عصر خودرو

کارشناس بازار آتی بررسی کرد؛

آیا تک نرخی شدن ارز، از جذابیت معاملات آتی سکه می کاهد؟

عصر بازار: برخی عنوان می کنند که در صورت تک نرخی شدن ارز، بازار آتی سکه از رونق می افتد و دیگر جذابیتی برای سرمایه گذاران ندارد، اما این موضوع به چند دلیل اصلا منطقی نیست و معتقدم که هیچ گاه از جذابیت معاملات آتی سکه کاسته نخواهد شد.

آیا تک نرخی شدن ارز، از جذابیت معاملات آتی سکه می کاهد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، کارشناس بازار آتی سکه با بیان مطلب فوق گفت: اشتباه کار اینجاست که برخی گمان می کنند، تک نرخی شدن ارز به معنای ثبات آن است، اما اصلا این طور نیست و امکان دارد دلار 3000 تومانی امروز - در زمان تک نرخی شدن ارز - هفته بعد به 3200 تومان برسد.

    سیاوش سلیمانی ادامه داد: از طرف دیگر اگر نگاهی به روند حرکتی اونس جهانی در تاریخ بیاندازید، مشاهده می کنید اونس جهانی در هر ماه حداقل 5 درصد نوسان دارد که با توجه به وجه تضمین 20 درصدی قراردادهای آتی، امکان کسب سود 25 درصدی از معاملات آتی آن هم فقط از نوسان اونس جهانی وجود دارد.

    وی در این باره توضیح داد: در حال حاضر معاملات آتی سکه تنها بازار متشکل ایران است که اهرم مالی دارد به طوریکه معامله گر با یک سپرده اولیه ، می تواند معادل کل ارزش دارایی تعهد شده، کسب سود یا زیان کند. در حال حاضر نیز اهرم بازار با توجه به وجه تضمین 20 درصدی، پنج است و به این ترتیب در صورت نوسان 5 درصدی اونس جهانی با فرض به ثبات نرخ ارز، می توان ماهانه 25 درصد سود از معاملات آتی سکه دریافت کرد.

    معامله گر آتی سکه کارگزاری فارابی تاکید کرد: به این ترتیب یکی از جذابیت های بزرگ قراردادهای آتی، پرداخت بخشی از وجه برای انعقاد قرارداد است به طوریکه هر فردی می تواند با پول دو سکه، 10 سکه در قراردادهای آتی معامله کند که این موضوع نیز نمی گذارد از جذابیت معاملات آتی سکه کاسته شود.

    سلیمانی به راه اندازی قراردادهای آتی ارز اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های بورس کالا، راه اندازی معاملات آتی ارز است اما به هر حال تا زمانی که این بازار راه اندازی نشده، قراردادهای آتی سکه تا حدودی کار بازار آتی ارز را انجام می دهد، به طوریکه بازیگران و سرمایه گذاران در حال حاضر با توجه به تاثیرگذاری بالای قیمت دلار بر سکه، به جای ارز، سکه معامله می کنند.

    وی در پایان گفت: با این تفاسیر به دلیل نوسان بالای قیمت اونس و دلار، هیچ گاه از جذابیت معاملات آتی سکه کاسته نخواهد شد و تک نرخی شدن ارز هم نمی تواند تاثیر زیادی در این روند داشته باشد.

    برچسب ها