تن برسد.

    حسینی آشفتگی روزافزون بازار زعفران را نگران کننده دانست و اظهار کرد: با توجه به افزایش تولید ساماندهی به بازار این محصول ارزشمند و برنامه‌ریزی برای آینده آن ضروری است و غفلت از آن می‌تواند نتایجی وخیمی برای تولیدکننده و تجار آن داشته باشد.

    برچسب ها