عصر خودرو

در شش ماهه نخست ۲۰۱۹؛

متوسط صادرات ماهانه ایران به چین ۱.۳ میلیارد دلار شد

عصر بازار- متوسط صادرات ماهانه به چین طی شش ماهه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی به ۱.۳ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

متوسط صادرات ماهانه ایران به چین ۱.۳ میلیارد دلار شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به روند صادرات ماهانه ایران به چین پرداخته و نوشته است صادرات ماهانه به این کشور از ابتدای سال 2018 تا پایان ماه ششم 2019 روند نوسانی داشته اما در برخی ماه‌ها با تغییر شدید روبه‌رو شده است.

    براین اساس سهم ایران از تامین نیاز وارداتی چین نیز در سال 2019 نسبت به سال 2018 کاهش یافته است.

    در شش ماهه نخست 2019، ایران به طور متوسط ماهانه 1.3 میلیارد دلار به چین صادرات داشته است. این در حالی است که این رقم برای متوسط صادرات ماهانه در 6 ماهه نخست سال گذشته میلادی 1.8 میلیارد دلار بوده است که کاهشی 500 میلیون دلاری را نشان می‌دهد.

    داده‌های آماری این گزارش نشان می‌دهد که از ابتدای سال 2019، روند صعودی صادرات ایران به چین آغاز شده ولی بار دیگر در ماه آوریل این روند معکوس می‌شود. در ماه فوریه سال 2019 با وجود کاهش واردات چین از کشورهای جهان (کاهش 26 درصدی) اما صادرات کشورمان به چین 29 درصد افزایش یافته و به 1.3 میلیارد دلار رسیده است.

    معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران نوشته است که افزایش صادرات ماهانه ایران به چین ادامه داشته و در ماه آوریل با 45 درصد افزایش نسبت به ماه قبل از آن به 2.2 میلیارد دلار رسید. ولی با این حال در ماه‌های می و ژوئن 2019 صادرات ایران به چین روندی کاهشی در پیش می‌گیرد و در ماه ژوئن به رقم 960 میلیون دلار می‌رسد.

    صادرات 960 میلیون دلاری ایران به چین در ماه ژوئن کمترین رقم در 17 ماه اخیر بوده است.

    این گزارش می‌افزاید در سال 2018 ایران به طور متوسط ماهیانه یک درصد از نیاز وارداتی کشور چین را تامین کرده است. این در حالی است که در سال جاری میلادی، به جز در ماه‌های آوریل با سهم 1.2 درصدی و فوریه با سهم یک درصدی، سهم ایران در تامین نیاز وارداتی چین کمتر از یک درصد بوده است.

    از ماه آوریل نیز سهم ایران از تامین نیاز وارداتی چین روند کاهشی در پیش گرفته است.

    برچسب ها